• شنبه / ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۲:۴۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98112618866
  • خبرنگار : 71610

با انتقاد از رقبایش در پانزدهمین سالگرد ترور پدرش

سعد حریری پایان راهکار مسالمت‌آمیز میشل عون را اعلام کرد

سعد حریری پایان راهکار مسالمت‌آمیز میشل عون را اعلام کرد

نخست‌وزیر سابق لبنان در سخنانی ضمن انتقاد از رئیس جریان آزاد ملی کشورش، خروج خود از عهد رئیس جمهوری لبنان را اعلام کرد. میشل عون با شعار "العهد القوی" خواستار برگرداندن قدرت به مسیحیان در زمینه ریاست جمهوری بود.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الأوسط، سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان در سخنانی در جریان مراسم بزرگداشت پانزدهمین سالگرد ترور رفیق حریری، پدر و نخست‌وزیر اسبق کشورش اظهار کرد: همه کسانی که در این مراسم حضور دارند و نیز سایر ملت لبنان  با یک بحران دست و پنجه نرم می‌کنند، ما از آنها می‌پرسیم که رفیق حریری و آن ابرمرد امروز کجاست تا با این بحران بزرگ مقابله کند.

وی افزود: من برای ایجاد ثبات در روابط میان ریاست جمهوری و نخست وزیری تلاش کردم، چراکه ثبات مستلزم صبر و شکیبایی بوده و اختلاف میان ریاست جمهوری و نخست وزیری نتیجه فلج بودن نهادهای کشور است. میشل عون، رئیس جمهوری لبنان نسبت به احترام من به خود مطلع است و می‌داند که چه میزان به مواضع وی پایبند هستم اما متأسفانه به جایی رسیدیم که باید بگویم من با دو رئیس جمهوری تعامل داشته‌ام و همیشه از من خواسته می‌شد تا با رئیس جمهوری سایه (با اشاره به جبران باسیل، رئیس جریان آزاد ملی) رابطه برقرار کنم تا از ثبات در روابط با رئیس جمهوری اصلی محافظت کنم.

این مقام لبنانی تصریح کرد: زمانی که او (جبران باسیل) پس از هشت ماه تعطیلی و نبود دولت به خواسته‌اش نرسید و پس از آن دولت تشکیل شد، خوابید و بیدار شد و گفت که دولت بدون سعد حریری تشکیل می‌شود.

سعد حریری همچنین بر ائتلاف خود با حزب "سوسیالیست ترقی‌خواه" به رهبری ولید جنبلاط و حزب "القوات" تأکید کرد و گفت: برخی‌ها ذهنیت جنگ‌های تخریبی را دارند و درصدد لغو ائتلاف میان حزب سوسیال ترقی خواه، القوات و جریان المستقبل هستند.

وی در ادامه با اشاره به تظاهرات مردمی کشورش، عنوان کرد:  برگزاری انتخابات زودهنگام را تأیید می‌کنیم. امروز برای مقابله با بحران نه بودجه کفایت می‌کند نه برنامه اصلاحات و نه بیانیه وزارتی و تنها امیدواریم برنامه‌های کنفرانس "سیدر" سودی داشته باشد.

نخست وزیر سابق لبنان ادامه داد: تصمیم من مشخص است؛ تغییر و بازسازی جریان المستقبل و نیز این جریان یک کنفرانس عمومی در ماه‌های آینده برگزار خواهد کرد و هیچ‌گاه در راستای منافع هیچ حزب سیاسی فعالیت نخواهد کرد و طبق توافقنامه طائف، جریان المستقبل هرچه سریع‌تر قانونی جدیدی را پیشنهاد خواهد کرد. من تاکید می‌کنم که در کشور، خانه و در میان خانواده‌ام باقی خواهم ماند و به فعالیت سیاسی‌ام ادامه خواهم داد.

سعد حریری همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش درباره اسکان آوارگان سوری در لبنان تأکید کرد: ما مخالف هرگونه اسکان هستیم و قانون اساسی مانع از اسکان می‌شود. خطرناک‌تر از این مسأله صحبت‌ درباره آغاز شمارش معکوس درباره توافقنامه "طائف" و بازگرداندن لبنان به ماقبل از ۱۹۸۹ برای ایجاد یک مسیر جدید است. این اتفاقی نیست که می‌نویسد و گفته می‌شود توافقنامه طائف به پایان رسیده است. برای اینکه این توافق سرنگون شود، باید جریان حریری نیز سرنگون شود و همچنین برای پایان دادن به جریان حریری باید سعد حریری نابود شود.

وی درباره بحران اقتصادی کنونی لبنان نیز گفت: ما در لبنان در یک جزیره اقتصادی جدا از حمایت دوستان و کشورهای تأمین کننده مالی و نهادهای بین‌المللی نیستیم. برخی طرف‌های سیاسی درحالی جریان حریری را مسؤول بحران اقتصادی می‌دانند که خودشان طی ۳۰ سال در دولت کشور حضور داشته‌اند و در همین راستا، یک سازمان سیاسی پرونده‌هایی را باز کرده است و درباره پایان دادن به جریان حریری صحبت می‌کند.

سعد حریری با اشاره به طرح ضد فلسطینی موسوم به "معامله قرن"، تصریح کرد: یک سازمان سیاسی تلاش می‌کند تا جریان المستقبل را مسؤول معامله قرن و اسکان آوارگان فلسطینی در لبنان جلوه دهد.

رئیس جریان المستقبل لبنان همچنین خاطرنشان کرد: جایگاه سیاسی‌ام هرچه باشد برای دفاع از لبنان و ملت آن سراسر جهان را خواهم گشت و اگر سرنوشتم با جلوگیری از فتنه و یا جنگ داخلی مرتبط باشد، هرگز سازش نخواهم کرد.

وی در پایان خطاب به سنی‌ها و حامیان جریان المستقبل، گفت: من به اراده خودم استعفا کردم و صدای مردم را شنیدم که خواستار کناره گیری بودند. سنی‌ها از پایه‌های اصلی کشور هستند و در این کشور باقی می‌مانند و به هیچ مکانی کوچ نخواهند کرد.

حریری عنوان کرد: برای انتخاب سلیمان فرنجیه به عنوان رئیس‌جمهوری تلاش کردم اما هم‌پیمانان فرنجیه مانع انتخاب او شدند.

وی تصریح کرد: رفیق حریری برق ۲۴/۲۴ را تامین کرد و کسانی که ما را سهمیه بندی کردن آن بازگرداندند همان کسانی هستند که وزارت نیرو را بعد از ۱۹۹۹ و در سال ۲۰۰۵ اداره کردند. شروع بحران مالی کشور از سال ۲۰۱۶ بوده که اگر اصلاحات پاریس دو اجرا می‌شد ما به این وضعیت کنونی نمی‌رسیدیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha