• دوشنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۴:۲۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 99022920997
  • خبرنگار : 71620

فیضی: جایگاه تاوان دادن برای اظهار نظر یک نماینده در قانون کجاست؟

فیضی: جایگاه تاوان دادن برای اظهار نظر یک نماینده در قانون کجاست؟

 یک عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح انتقادات خود نسبت به رد صلاحیتش عملکرد شورای نگهبان در مجلس دهم و اظهارنظرهای این شورا را در کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم موثر دانست.

به گزارش ایسنا، محمد فیضی در جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود در مورد رد صلاحیتش گفت: جوانی ۳۹ ساله و عضو هیئت علمی دانشگاه، فرزند انقلاب با اطمینان از سوابق خودم در مراجع استعلام چهارگانه درخواست دادم اما درهای صلاحیتم یکی پس از دیگری به رویم بسته شد و شکایت و تلاشم در هر مرحله نتیجه نداد و برخوردها و صدور رای تشدید شد.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی با بیان این که دادن یا ندادن صلاحیت حق شورای نگهبان است گفت: هر چه در قوانین می‌گشتم حق ظلم بر خلق خدا را پیدا نکردم. در همین قانون حق اظهار نظر و مشارکت در مسائل کشور چه به صورت موافق و یا مخالف به نماینده مردم داده شده است. من با اعتدال از لوایح مهمی مثل FATF دفاع کردم اما هر چه در قانون گشتم تاوان دادن در مورد اظهار نظر یک نماینده را پیدا نکردم.

 این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی مدعی شد: این اظهار نظر حقوقدان شورای نگهبان که می‌گوید مواردی در پرونده‌های رد صلاحیت وجود دارد که ممکن است نشود آن‌ها را در دادگاه اثبات کرد ولی ما که حتما آن را می‌بینم و حتما آن را رد خواهیم کرد، هیچ حقوقدانی را خوشحال نکرد. اتفاقا ذکر چنین جمله‌ای از یکی از حقوقدانان شورای نگهبان مردم را متحیر کرد.

وی با استناد به ماده ۲۸ قانون انتخابات گفت: این ماده شرایط دواطلبان در هنگام ثبت نام را ذکر می‌کند نکته این جاست که همه آنهای که در انتخابات شرکت می‌کنند در یک فرم ذیل التزام به اسلام، انقلاب، قانون اساسی و ولایت مطلقه فقیه را با اقرار تایید کرده و آن را امضا می کنند. پس این ماده علت خوبی برای رد صلاحیت نیست به نظر می‌رسد ماده ۳۰ قانون انتخابات باید مبنای رد صلاحیت‌ها می‌بود که با داشتن محکومیت افراد را از داوطلبی محروم می‌کند.

فیضی در ادامه نطق خود وجود شورای نگهبان را برای جمهوری اسلامی ضروری دانست و گفت: این نهاد قابل احترام است و شرح وظایفش گسترده است، اما افرادی که عضو آن هستند که نباید طوری رفتار کنند که هجمه به سمت این نهاد نشانه رود. واقعا عملکرد این شورا در مجلس دهم و اظهارنظرهای‌شان در کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم موثر بود  و حداقل کار این است که پیامد رفتارشان را به گردن بیگیرند و نگذارند در آینده چنین اتفاقاتی نظام را تضعیف کند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پایان نطق خود گفت: اگر قبول کنید که امام، رهبری، شهدا و ولایت فقیه برای همه ایرانیان است شاید در تصمیمات خود با سعه صدر رفتار کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha