• شنبه / ۲۱ تیر ۱۳۹۹ / ۰۷:۴۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99042114953
  • خبرنگار : 71402

به دنبال اعتراضات ضددولتی هزاران نفری؛

رئیس‌جمهوری مالی با تاکید بر گفت‌وگو از در آشتی وارد شد

رئیس‌جمهوری مالی با تاکید بر گفت‌وگو از در آشتی وارد شد

رئیس‌جمهوری مالی امروز (شنبه) در پیامی تلویزیونی خواستار گفت‌وگو با مخالفانش شد. این درخواست ساعاتی پس از آن عنوان شد که هزاران معترض ضد دولتی در خیابان‌های پایتخت تجمع کرده و به سمت دفاتر تلویزیون دولتی حرکت کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، تحولات روز جمعه نشانگر قوت گرفتن جنبش ضد ابراهیم بوباکار کیتا، رئیس‌جمهوری مالی است که هنوز دو سال از حکم ریاستش در این کشور غرب آفریقا که مدت‌هاست با تحرکات افراطی‌ها بی‌ثبات ‌شده، باقی مانده است. اوایل همان روز، معترضان ضد دولتی جاده‌ها را در باماکو، پایتخت مالی بستند و لاستیک‌ها را به آتش‌ کشیدند.

سخنرانی کیتا خطاب به کشورش لحن آشتی‌جویانه داشت؛ چند روز پیش هم او تلاش کرد با ارائه وعده تجدیدساختار دادگاه قانون اساسی، معترضان را آرام کند.

رئیس‌جمهوری مالی گفت: می‌خواهم بار دیگر مردم خودمان را از تمایلم برای ادامه گفت‌وگو آگاه کنم و بار دیگر برای آمادگی در استفاده از تمام اختیاراتم برای آرام کردن اوضاع تاکید کنم.

جنبش ضد دولت کیتا که اکنون به نام جنبش ۵ ژوئن یا ام‌۵ شناخته می‌شود، به زمانی اشاره دارد که اولین بار معترضان به صورت گسترده به خیابان‌ها آمدند. تحرکات کیتا تاکنون به مذاق این گروه اپوزیسیون که خواستار انحلال مجلس ملی است، خوش نیامده است. گرچه این گروه رسما از درخواست کناره‌گیری کیتا کوتاه آمده است اما برخی از معترضان همچنان خواستار استعفای او هستند.

کیتا بعد از عملیات نظامی تحت امر فرانسه برای بیرون راندن افراطگرایان از قدرت در شهرهای شمالی مالی در سال ۲۰۱۳ به قدرت رسید. او توانست در اولین انتخابات دموکراتیک که یک سال بعد از کودتای نظامی برگزار شد، پیروز شود. با وجود حضور صلحبان‌های سازمان ملل متحد، نیروهای فرانسه و نیروهای منطقه‌ای حامی نیروهای مالی، این گروه‌های افراطی همچنان به حملاتشان ادامه داده‌اند.

تنش‌های اخیر اواخر آوریل، پس از برگزاری انتخاباتی قانونگذاری بالا گرفت و ده‌ها تن از نامزدها نتایج رسمی که از سوی دیوان قانون اساسی مالی اعلام شده بود، رد کردند. هیاتی از بلوک منطقه‌ای اکوواس (جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا) پیشنهاد برگزاری دوباره انتخابات در نقاطی را ارائه داد که نتایج به چالش کشیده شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۴-۲۱ ۰۸:۰۸

ما اندازه اینا بخار نداریم یعنی؟