• یکشنبه / ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99032515695
  • خبرنگار : 71477

اعتراضات جهانی تازه علیه نژادپرستی و خشونت پلیس

اعتراضات جهانی تازه علیه نژادپرستی و خشونت پلیس

برای دومین هفته متوالی هزاران تن از مردم روز شنبه در شهرهای مختلف جهان به خیابان‌ها آمدند تا نه تنها از جنبش "زندگی سیاه پوستان مهم است" حمایت کنند بلکه بر نژادپرستی و خشونت پلیس در کشورهای خودشان نیز تاکید کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، راهپیمایی‌های اعتراضی در شهرهای سراسر اروپا برگزار شد از جمله اینکه هزاران تن در شهرهای مختلف فرانسه دست به راهپیمایی زدند و درگیری‌هایی نیز میان معترضان و نیروهای پلیس در شهرهای پاریس و لیون درگرفت.

موج این اعتراضات تاریخی از ۲۵ مه به دنبال مرگ جورج فلوید، مرد سیاه پوست آفریقایی-آمریکایی به دست یک افسر سفید پوست به راه افتاده است.

مرگ دلخراش جورج فلوید که به خاطر فشار زانوی افسر پلیس بر گردن وی رخ داد، باعث خشم و عصبانیت مردم ابتدا در آمریکا و سپس در سراسر جهان شد.

پلیس فرانسه روز شنبه معترضان در پاریس را از راهپیمایی در پایتخت منع کرد و پس از آنکه برخی معترضان به طرف آنها اشیایی پرتاب کردند، پلیس فرانسه متوسل به شلیک گاز اشک‌آور شد.

در شهر لیون، پلیس در پایان راهپیمایی که در آن حدود ۲۰۰۰ تن شرکت داشتند متوسل به استفاده از آب پرفشار و شلیک گاز اشک‌آور شد.

راهپیمایی پاریس به درخواست گروه فشاری برگزار شد که برای اجرای عدالت در حق " آداما ترائوره"، مرد سیاه‌پوستی که در سال ۲۰۱۶ میلادی هنگامی که تحت بازداشت پلیس بود، کشته شد، مبارزه می‌کند.

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای خواستار اصلاح نظام‌مند اقدامات پلیس در فرانسه شد.

این راهپیمایی‌ها در آخر هفته‌ای برگزار شدند که دیدبان پلیس فرانسه افشا کرد نزدیک به ۱۵۰۰ شکایت از افسران پلیس در سال گذشته دریافت کرده که نیمی از آنها مربوط به خشونت پلیس بوده‌اند.  

در لندن، معترضان راست افراطی پس از به چالش کشیدن مردمی که علیه نژادپرستی راهپیمایی‌ می‌کردند، با افسران پلیس در مرکز شهر درگیر شدند. در جریان این درگیری چندین تن از معترضان راست افراطی بازداشت شدند و بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس نیز این معترضان راست افراطی را به عنوان "اراذل و اوباش نژادپرست" محکوم کرد و گفت: این افراد در خیایان‌های ما جایی ندارند.

پلیس کلان‌شهر لندن گفت: هزارن تن از مردم محدودیت‌های اعمال شده به خاطر شیوع ویروس کرونا را نادیده گرفتند و در داخل و پیرامون میدان "پارلمان" تجمع کردند.

تصاویر تلویزیونی نشان داد که برخی آشوبگران به طرف افسران پلیس بطری و بمب‌های دودزا پرتاب کردند و با معترضان ضد نژادپرستی نیز درگیر شدند.

پلیس اعلام کرد که بیش از ۱۰۰ تن در لندن بازداشت شده‌اند و شش افسر پلیس نیز در جریان درگیری‌ها زخمی شدند.

اعتراضات ضد نژادپرستی در دیگر شهرهای انگلیس نیز از جمله برایتون و لیورپول برگزار شد.

هزاران تن نیز در شهرهای مختلف سوئیس به خیابان‌ها آمدند و بزرگ‌ترین راهپیمایی با مشارکت ۱۰ هزار تن در شهر زوریخ برگزار شد. پلیس سوئیس اعلام کرد که در پی درگیری نیروهای پلیس با فعالان چپ افراطی تعدادی از افسران زخمی و تعدادی از فعالان نیز بازداشت شدند.

در ژنو هم نزدیک به ۱۰ هزار تن علیه نژادپرستی دست به راهپیمایی زدند.

در آلمان نزدیک به ۲۰۰۰ تن در شهر اشتوتگارت به خیابان‌ها آمدند. ۵۰۰ تن نیز در شهر لوبک و ۲۵۰ تن نیز در شهر هامبورگ دست به راهپیمایی اعتراضی زدند. در راهپیمایی‌های آلمان هیچ درگیری و مشکلی گزارش نشده است.  

در استرالیا، علی‌رغم محدودیت‌های مربوط به ویروس کرونا هزارن تن در شهرهای مختلف این کشور برای دومین هفته متوالی به خیابان‌ها آمدند و بزرگ‌ترین راهپیمایی در شهر "پرت" برگزار شد.

بسیاری از معترضین بنرهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود "کشتار در بازداشت را متوقف کنید" و "استرالیایی‌های سفید پوست دست از دروغ گفتن به خودتان بردارید"؛ شعارهایی که بر مرگ بیش از ۴۰۰ بومی استرالیایی در بازداشت طی سه دهه گذشته تاکید دارند.

راهپیمایی‌های کوچک‌تری نیز برای حقوق مردم بومی در بندر داروین و شهرهای نزدیک به ایالت کوئینزلند برگزار شدند.

در آسیا، صدها تن در یکی از پارک‌های تایپه تجمع کردند و برخی از آنها بنرهایی با شعار "این یک جنبش است نه یک لحظه" در دست داشتند. آنها به احترام فلوید هشت دقیقه سکوت کردند.  

چندین تن نیز در باران در توکیو دست به راهپیمایی زدند.

در کانادا، مقامات در استان نیوبرانزویک روز شنبه اعلام کردند که آنها تحقیقاتی را درباره مرگ یک مرد بومی ۴۸ ساله به ضرب گلوله پلیس که دومین رویداد این چنینی در ماه جاری میلادی است، آغاز کردند.

و در آمریکا پس از آنکه مرد سیاه پوست دیگری به ضرب گلوله پلیس در شهر آتلانتا کشته شد، خشم و عصبانیت مردم دوباره تازه شد.

رئیس پلیس این شهر روز شنبه استعفا داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۳-۲۵ ۱۴:۱۳

این سیاه پوستان عجب بهانه ای دست بعضی از افراد داده اند تا دق دلی خود را بر سر منافع ملی کشورشان خالی کنند.در این میان بازار دزدان هم پر رونق است.و همه جا را غارت می کنند. باور کنیداین شورش ها به خاطر حمایت از یک سیاه پوست نیست.