• شنبه / ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۰۹:۲۹
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 99020603582
  • خبرنگار : 60001

حزب‌الله قاعده رویارویی با اسرائیل را حفظ می‌کند

حزب‌الله قاعده رویارویی با اسرائیل را حفظ می‌کند

روز چهارشنبه مورخ ۲۷ فروردین ماه گذشته یک هواپیمای اسرائیلی ماشین جیپ حامل سه تن از نیروهای حزب‌الله را که از سوریه عازم لبنان بودند، هدف قرار داد. این حمله در پایانه مرزی سوریه در منطقه المصنع (نقطه مرزی جدیده یابوس سوریه) صورت گرفت اما هیچگونه تلفات جانی در بر نداشت. اخبار تکمیلی و فیلم ویدیویی منتشره از این حمله نشان می‌دهد که نیروهای حزب‌الله از وقوع حمله مطلع شده بوده‌اند و به سرعت ماشین را از وسایل و سلاح‌های موجود تخلیه کرده و سپس ۳۴ ثانیه پس از ترک ماشین، این خودروی جیپ با یک فروند موشک هوا به زمین به پاره‌ای از آهن تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، بر اساس اخبار و اطلاعات موجود این احتمال قوت گرفته است که مرکز رادار و کنترل هوایی روسیه در سوریه احتمال وقوع یک حمله در منطقه مرزی سوریه را به اتاق فرماندهی مشترک سوریه، روسیه، ایران و حزب‌الله اعلام می‌کند و حزب‌الله سریعا از سه تن از نیروهای خود که در همان منطقه مرزی به سر می‌بردند می‌خواهد که به سرعت ماشین خود را ترک کنند.

حزب‌الله لبنان از پیش اعلام کرده بود که اگر نیروهایش در سوریه هدف حملات اسرائیل قرار گیرند به سرعت مقابله به مثل می‌کند و اسرائیلی‌ها را از لبنان هدف قرار می‌دهد. این در حالی بود که در این حمله هیچ یک از نیروهای حزب‌الله آسیب ندیدند.

دو روز بعد یعنی روز جمعه مورخ ۲۹ فروردین گذشته اسرائیل اعلام می‌کند سه نقطه مرزی با لبنان (حصار امنیتی اسرائیل) در جنوب این کشور با تخریب و نفوذ مواجه شده است، همین امر ارتش رژیم اشغالگر قدس را وادار می‌کند تا برای جلوگیری از نفوذ نیرو از جنوب لبنان به شمال فلسطین اشغالی منطقه مورد نظر را زیر آتش بگیرد.

پس از آن نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل متحد "یونیفل" وارد عمل شده تا از وقوع درگیری احتمالی در مناطق مرزی جنوب لبنان جلوگیری کنند.

حزب‌الله درباره رویداد روز جمعه ۲۹ فروردین هیچگونه موضعی را اعلام نکرده است و سکوت معناداری را اتخاذ می‌کند که بار فشار روانی را بر اسرائیل افزایش می‌دهد.

۱-  حزب‌الله از قبل ثابت کرده و نشان داده است اگر نیروهایش توسط اسرائیل در سوریه به هر شکلی به شهادت برسند یا مجروح شوند به سرعت عملیات مقابله به مثل را از لبنان انجام خواهد داد. این قاعده نظامی باعث شده است تا اسرائیل برای هرگونه عملیات علیه حزب‌الله در خاک سوریه دست به عصا حرکت کند.

۲-  اسرائیل می‌داند پاسخ حزب‌الله از لبنان چه معنایی دارد. معنایش آن نیست که دست حزب‌الله برای پاسخ از سوریه بسته است بلکه معنایش آن است که لبنان وارد معادله مستقیم نبرد با اسرائیل می‌شود که معنای الزامی آن ورود بعدی سوریه به میدان تقابل نظامی با اسرائیل خواهد بود.

۳-  پاسخ از لبنان و احتمال گسترش درگیری معنایش آن است که یونیفل در جنوب لبنان باید بساط و نیروهای خود را جمع کرده و از لبنان خارج شود، آنگاه اسرائیل سپر دفاعی بین‌المللی خود را که براساس قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت در جنوب لبنان (یونیفل) مستقر شده‌، از دست می‌دهد و همه مناطق شمال فلسطین اشغالی به منطقه نبرد باز تبدیل می‌شود و این به مثابه باز کردن دروازه جهنم به روی اسرائیل است.

۴-  در حمله روز چهارشنبه ۲۷ فروردین اسرائیل به ماشین حامل سه تن از عناصر حزب‌الله گفته شده است هواپیمای اسرائیل دو موشک شلیک کرده است که اولی به منزله ارسال پیام حمله بوده و دومی چند دقیقه بعد به ماشین اصابت کرده است. براساس تصاویر ویدیویی، موشک دوم ۳۴ ثانیه بعد از ترک ماشین از سوی سرنشینان به خودرو اصابت کرده است. اگر این روایت دقیق باشد معنایش این است که اسرائیل نمی‌خواسته این حمله تلفات جانی داشته باشد و معنای این تحلیل آن است که اسرائیل از واکنش احتمالی حزب‌الله در صورت شهادت نیروهایش کاملا آگاه بوده است.

۵-  اگر این روایت درست باشد که فرماندهی نظامی روسیه در سوریه از عملیات آگاه شده و سپس به سرعت برق حزب‌الله را آگاه کرده است؛ معنایش این است که اگر روسیه نمی‌تواند مانع حملات اسرائیل در سوریه شود اما می‌تواند مانع از تحقیق اهداف اسرائیل شود و این قاعده‌ای جدید در فضای نظامی سوریه است. با این همه روسیه باید خط پایانی برای حملات اسرائیل به سوریه بیندیشد.

۶-  روز جمعه مورخ ۲۹ فروردین سه نقطه مرزی بین فلسطین اشغالی با لبنان که منطقه تحت کنترل یونیفل و حفاظت الکترونیکی اسرائیل به شمار می‌رود، توسط نیروهایی در جنوب لبنان تحت نفوذ و رخنه قرار می‌گیرد. این در حالی است که اسرائیلی‌ها مدعی بودند حتی یک مورچه نیز نمی‌تواند به آن نزدیک شده یا توسط نیروهای شبه نظامی مورد رخنه قرار گیرد. با آن که حزب‌الله هیچ موضعی درباره این نفوذ عملیاتی اتخاذ نکرده اما همه تحلیل گران معتقدند این ضرب شست حزب‌الله در مقابل حمله موشکی اسرائیل بوده که بدون تلفات انجام شده است. این جا روشن است که قاعده تقابل با اسرائیل حفظ شده است و آن حمله بدون تلفات در قبال حمله موشکی بدون تلفات بوده است.

۷-  اسرائیل به گونه‌ای در سوریه عمل می‌کند که انگار از سوی آمریکا ماموریت یافته است تا عملیات نظامی مورد لزوم را در سوریه انجام دهد. این در حالی است که تکلیف حزب‌الله در قبال عملیات نظامی اسرائیل علیه نیروهایش روشن است و حزب‌الله در اجرای عملیات مقابله به مثل درنگ نمی‌کند. آن چه در این میان روشن نیست دست‌های بسته روسیه در قبال عملیات نظامی اسرائیل علیه ارتش و اماکن نظامی سوریه و هم پیمانانش است که برخی نشانه‌ها دال بر آن است که به زودی باید حل شود و الا ارتش سوریه با اتحاد میدانی با هم پیمانانش نیز دست به عملیات مقابله به مثل خواهد زد. در این حالت اسرائیل باید منتظر حملات برق آسای نظامی علیه خود باشد.

۸-  قرائت‌هایی که از معادله نظامی بین اسرائیل و حزب‌الله در رسانه‌های غربی و به خصوص آمریکایی صورت می‌گیرد نشان می‌دهد که آنها همچون اسرائیل هنوز از حجم قدرت بالای حزب‌الله و هم پیمانش مطلع نیستند و حتما اسرائیل باید ضربه‌ای بزرگ بخورد تا آنها بفهمند این معادله چه توانی برای حزب‌الله و هم پیمانانش در سوریه ایجاد کرده است. اقدامات اسرائیل به مثابه سرکشی بچه‌ای نابخرد است که به زور بازوی خود خیلی می‌نازد و اگر تا کنون به تجاوزات نظامی اسرائیل به سوریه پاسخ عملیات نظامی بزرگ داده نشده معنایش آن نیست که توان چنین پاسخی وجود ندارد بلکه معنایش آن است که همه در انتظار زمان و مکان مناسب هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha