• دوشنبه / ۲ دی ۱۳۹۸ / ۰۸:۳۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 98100200909
  • خبرنگار : 71290

با اشاره به نتایج اولیه انتخابات افغانستان

رمضانی بونش: شاهد دوره نوینی از تنش‌های انتخاباتی در افغانستان هستیم

رمضانی بونش: شاهد دوره نوینی از تنش‌های انتخاباتی در افغانستان هستیم

یک پژوهشگر مسائل منطقه با بیان این که یکی از علل تاخیر در برگزاری انتخابات افغانستان تلاش‌ها برای به نتیجه رسیدن روند صلح بود، گفت: اگر همین نتایج باقی بماند اشرف غنی رییس‌جمهور آینده افغانستان است.

فرزاد رمضانی بونش در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان گفت: امسال برگزاری انتخابات در افغانستان همزمان با روند صلح مذاکره با طالبان و همچنین مذاکرات صلح آمریکا با طالبان و به نوعی روند اقناع طالبان برای مذاکره با دولت افغانستان بود.
وی تصریح کرد: یکی از علل به تاخیر افتادن برگزاری انتخابات،  تلاش‌ها برای به نتیجه رسیدن روند صلح بود که آن هم هنوز نتایجش مشخص نیست.
این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: برگزاری انتخابات با توجه به چالش‌های امنیتی و مشکلاتی که در سایر استان‌های این کشور وجود دارد با ابهامات زیادی مواجه بود لذا قبل از انتخابات مشخص بود بسترها و شرایط برای برگزاری انتخابات شفاف و بدون تقلب در افغانستان فراهم نیست.
رمضانی بونش در ادامه اظهار کرد: روند انتخابات با توجه به نوع نگاهی که بازیگران در این زمینه دارند با چالش هایی همراه بود. مقرر شده بود نتایج اولیه زودتر اعلام شود و در این مدت مذاکراتی میان دو جریان مربوط به اشرف غنی و عبدالله عبدالله انجام شد که خروجی مشخص یا توافقی در این زمینه نداشت.
وی ابراز کرد: نهایتا بعد از مدت ها کمیسیون مستقل انتخابات نتایج اولیه را اعلام کرد،  اگر این نتایج باقی بماند و نتایج نهایی هم بر مبنای همین روند باشد  اشرف غنی پیروز می‌شود و انتخابات به دور دوم کشیده نمی‌شود.
این پژوهشگر مسائل منطقه یادآور شد: نوع نگاهی که تیم عبدالله عبدالله دارد و چینش‌های اشتباهی که کمیسیون مستقل انتخابات در استان‌های مختلف افغانستان داشته و همچنین شمارش آراء غیر بیومتریک و مخدوش موجب شده تا تیم عبدالله عبدالله به این نتیجه برسد که تقلب صورت گرفته است،  بنابراین هر چند نتیجه اولیه اعلام شده و نتیجه نهایی نیست به طور مشخص اگر همین روند ادامه یابد اشرف غنی رئیس جمهور آینده افغانستان است.
وی در ادامه گفت: آنچه مشخص است در وضعیت کنونی شاهد وضعیتی هستیم مانند انتخابات گذشته که دو تیم اشرف غنی و عبدالله عبدالله با اختلاف های زیادی رو به رو بودند که بازیگر خارجی مانند آمریکا  به عنوان میانجی وارد عمل شد و دولت وحدت ملی شکل گرفت.
رمضانی بونش خاطر نشان کرد: به نظر می رسد با توجه به سخنان عبدالله عبدالله که از موضع خودش کوتاه نمی آید، ما شاهد دوره ای نوین از تنش های انتخاباتی و اختلافات در این زمینه هستیم و این احتمال وجود دارد که نقش بازیگران بین المللی و یا منطقه ای دو جریان رقیب را به یک معادله نوینی سوق دهند تا به توافق برسند. در واقع در شرایطی که هنوز هم نتیجه نهایی مشخص نیست و از سوی دیگر توافق مذاکره صلح با طالبان هم روشن نیست عملا در بسیاری از زمینه ها دولت آینده افغانستان و همچنین نوع امتیازاتی که به طالبان داده می شود باید بازنگری شود. فرمول هایی مانند تشکیل دولت موقت،تشکیل مجدد لویی جرگه و یا ویرایش قانون اساسی افغانستان می تواند مطرح شود.
وی در پایان گفت: یکی از عوامل تاثیر گذار در اعلام نتیجه مذاکره آمریکا با طالبان است.  طالبان بازیگر اصلی بسیاری از استان های جنوبی افغانستان است در این زمینه اگر مذاکرات مشخص شود نوع نگرش حاکم بر کابل در این مذاکرات و همچنین نوع مشروعیت با دولت افغانستان تابع فرمول های نوینی خواهد بود.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha