• چهارشنبه / ۸ آبان ۱۳۹۸ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 98080803926
  • خبرنگار : 71489

وزیر علوم در واکنش به انتقادات به شیوه نامه جدید انضباطی دانشجویی :

برای شفافیت و رفع نگرانی دانشجویان در شیوه نامه جدید بازنگری می‌کنیم

برای شفافیت و رفع نگرانی دانشجویان در شیوه نامه جدید بازنگری می‌کنیم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: برای شفافیت بیشتر و همچنین رفع نگرانی‌های دانشجویان در خصوص شیوه نامه جدید انضباطی دانشجویی، در این شیوه نامه تجدید نظر خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران د ر واکنش به انتقادات مطرح شده درباره شیوه نامه جدید انضباطی دانشجویی اظهار کرد: براساس قانون باید برای اجرای دقیق آیین‌نامه انضباطی دانشجویان، یک شیوه نامه توسط وزارت خانه‌های بهداشت و علوم تدوین می‌شد که این اقدام انجام گرفت.

وی افزود: در شیوه نامه تدوین شده دو موضوع تخلفات اخلاقی در دوره بالینی دانشجویان پزشکی و همچنین مواردی که احیانا در فضای مجازی ممکن است اتفاق بیفتد بیشتر مورد توجه قرار گرفت که بخش دوم مقداری در میان دانشجویان ایجاد نگرانی کرد.

وزیر علوم خاطر نشان کرد: دانشجویان نگران بودند که  احیانا با اجرای شیوه نامه جدید انضباطی به بخش‌های خصوصی آنها در فضای مجازی ورود شود که قاعدتا این موضوع هدف ما نیست.

غلامی تاکید کرد: قبل از ورود معاونت حقوقی رئیس جمهوری به موضوع شیوه نامه انضباطی دانشجویان، معاونان دانشجویی در حال بازنگری در جزئیات این شیوه نامه برای افزایش شفافیت در اجرایی آن بودند در همین راستا نیز اتفاقا من از برخی از دانشجویان خواسته بودم که اگر درباره شیوه نامه جدید انضباطی نظری دارند به من اعلام کنند.

وی درباره نگرانی‌ها در خصوص عدم حضور دانشجویان در جلسات کمیته انضباطی اظهار کرد: براساس آیین‌نامه انضباطی، در مواردی که لازم باشد هیات‌های بدوی و تجدید نظر می‌تواند از دانشجویان برای حضور در جلسات خود دعوت کنند.  اما این که الزاما حتما دانشجو در جلسات حضور داشته باشند شاید در برخی از موارد خیلی به نفع خود دانشجویان نباشد.

وزیر علوم تصریح کرد: قطعا در اجرای شیوه نامه جدید انضباطی دانشجویی،  نقض حریم خصوصی دانشجویان انجام نمی‌شود؛ چرا که ورود به بخش خصوصی افراد نیاز به مجوز دارد و شیوه نامه انضباطی دانشجویی در حقیقت نمی‌تواند مجوزی برای ورود به بخش خصوصی افراد باشد.

غلامی گفت: برای افزایش شفافیت و همچنین رفع نگرانی‌های دانشجویان بازنگری در شیوه نامه انضباطی در حال انجام است.

وی خاطر نشان کرد: کل تخلفات دانشجویان به جز بخش آموزشی یک دهم درصد تعداد کل دانشجویان بود و لذا شیوه نامه تخلفات انضباطی شامل همه جمعیت دانشجویان نمی‌شود؛ چراکه همه دانشجویان متخلف نیستند؛ نگرانی های موجود بیشتر شامل فعالیت های خاص سیاسی و اجتماعی دانشجویان می شود و تعدادشان بسیار اندک است.

وزیر علوم همچنین در پاسخ به پرسش دیگری پیرامون ارائه آماری مبنی بر کاهش خروج نخبگان از کشور، اظهار کرد: این آماری بود که آقای ستاری مطرح کردند و این موضوع مشهود است. در این موضوع باید توجه کنیم که رفت و آمد برای تحقیق و تحصیل و کارهای علمی امری معمول است و وقتی تعداد فارغ التحصیلان ما بیشتر می‌شود، این رفت و آمدها نیز بیشتر می‌شود و نباید موجب نگرانی ما شود و بگوییم همه کسانی که می روند، دیگر بازنمی‌گردند.

وی گفت: موضوع دیگر این است که برخی از نخبگان اشتغال و وضعیت مادی بهتری پیدا می‌کنند؛ امیدواریم برای موارد تخصصی که باید از نخبگان خودمان استفاده کنیم، بتوانیم نگرانی آنها را از نظر مسائل مادی برطرف کنیم.

وزیر علوم تاکید کرد: در مجموع خروج نخبگان به معنای خروجی قطعی و رفتن دائم نیست، در سالهای اخیر آمار قابل توجهی را از برگشت نخبگان داشتیم.

غلامی در پاسخ به پرسش دیگری درباره طرح حذف آموزش زبان انگلیسی از مدارس، گفت: ما در هر موقعیتی که باشیم باید بپذیریم که امروز منابع عملی دنیا بیشتر به زبان انگلیسی منتشر می‌شود و برای دسترسی به این منابع باید حتما زبان انگلیسی را بدانیم، اما اگر بتوانیم زمینه تربیت و آموزش را برای یادگیری زبان‌های دیگری که بخشی از منابع علمی به آن زبان‌ها وجود دارد یا برای ارتباطات علمی و فرهنگی استفاده می‌شوند، فراهم کنیم، بسیار خوب است؛ البته این به معنای محدود کردن زبان انگلیسی نیست، بلکه به معنای باز کردن زمینه برای آموزش زبان‌های دیگر است.

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره انتشار آماری  که نشان از بیشتر بودن زمینه کار برای افراد بی سواد از افراد تحصیل کرده داشت، اظهار کرد: خوشبختانه بعنوان یک نکته مثبت همه خانواده ها برای تحصیل فرزندان خود ارزش قائل هستند و متولدین دهه 60 و 70 و اخیرا 80 عموما تحصیلات دانشگاهی دارند و یا در حال تحصیل هستند؛ این در حقیقت یک ظرفیت انسانی بزرگ برای کشور است، اینکه بتوانیم در بخش های مختلف زمینه اشتغال آنها را فراهم کنیم، یک کار جدی و مهم است.

وزیر علوم با اشاره به آمار اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در شرکت های دانش بنیان خاطر نشان کرد: شرایط با توجه به شرکت‌های دانش بنیان در حال حرکت به سمت بهبود است و آماری هم که امروز رئیس سازمان اداری استخدامی در خصوص آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی ارائه کردند، نشان می‌داد که تعدادی که می‌خواهند در بخش دولتی استخدام شوند نسبت به دوره قبل کمتر شده و این را به فال نیک می‌گیریم که استعدادها به سمت بخش خصوصی برود.

غلامی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره بورسیه افراد بیگانه و مشکلات به وجود آمده برای 39 دانشجوی افغان حائز رتبه‌های برتر در کنکور، گفت: بورسیه دو نوع است که یک نوع آن کسانی هستند که از کشورهای دیگر با بورسیه دولت جمهوری اسلامی ایران برای تحصیل به اینجا می‌آیند و روند و روال قانونی خود برای اخذ ویزا و تحصیل را باید طی کند.

وی تاکید کرد: یک نوع دیگر آن افرادی هستند مانند اتباع افغانستان که والدین آنها در ایران زندگی می‌کنند و خود آنها نیز در اینجا تحصیل کرده و بزرگ شده اند و کنکور داده‌اند؛ اینها الزاما به معنای بورسیه نیستند و مانند بچه‌های خودمان هستند با این تفاوت که چون اتباع ایرانی نیستند، آموزش رایگان شامل حال آنها نمی‌شود.

وزیر علوم تاکید کرد: اینکه اینها متقاضی بورسیه باشند و بخواهند استفاده کنند، یا باید به دلایل خاص آیین نامه‌ای توسط وزارت علوم بورس شوند که ممکن است مانند مقاطع کارشناسی و ارشد نتوانیم به آنها بورس بدهیم یا اینکه دولت افغانستان تقاضای بورس شدن این افراد را ارائه دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha