• چهارشنبه / ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۹:۳۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 98113022131
  • منبع : سفارتخانه‌های ایران در خارج کشور

در دیدار با مفتی اعظم کرواسی

سفیر ایران در زاگرب: پیام اصلی ادیان الهی و به ویژه اسلام، صلح، دوستی و همکاری است

سفیر ایران در زاگرب: پیام اصلی ادیان الهی و به ویژه اسلام، صلح، دوستی و همکاری است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کرواسی در دیدار با عزیز حسنویچ ، مفتی اعظم و رئیس مشیخت اسلامی این کشور تاکید کرد: پیام اصلی ادیان الهی و به ویژه اسلام، صلح، دوستی و همکاری است و تنها راه عبور جهان از مشکلات فعلی گفت‌وگو و پیروی از تعالیم پیامبران الهی است.

به گزارش ایسنا، پرویز اسماعیلی در این دیدار که روز سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ و در محل دفتر مشیخت اسلامی کرواسی در زاگرب برگزار شد، افزود: کشورها و ملت‌های مسلمان در نقاط مختلف جهان، به ویژه خاورمیانه با بحران‌های متفاوتی، عمدتا با منشاء بیرونی مواجهند که مهمترین راه برون رفت از این مشکلات؛ تقویت هویت دینی و مشترک، تقریب مذاهب و وحدت مسلمانان است که علما و رهبران جوامع اسلامی نقش محوری در این زمینه دارند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در کرواسی، برگزاری موفق کنفرانس «برادری؛ اساس صلح و ثبات» با محوریت مشیخت اسلامی و مفتی اعظم کرواسی؛ در سطحی بسیار خوب و با حضور رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس مجلس، وزرا و تعداد زیادی از اندیشمندان دینی جهان در زاگرب را تبریک و آن را الگویی از روح تعامل، گفت‌وگو، برادری و صلح در اسلام دانست.
اسماعیلی با اشاره به ۱۰۴ سال سابقه رسمیت دین اسلام در قانون اساسی کرواسی گفت: مایه خرسندی است که جامعه اسلامی کرواسی با مدیریت چهره ای ملی، بین المللی، دینی و آکادمیک و همچنین همدلی سایر ادیان و اقوام نمونه ای برجسته از اعتدال و مدارای اسلامی است.
وی استمرار ارتباطات و گفتگوهای دینی؛ همکاری مراکز اسلامی، پژوهشی و دانشگاهی؛ اعزام و برگزاری مسابقات قرآن کریم؛ همکاری در تهیه، تدوین و ترجمه کتب و فیلمهای معنا گرا و همکاری در زمینه گردشگری حلال را از مهمترین زمینه های همکاری بین دو کشور اعلام کرد.
عزیز حسنویچ مفتی اعظم و رئیس مشیخت اسلامی کرواسی نیز با ابراز خرسندی از اولین ملاقات با سفیر کشورمان، گفت: اسلام دین همکاری و گفت‌وگو، صلح و برادری میان مسلمانان و سایر ادیان الهی است.
وی با اشاره به سفر ۴ سال گذشته نمایندگان ادیان کرواسی به ایران و همچنین حضور خود در سفر آوریل ۲۰۱۶ میلادی رئیس جمهوری کشورش به تهران، افزود: مشاهده نزدیک فضای مناسب و آزاد فعالیت پیروان ادیان الهی در ایران همواره هیات‌های اعزامی را تحت تاثیر قرار می دهد.
مفتی اعظم کرواسی ضمن تاکید بر ضرورت ارتباطات علمی، دینی و فرهنگی بین اندیشمندان ایران و کرواسی، گفت: انتشار دائره المعارف بزرگ اسلامی در خصوص صد سال حضور اسلام در کرواسی نتیجه تلاش عظیم ۵۳ پژوهشگر برجسته طی ۴ سال است که با همکاری جدی موسسه ابن سینا محقق شد و اخیرا با حضور وزیر فرهنگ کرواسی و جمع زیادی از علمای دینی و دانشمندان علوم اجتماعی در زاگرب رونمایی شد.
عزیز حسنویچ برگزاری کنفرانس «برادری؛ اساس صلح و ثبات» در زاگرب را نیز نماد علمی و عملی این آموزه مهم اسلام دانست که "باید با قلب باز و روی گشاده با همگان تعامل داشته باشیم."
مفتی اعظم کرواسی ضمن آرزوی موفقیت برای سفیر جدید ایران در زاگرب، آمادگی مشیخت اسلامی برای ادامه همکاری با کشورمان در زمینه های فکری و پژوهشی، تبادل استاد و محقق، برگزاری نشست های گفتگوی بین ادیان، تولیدات مشترک فرهنگی و هنری و نیز گردشگری و صنعت حلال را اعلام کرد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha