• پنجشنبه / ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ / ۰۹:۴۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99032213864
  • خبرنگار : 71588

اردن: طرح الحاق کرانه باختری نقض آشکار قوانین بین‌المللی است

اردن: طرح الحاق کرانه باختری نقض آشکار قوانین بین‌المللی است

وزیر خارجه اردن تاکید کرد که گفت‌وگوهایش با وزیر خارجه آلمان متمرکز بر اوضاع فلسطین اشغالی و ممانعت از اجرای طرح الحاق کرانه باختری بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری روسیا الیوم، ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن در جریان کنفرانس مطبوعاتی خود با هایکو ماس، همتای آلمانی خود تاکید کرد، طرح الحاق کرانه باختری، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است و موجب نابودی روند سازش و هرگونه فرصت تحقق صلح عادلانه و فراگیر می‌شود و هرگز چنین طرحی بی‌پاسخ نخواهد ماند.

الصفدی در ادامه افزود: به همکاری با شرکا و هم‌پیمانانمان جهت جلوگیری از اجرای طرح الحاق کرانه باختری ادامه می‌دهیم، زیرا اجرای این طرح به معنی نابودی کامل هرگونه فرصت صلح است.

وی ضمن استقبال از سفر هایکو ماس به اردن، تاکید کرد که این سفر بیانگر تلاش برای حل نزاع در فلسطین و تحقق صلح و سازش عادلانه و فراگیر است که گزینه‌ای راهبردی و موضع کشورهای اسلامی و عربی نیز محسوب می‌شود.

ایمن الصفدی ادامه داد که راه حل تشکیل دو کشوری با تکیه بر قوانین و قطعنامه‌های بین المللی، تنها راه تحقق صلح است. وی همچنین گفت، طرح الحاق کرانه باختری هرگونه فرصت برای تحقق صلح را از بین خواهد برد.

الصفدی اظهار داشت: آلمان، ماه آتی میلادی ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده خواهد گرفت و ما به تلاش‌های این کشور برای پیشبرد روند صلح اطمینان داریم.

از طرف دیگر، هایکو ماس نیز در جریان این کنفرانس مطبوعاتی عنوان داشت، با الصفدی در خصوص راه‌های احیای روند مذاکرات سازش بین  فلسطینیان و اسرائیلی‌ها رایزنی کرد.

ماس با اشاره به اینکه از طریق ویدیو کنفرانس با محمد اشتیه، نخست‌وزیر دولت رام‌الله نیز گفت‌وگو و نسبت به طرح الحاق کرانه باختری ابراز نگرانی کرده است، بر پایبندی اتحادیه اروپا به راه‌حل تشکیل دو کشوری و مخالفت با هرگونه طرح یک‌جانبه از جمله طرح الحاق که خطری واقعی برای کل منطقه است، تاکید کرده است.

وی بر ضرورت احیای روند مذاکرات سازش در فلسطین تاکید کرد و گفت با نخست‌وزیر دولت فلسطین در رام‌الله هم در این باره گفت‌وگو کرده و با او به نظراتی مشترک در مورد ازسرگیری مذاکرات صلح در خاورمیانه دست یافته است.

محمد اشتیه، نخست‌وزیر دولت فلسطین از اینکه وزیر خارجه آلمان برخلاف معمول این بار به مناطق فلسطینی‌نشین سفر نکرده است، ابراز ناخرسندی کرد و گفت: "این نشانه‌ خوبی نیست". دولت آلمان پاندمی کرونا را علت سفر نکردن ماس به مناطق فلسطینی‌نشین عنوان کرده بود.

به باور اشتیه اما کرونا بهانه است و دولت اسرائیل مجوز دیدار در رام الله را صادر نکرده است. او همچنین از تلاش اسرائیل برای دیکته‌کردن سیاست‌های خود به ماس سخن گفته بود.

هایکو ماس در جریان سفر خود از رهبری فلسطین خواست، "پیشنهادهای مشخصی" ارائه دهد تا بتوان بر اساس آنها شرایط گفت‌وگو با اسرائیل را فراهم آورد.

او در این باره تصریح کرد: «طرح و برنامه سازمان ملل در این ارتباط روی میز است. اما به نظر من این سودمند خواهد بود، اگر طرف فلسطینی نیز پییشنهادهای مشخصی ارائه دهد که چگونه می‌توان باب گفت‌وگو را بار دیگر باز کرد».

هایکو ماس گفت که کشورش در شورای امنیت و سازمان ملل نقش میانجی را بین دو طرف فلسطینی و اسرائیلی ایفا خواهد کرد.

ماس در جریان سفر خود به اردن وعده داد که آلمان با ارسال ۲۳ هزار کیت آزمایش کرونا و ۳۲ دستگاه تست از این کشور در راه مقابله با پاندمی کرونا حمایت خواهد کرد. موضوع اصلی گفت‌وگوهای طرفین اما بحران خاورمیانه بود.

وزیر خارجه آلمان تأکید کرد که این کشور حاضر است، در دوران ریاست ادواری شورای اتحادیه اروپا که از اول ژوئیه آغاز می‌شود، نقش پررنگ‌تری در حل بحران خاورمیانه ایفا کند.

به گفته او آلمان بدون شک نقش میانجی را ایفا خواهد کرد، به ویژه در چارچوب فعالیت‌های اتحادیه اروپا و همچنین در شورای امنیت سازمان ملل. آلمان از ماه ژوئیه ریاست ادواری شورای امنیت را نیز بر عهده دارد.

ماس افزود، تصورش این است که آلمان در این نهادها بتواند نقش یک "دلال یا میانجی صادق" را بازی کند، از جمله در راه کشاندن اسرائیل و فلسطینیان به میز مذاکره.

وزیر خارجه آلمان پیش از سفر به اردن راهی فلسطین اشغالی شده بود و با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، بنی گانتس، وزیر جنگ و گابی اشکنازی، وزیر خارجه این رژیم دیدار و گفت‌وگو داشت.

او در این دیدارها در مورد خطرات و پیامدهای ناگوار اجرای طرح الحاق کرانه باختری هشدار داده و خواستار تجدیدنظر رژیم صهیونیستی در این طرح شد. رئیس دستگاه دیپلماسی آلمان اعلام کرد اجرای چنین طرحی ممکن است در نهایت به تحریم رژیم صهیونیستی از سوی کشورهای اروپایی منجر شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha