• جمعه / ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ / ۰۳:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 98121411342
  • خبرنگار : 71049

آبشناس: حق قانونی سوریه است که از سرزمین خود دفاع کند و متجاوزان را بیرون براند

آبشناس: حق قانونی سوریه است که از سرزمین خود دفاع کند و متجاوزان را بیرون براند

یک کارشناس مسایل منطقه معتقد است، ماجرای ادلب و شمال سوریه به طور مسالمت آمیز حل نخواهد شود و در نهایت ارتش سوریه مجبور می‌شود با اعمال زور بخش‌هایی از این کشور را که اشغال شده، باز پس گیرد.

عماد آبشناس در گفت وگو با ایسنا با اشاره به تحولات در ادلب سوریه تصریح ادامه داد: تا زمانی که ترکیه حاضر نباشد حاکمیت رسمی و قانونی سوریه را بپذیرد قطار درگیری ها در ادلب و مناطق دیگر سوریه ادامه خواهد داشت. این حق مسلم دولت سوریه است که از سرزمین خود دفاع کند و مناطقی را که از کنترلش خارج شده است را بازگردانده و تحت کنترل درآورد.

وی گفت: ممکن است نوعی آتش بس موقت هم در این شرایط برقرار شود اما در اصل موضوع تفاوتی نمی کند. ارتش سوریه باید تسلط اش را بر تمام سرزمین اش بسط دهد و ترکیه به مرزهای خود بازگردد.

این کارشناس ارشد مسایل منطقه درباره دلایل اقدامات و رفتار ترکیه و شخص اردوغان برای حمله به ادلب و شمال سوریه اظهار کرد: از یک سو بحث سیاست نئو عثمانی است که آنها در صدد هستند کشورهای هم جوار خود را تصرف کنند و از دیگر سو باید گفت که آمریکا و رژیم صهیونیستی در پشت پرده ترکیه را تشویق می کنند تا تحرکاتی را در عراق و سوریه داشته باشد.

آبشناس تصریح کرد: در تحولات سوریه بازیگران زیادی دخالت دارند از ناتو و آمریکا و رژیم اسراییل گرفته تا کشورهای عربی حوزه خلیج فارس. این کشورها نقشه های زیادی برای عراق و سوریه از گذشته تاکنون در سر داشته اند و ترکیه در مقاطع زیادی بازیگر اصلی نقشه های این کشورها بوده است. نیروهایی که اکنون در شمال سوریه هستند مورد حمایت این کشورها هستند و تحرکات این نیروها برای آن است که سوریه ثبات نداشته باشد. رژیم صهیونیستی نیز از این شرایط بهره می برد چرا که عملا به این شیوه جبهه مقاومت را درگیر می کند و با استمرار این درگیری ها در عراق و سوریه فرصت پیدا می کنند تا طرح ها و اقدامات خود در جهت به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت، الحاق بلندی های جولان و معامله قرن را محقق کنند.

این کارشناس مسایل منطقه درباره موضع ایران و روسیه که دولت سوریه را در این شرایط کمک می کنند گفت: ایران و روسیه در سوریه استراتژی مشترک دارند و از دولت رسمی و قانونی سوریه حمایت می کنند در عین حال اهداف این دو کشور در برخی موارد به لحاظ تاکتیکی متفاوت است. هدف اصلی ایران در سوریه درگیری با ترکیه نیست. ایران و ترکیه روابط صمیمی سیاسی و اقتصادی دارند و بعید است ایران تمایل به جنگ با ترکیه داشته باشد مگر این که برخی ها بخواهند ایران و ترکیه را در این شرایط قرار دهند. شاهد بودیم که در درگیری های یک هفته اخیر در ادلب و شمال سوریه ایران در برابر تحرکات ترکیه واکنش جدی نشان نداد و فضا را مدبرانه مدیریت کرد اما این به معنای آن نیست که همیشه اینگونه خواهد بود.

وی ادامه داد: از طرفی روسیه در سوریه قصد درگیری با اسراییل را ندارد و بیشتر تلاش دارد از گسترش ناتو در منطقه جلوگیری کند و به همین خاطر وقتی اسراییل مواضع مقاومت در سوریه را هدف قرار می دهد روسیه واکنشی نشان نمی دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha