• چهارشنبه / ۲۹ آبان ۱۳۹۸ / ۱۰:۱۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98082918708
  • خبرنگار : 71129

وضعیت حقوق بشری در نیکاراگوئه "حساس" گزارش شد

وضعیت حقوق بشری در نیکاراگوئه "حساس" گزارش شد

سازمان کشورهای آمریکایی اعلام کرد، نیکاراگوئه در حال تجربه یک وضعیت حساس حقوق بشری است که وضعیت اجرای قانون در این کشور را زیر سوال برده است و علت آن سرکوب مخالفان اعلام می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، اعتراضات گسترده سال گذشته باعث کشته شدن ۳۰۰ تن در نیکاراگوئه شد. اعتراضات شامل دو اعتصاب غذا از سوی مادران دو فعال بازداشتی بار دیگر در روزهای اخیر و در نتیجه درگیری مخالفان با حامیان دنیل اورتگا، رئیس‌جمهوری این کشور و دستگیری آن‌ها افزایش داشته است.

گزارش کمیسیون سازمان کشورهای آمریکایی مستقر در واشنگتن در نتیجه انتقادهای اخیر سازمان ملل به دستگیری ۱۶ معترض ضد دولتی به اتهاماتی که آن‌ها می‌گویند ساختگی است، منتشر شده است.

سازمان کشورهای آمریکایی پیشنهاد جلسه ویژه مجمع عمومی را برای بررسی اوضاع در نیکاراگوئه مطرح کرده است و در گزارش خود آورده است: «مشخص است که نیکاراگوئه در حال تجربه یک وضعیت حساس حقوق بشری است و به همین دلیل ما به سرعت خواستار توجه جامعه بین آمریکایی و سطح جهانی به این مساله هستیم.»

دولت نیکاراگوئه تاکنون به این درخواست پاسخی نداده است و پیشتر ایجاد چنین کمیسیونی از سوی سازمان کشورهای آمریکایی را رد کرده و آن را تلاشی برای مداخله در امور خود می‌داند. روز دوشنبه مقام‌های نیکاراگوئه اعلام کردند، این ۱۶ بازداشتی مظنون به برنامه‌ریزی برای انجام حملات تروریستی در این کشور هستند. آن‌هایی که بازداشت شدند شامل دانشجویان معترض با ملیت نیکاراگوئه‌ای و یک بلژیکی به نام "آمایا کوپنز" هستند.

روپرت کولویل، سخنگوی کمیسیونر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر (مستقر در ژنو) به خبرنگاران گفت، این دستگیری‌ها تلاشی برای خاموش کردن انتقادها به دولت است. وی ادامه داد: «ما به شدت نگران اتهامات ساختگی هستیم که ممکن است تلاشی برای ساکت کردن معترضان و مخالفان دولت نیکاراگوئه باشد.»

وی همچنین به دولت نیکاراگوئه تاکید کرد تا به حقوق گروه دیگری که در کلیسای ماناگوآ دست به اعتصاب غذا زده‌اند، احترام بگذارد؛ روز دوشنبه مادران هفت تن از بازداشتی‌ها اعلام کردند اعتصاب غذای خود را در کلیسای کاتولیک این کشور و با هدف آزادی فرزندانشان تا پیش از تعطیلات کریسمس آغاز می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha