• سه‌شنبه / ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98112216353
  • خبرنگار : 71129

اپوزیسیون رومانی خواستار متوقف شدن کاندیداتوری مجدد نخست وزیر شد

اپوزیسیون رومانی خواستار متوقف شدن کاندیداتوری مجدد نخست وزیر شد
لودویک اوربان

حزب اپوزیسیون رومانی گفته که درخواستی را به دادگاه می‌برد تا اقدام رئیس جمهوری را برای کاندیدا کردن مجدد نخست وزیر برکنار شده برای همین سمت به چالش بکشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، حزب اپوزیسیون سوسیال دموکرات رومانی به دنبال به چالش کشیدن تصمیم کلاوس یوهانیس، رئیس جمهوری برای کاندیدا کردن مجدد لودویک اوربان، نخست وزیر برکنار شده برای همین سمت است؛‌ اقدامی که می‌تواند برنامه‌های دولت را برای برگزاری انتخابات زودهنگام از مسیر اصلی منحرف کند.

قانونگذاران رومانی اخیرا دولت اقلیت اوربان را که سه ماه از تشکیلش می‌گذشت، برکنار کردند و راه را برای برگزاری انتخابات زودهنگام که حزب لیبرال وی مطمئن به پیروزی در آن است، هموار کرده‌اند.

کوتاه کردن چرخه انتخابات می‌تواند التیامی برای بازارهای رومانی باشد؛ اگرکه این انتخابات به چندین سال بی ثباتی سیاسی در این کشور اروپایی پایان دهد.

اما تحلیلگران هشدار داده‌اند که برگزاری انتخابات زودهنگام به ویژه با توجه به گروه‌بندی‌های متفرق و مختلف پارلمانی امری دشوار است.

آنها می‌گویند، این روند تلاش برای برگزاری انتخابات زودهنگام، به معنای چندین هفته یا چندین ماه درگیر شدن در آن است و درست در زمانی رخ می‌دهد که افزایش بودجه و کسری حساب جاری بر بازار سهام و اوراق قرضه رومانی فشار وارد می‌آورد.

حزب اوربان در نظرسنجی‌ها از ۲۰۱۶، موفق شده تا حمایت خود را به ۴۷ درصد افزایش دهد در حالیکه حزب سوسیال دموکرات نیمی از حمایتش را از دست داده و به ۲۰ درصد تنزل پیدا کرده است.

رهبر حزب سوسیال دموکرات رومانی گفته به این دلیل کاندیدا شدن مجدد اوربان از سوی رئیس جمهوری را به دادگاه قانون اساسی ارجاع می‌دهد که کاندیدا شدن برای نخست وزیری باید از سوی یک حزب اکثریت یا ائتلاف باشد و اوربان که رای عدم اعتماد دارد، شرایط لازم را ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha