• شنبه / ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۱:۵۲
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 99012312629
  • خبرنگار : 71234

با اشاره به نخست وزیری الکاظمی

دهقانی: روی کار آمدن دولتی مطابق با قانون عراق موضوع مهمی است

دهقانی: روی کار آمدن دولتی مطابق با قانون عراق موضوع مهمی است

رییس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نخست وزیری مصطفی الکاظمی در عراق و ماموریت‌اش برای تشکیل دولت گفت: برای جمهوری اسلامی ایران همکاری گسترده با دولت عراق مهم است و این‌که دولتی سرکار آید که مطابق قانون و مورد وفاق همه گروه‌ها و مردم باشد.

کمال دهقانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بعد از سقوط صدام در عراق که حکومتی دیکتاتور بود، نظام مردم‌سالاری در عراق مبتنی بر قانون اساسی و رای مردم این کشور روی کار آمد و به سمت رشد و توسعه و شکوفایی حرکت کرد، اما با کمال تاسف عربستان سعودی، رژیم اشغالگر قدس و آمریکا دخالت‌هایی را در جهت منافع خودشان در عراق انجام دادند که نمونه بارز آن تشکیل داعش بود.

وی ادامه داد: داعش را به جان مردم عراق انداختند که برایش تفاوتی میان شیعه و سنی نداشت. آنها به قول خودشان بدنبال ایجاد دولتی در شام و عراق بودند و در مجموع خسارات زیادی از نظر مادی و معنوی به مردم عراق و سوریه وارد کردند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مردم عراق با داعش و تروریست‌ها مبارزه کرده و در برابر دخالت‌های مثلث سعودی، اسرائیل و آمریکا ایستادگی کرده و این مقاومت هزینه زیادی برای مردم عراق داشت. این مشکلات اقتصادی خسارات جبران‌ناپذیری به عراق وارد کرد. بعد از داعش افکار عمومی عراق دنبال رشد و توسعه بودند و این را از مسئولان خود درخواست می‌کردند.

وی ادامه داد: مردم عراق با درس گرفتن از گذشته نشان دادند که به دنبال حکومت مردم‌سالار هستند و مطابق با ساختارهای دموکراسی و قانون اساسی می‌توانند عقب‌ماندگی سال‌های گذشته را از بین ببرند. پیشرفت و توسعه همه همسایگان به ویژه عراق برای جمهوری اسلامی ایران مهم است چون ما با عراق روابط فرهنگی بسیار قوی و تاریخی داریم و به دنبال تعامل خوب در زمینه‌های مختلف هستیم.

رییس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان قصد مداخله در مسائل داخلی عراق را ندارد، گفت: این شامل تمامی کشورهای همسایه هم می‌شود؛ ظرفیت همکاری ایران و عراق در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بسیار زیاد است این تعامل خوب در تمامی حوزه‌های بین ایران و عراق وجود دارد که می‌تواند موتور محرکی برای کشورهای منطقه با اولویت همسایگان و کشور مقاومت باشد.

دهقانی در پایان و در جمع‌بندی اظهار کرد: آنچه برای جمهوری اسلامی ایران مهم است این است که دولتی در عراق مطابق با قوانین و مورد وفاق همه گروه‌ها و مردم تشکیل شود و در جهت منافع ملی عراق گام بردارد و ان‌شاءالله در آینده شاهد همکاری گسترده با این کشور باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha