• سه‌شنبه / ۱۴ آبان ۱۳۹۸ / ۱۱:۳۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98081408314
  • خبرنگار : 71592

سفر نخست‌وزیر سودان به دارفور و تأکید بر برقراری صلح در این استان

سفر نخست‌وزیر سودان به دارفور و تأکید بر برقراری صلح در این استان

نخست وزیر سودان در جریان دیدار با صدها تن از قربانیان درگیری‌ها در استان دارفور اعلام کرد، دولتش به دنبال برقراری صلح در این استان است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت اسکای‌نیوز، سفر یک روزه عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان به دارفور، نخستین سفر او به عنوان نخست وزیر به این منطقه ویران شده است که در جریان درگیری‌ها در سال ۲۰۰۳ صدها هزار تن از مردم این استان کشته و میلیون‌ها تن آواره شدند.

وی در این سفر با قربانیان جنگ ساکن در شهر الفاشر، مرکز استان دارفور شمالی دیدار کرد، شهری که در آن از سال‌ها پیش ده‌ها هزار آواره زندگی می‌کنند.

آوارگان در این دیدار شعارهایی از قبیل "عدالت می‌خواهیم"، "همه مجرمان دارفور را به دادگاه کیفری بین‌المللی تحویل دهید" سر دادند و حمدوک نیز تأکید کرد، دولتش برای برقراری صلح در دارفور تلاش می‌کند. وی در میان شعارهای آوارگان "بدون وجود عدالت، هیچ صلحی در دارفور برقرار نمی‌شود"، گفت: دولت برای تحقق مطالبات شما و تضمین بازگشت زندگی طبیعی به دارفور تلاش می‌کند.

درگیری‌ها در دارفور هنگامی رخ داد که شورشیان اقلیت قومی علیه دولت عمر البشیر، رئیس جمهوری مخلوع سودان دست به سلاح بردند و دولت را به حاشیه راندن منطقه از نظر اقتصادی و سیاسی متهم کردند.

خارطوم هم در پاسخ به این شورش، به گفته گروه‌های حقوق‌ بشری "سیاست زمین سوخته" را علیه گروه‌های قومی مظنون به حمایت از این شورشیان اعمال کرد و دست به قتل، غارت و آتش‌زدن روستاها زد.

در این راستا، سازمان ملل اعلام کرد، درگیری مذکور به کشته شدن حدود ۳۰۰ هزار تن و آواره شده ۲.۵ میلیون تن دیگر منجر شد.

البشیر که به دنبال اعتراضات گسترده مردمی توسط ارتش سودان برکنار شد، از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی با اتهاماتی از قبیل، کشتار جمعی، جنایات جنگی و جنایات ضد انسانی در این درگیری‌ها روبرو است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha