• سه‌شنبه / ۵ آذر ۱۳۹۸ / ۱۳:۳۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98090503222
  • خبرنگار : 71610

اردوغان: عملیات شمال سوریه محدود به یک جدول زمانی نیست

اردوغان: عملیات شمال سوریه محدود به یک جدول زمانی نیست

رئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد که عملیات نظامی کشورش علیه کردهای سوریه محدود به یک جدول زمانی مشخص نیست.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اردوغان در مسیر بازگشت از دوحه در جمع خبرنگاران با اشاره به عملیات نیروهای ترکیه‌ای در شمال شرق سوریه موسوم به "چشمه صلح" گفت: چشمه صلح محدود به یک جدول زمانی مشخص نیست و نمی‌توان مدت مشخصی را برای چنین عملیات نظامی تعیین کرد.

او تاکید کرد: درگیری ما به یک تقویم خاص بسته نیست و نمی‌توان تاریخی برای اینچنین عملیات‌هایی تعیین کرد. هدف اصلی ترکیه خاتمه دادن به حملات پ.ک.ک سوریه ، یگان‌های مدافع خلق ، است. ارتش ترکیه به توافق ایجاد منطقه امن پایبند است اما پ.ک.ک و ی.پ،گ همچنان به عملیات‌های خود ادامه می‌دهند. تاکنون ۱۲۳۰ عضو پ.ک.ک و ی.پ.گ از آغاز علیات کشته شده‌اند همچنین ۱۳ سرباز ترکیه و ۲۴۱ عضو ارتش ملی سوریه و ۲۲ غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند.

او ضمن انتقاد از آمریکا و دیگر کشورها که ی.پ.گ را به جای تروریست کرد می‌نامند گفت: این رویکرد توهین به برادران کرد ما در سوریه و ترکیه است. عادلانه نیست که تروریست‌ها را به یک قومیت نسبت دهیم. تروریست تروریست است. جنگ ما با کردها نیست جنگ ما علیه پ.ی.د و ی.پ.گ و داعش است. ما با تمامی این سازمان‌های تروریستی می‌جنگیم.

اردوغان گفت که به خصوص نگرانی ترکیه نسبت به شاهین ، رهبر تروریست‌های ی.پ.گ را به ترامپ و پوتین گوشزد کرده است.

وی گفت: باید عرصه جدیدی از صلح و ثبات در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه ایجاد شود. کشورهای حوزه خلیج فارس باید فورا به تحریم قطر خاتمه دهند. به نظر من ضروری است که این محاصره پایان یابد و دوره جدیدی از صلح، ثبات و همکاری ایجاد شود. خصومت برای هیچ طرفی خوب نیست. 

او با تاکید بر روابط توسعه یافته میان قطر و ترکیه گفت که سفرش به دوحه موفقیت‌آمیز بوده و منجر به مذاکرات دوجانبه مثبت و امضای چندین توافقنامه و بیانیه مشترک  شده است.
رئیس جمهور ترکیه افزود: ما روابط سیاسی، اقتصادی و استراتژیک محکمی با قطر داریم . با امیر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی و پدرش روابط بسیار نزدیکی داشته و داریم. دو کشور در زمان بحران‌ها حامی یکدیگر بوده‌اند . قطر در کودتای ۱۵ ژوئیه و دیگر حملات از ما حمایت کرد. ما نیز در دوران تحریم دوحه موضع قاطعی علیه دشمنان این کشور داشتیم.

اردوغان گفت: نزاع‌های داخلی در منطقه فقط اتلاف انرژی است و زمان آن رسیده تا ابتکار عملی برای برقراری صلح صورت گیرد.
او همچنین گفت که در نظر دارد مساله اهداکنندگان بین‌المللی برای آوارگان را در نشست سوم و چهارم دسامبر ناتو مطرح کند. اردوغان گفت که این مساله را بطور شخصی با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و پوتین،‌رئیس‌جمهور روسیه و امیر آل ثانی در میان گذاشته است.

وی افزود: قطر عضو ناتو نیست اما حساسیتی خاص نسبت به این موضوع داشت امیر از  عملیات چشمه صلح در شمال سوریه استقبال کرد  و اعلام کرد که حاضر به مشارکت در برخی پروژه‌های مربوط به آوارگان از جمله ساخت بیمارستان، مدرسه مسجد و مراکز اجتماعی است
او از موضع اتحادیه عرب در این خصوص نیز انتقاد کرد و گفت: ما ۴ میلیون آواره در کشور داریم که ۳۵۰ هزار تن آنها کرد و ۳/۵ میلیون تن عرب، ایزدی کلدانی و دیگران هستند. ترکیه تنها کشوری است که ۴۰ میلیون دلار هزینه کرده اما اتحادیه عرب حتی یک ریال هم نداده است. 

او همچنین درباره یافتن راهکاری برای حل اختلافات آمریکا و ترکیه بر سر خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ ساخت روسیه از سوی آنکارا گفت: در این خصوص روندی وجود دارد که تا ماه آوریل در جریان است. وزرای دفاع و امور خارجه ما این اقدام را صورت خواهند داد. باید ببینیم این اقدامات به چه نتیجه‌ای خواهند رسید. او با اشاره تشکیل کارگروه مشترک با واشنگتن درباره مساله سیستم‌های دفاع م شکی اس ۴۰۰ گفت: مقام‌های دفاعی و خارجی دو کشور دراین باره با یکدیگر رایزنی کرده و بهترین راه حل را پیدا خواهند کرد.

اردوغان گفت که ترکیه در نظر دارد ظرف ۵ یا ۶ سال آینده جنگنده‌های ساخت داخل را در اختیار بگیرد.

خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه از سوی ترکیه که یکی از اعضای ناتو است، روابط آنکارا و واشنگتن را دچار تنش‌کرده است. آمریکا همچنین برنامه جنگنده‌های اف-۳۵ خود را برای ترکیه لغو کرده و تهدید کرده است که تحریم‌هایی را علیه این کشور وضع خواهد کرد. آمریکا اس-۴۰۰ را تهدیدی برای سامانه‌های دفاعی ناتو قلمداد می‌کند.

اردوغان همچنین از مردم کشورش خواست در معاملات خارجی خود از لیر ترکیه استفاده کنند و دلار را کنار بگذارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha