• یکشنبه / ۲۲ دی ۱۳۹۸ / ۱۲:۴۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98102216863
  • خبرنگار : 71516

ازسرگیری مذاکرات درباره تشکیل دولت عراق و مخالفان و موافقان با ماندن عبدالمهدی

ازسرگیری مذاکرات درباره تشکیل دولت عراق و مخالفان و موافقان با ماندن عبدالمهدی

بعد از یک هفته از توقف مذاکرات تشکیل دولت در عراق گروه‌های سیاسی در بغداد دیدارهایشان را درباره پرونده دولت آتی ازسرگرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت العربی الجدید قطر، منابع آگاه اعلام کردند: مذاکرات درباره تشکیل دولت که تنها به انتخاب نخست‌وزیر جدید محدود بود اکنون شامل مطرح کردن گزینه دادن رأی اعتماد به دولت عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی عراق برای یک سال دیگر است و دلیل آن شرایط حساس امنیتی و سیاسی در این کشور اعلام شده است.

به گفته منابع، ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری گزینه ابقای عبدالمهدی را در صورت عدم انتخاب نخست‌وزیر جدید قبول کرده است. چندین فراکسیون از جمله سائرون، النصر وابسته مقتدی صدر و حیدر العبادی و جبهه نجات با این پیشنهاد مخالفند و نسبت به انفجار مجدد اوضاع و مخالفت مردم و احتمال سوءاستفاده آمریکا از آن برای افزایش فشار بر عراق هشدار می‌دهند.

با این حال یک منبع در ائتلاف الفتح این اخبار را تکذیب کرد و گفت: توافق سائرون و الفتح برای دادن رأی اعتماد به عبدالمهدی صحت ندارد. الفتح با فراکسیون‌های دیگر برای انتخاب شخصیتی که مورد قبول همگان باشد و خواسته‌های مردم را برآورده کند به توافق رسیده است.

اثیل النجیفی، از رهبران جبهه نجات گفت: با توجه به شرایط موجود فکر نمی‌کنم نخست‌وزیر جدید به زودی انتخاب شود بلکه وضعیت پیچیده‌تر از حد تصور است.

حیدر الملا، عضو ائتلاف گروه‌های عراقی (گروه‌های سنی) نیز گفت: طرح بازگشت عبدالمهدی تقریبا محال است هرچند برخی می‌خواهند این طرح را اجرایی کنند اما مرجعیت و گروه‌های سیاسی و مردم عراق این گزینه را قبول نمی‌کنند.

سعد المطلبی، از رهبران ائتلاف دولت قانون گفت: بهتر است عادل عبدالمهدی بماند چراکه پرونده‌های مهمی هست که با رهبران فراکسیون‌های سیاسی درباره آن با آن‌ها به توافق رسیده است از جمله اخراج نیروهای آمریکایی. دشواری‌هایی در انتخاب جایگزینی برای او وجود دارد.

یک مسؤول کرد در اربیل نیز از شکست سفر عبدالمهدی به اربیل و سلیمانیه صحبت کرد.

او گفت: رهبران کرد با اخراج نیروهای آمریکایی از کشور مخالفت کردند. مسعود بارزانی، رئیس سابق اقلیم کردستان عراق حضور نیروهای آمریکایی را عاملی برای امنیت و آرامش می‌داند و تأکید کرده که آمریکایی‌ها تنها مانع تحریم اقلیم کردستان بعد از انجام همه‌پرسی ۲۰۱۷ از سوی ترکیه و مانع پیشروی ارتش عراق به سمت اربیل شدند.

احسان الشمری، رئیس مرکز اندیشه سیاسی گفت: دلیل ازسرگیری مذاکرات تنش‌های کنونی و وخامت اوضاع امنیتی و ادامه اعتراضات است. ادامه این وضعیت کشور را با آشوب مواجه می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha