• چهارشنبه / ۲ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 98110201134
  • خبرنگار : 71605

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد:

مردم شکاف فناوری را حس می‌کنند/"سراهای نوآوری" المان‌های بازار نوآوری هستند

مردم شکاف فناوری را حس می‌کنند/"سراهای نوآوری" المان‌های بازار نوآوری هستند

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که مردم شکاف فناوری را حس می‌کنند، گفت: ما می‌خواهیم فناوری را در بطن مردم پیاده کنیم که لازمه آن یک نظام آمایش شده و نهادهای جدید تحت عنوان سراهای نوآوری است.

به گزارش ایسنا، روح الله دهقانی فیروز آبادی در نخستین همایش و نمایشگاه شتابدهنده‌های آزاد که امروز با حضور ۲۰ شتابدهنده برگزیده کشور در محل نمایشگاه دائمی اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، با اشاره به این که همایش و نمایشگاه امروز آغاز یک اتفاق متفاوت در دانشگاه‌های کشور و پیش‌قراول حوزه نوآوری و فناوری است، گفت: دانشگاه آزاد به عنوان یکی از ظرفیت‌های بزرگ آموزش عالی کشور شامل واحدهای دانشگاهی، علوم پزشکی، مدارس و آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و غیره اکوسیستم کاملی از آموزش عالی به حساب می‌آید و بزرگترین دانشگاه غیر حضوری  کشور نیز هست.

وی افزود: برنامه دانشگاه آزاد حرکت واقعی و جدی به سمت دانشگاه نسل سه و چهار در دیدگاه غربی و نیز حرکت جدی به سمت سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها است و در مسیر دانش به سمت ثروت آفرینی حرکت می‌کنیم.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر آن که این موارد یک حرکت نمایشی و روتین نیست، گفت: از آن جایی که این دانشگاه به درآمدهای خود وابسته است و یک نهاد خصوصی به حساب می‌آید، حرکت به سمت حوزه نوآوری و فناوری را به عنوان یک راهبرد شروع کرده است.

دهقانی تصریح کرد: در تمام دنیا دانشگاه‌های خصوصی از دانشگاه‌های دولتی بهتر هستند، مدارس خصوصی نیز چنین هستند و این دانشگاه انتخاب اول خانواده‌هایی است که می‌خواهند فرزندانشان بعد از تحصیل اشتغال داشته باشند.

ثروت اصلی دانشگاه آزاد رویکرد و افکار دانشگاهیان در این دانشگاه است

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی سپس برخی از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد را برشمرد و گفت: گستردگی این دانشگاه در بیش از ۵۰۰ منطقه و شهر و در بیش از ۴۰۰ واحد است. دانشگاه آزاد همچنین دارای ۷۰۰ مدرسه و آموزش فنی‌وحرفه‌ای است و آزمایشگاه‌های پیشرفته با تجهیزات خاص آن از دیگر امکانات این مجموعه به شمار می‌آید.

وی افزود: سرانه فضایی که در حال حاضر دانشگاه آزاد دارد، ۲۰ متر مربع به ازای هر نفر است که قابل توجه و اعتبار است.

دهقانی همچنین به فضاها و زیرساخت‌های کاربردی این دانشگاه در حوزه‌های کشاورزی و دامداری اشاره و اظهار کرد: ثروت اصلی نظام و رویکرد و افکار دانشگاهیان در دانشگاه آزاد اسلامی است.

مردم در حوزه فناوری احساس شکاف دارند

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در دانشگاه دولتی استاد دانشگاه علاقه‌مند به داشتن کسب و کار است، در حالی که در دانشگاه آزاد فضا برعکس بوده و استاد یا دانشجویی که کسب و کاری دارد، علاقه‌مند به سمت دانشگاه هم است.

وی با بیان این که این دانشگاه از مردم برخواسته و برای حل مشکلات فناورانه مردم تلاش می‌کند، گفت: علوم رایانه و علوم زیستی لمس مردم از نیاز فناوری نیست، بلکه مردم در این حوزه احساس شکاف دارند و به عنوان مثال آن چه لمس می‌کنند فقدان یک خودروی با کیفیت است. ما می‌خواهیم فناوری را در بطن مردم پیاده کنیم که لازمه آن یک نظام آمایش شده و نهادهای جدید تحت عنوان "سراهای نوآوری" است.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: حتی در استفاده از واژگان تاکید داریم که از واژگان ملی و اسلامی استفاده کنیم و در هر استان یک بازار فناوری ایجاد می‌کنیم که سراهای نوآوری المان‌های اصلی آن هستند.

سرای نوآوری، یک دانشگاه با ادبیات جدید

دهقانی فیروزآبادی گفت: دوره شتابدهی، رشد و بلوغ و استقرار در پارک را با مدارک کارشناسی، ارشد و دکتری معادل‌سازی می‌کنیم. در سرای نوآوری به جای فرد یک هسته پر ایده وارد می‌شود، شتاب می‌گیرد، به شرکت نوپا تبدیل شده و پس از طی فرآیند رشد در مرکز رشد وارد پارک علم و فناوری می‌شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: گسترده معاونت فناوری یک کشور است، در حالی که در زیرساخت اداری آن تنها ۲۰ الی ۲۵ نفر مشغول به کار هستند؛ بنابراین به دنبال تصدی‌گری نیستیم، بلکه قصد داریم آیین‌نامه جامع بازار فناوری و سراهای نوآوری را که تنها آیین‌نامه موجود است، پیاده‌سازی کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha