• یکشنبه / ۲۲ تیر ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99042216081
  • خبرنگار : 71415

گروه بحران بین‌الملل: ارتش‌های منطقه‌ای در آفریقا باید برای شکست بوکوحرام تبادل اطلاعات کنند

گروه بحران بین‌الملل: ارتش‌های منطقه‌ای در آفریقا باید برای شکست بوکوحرام تبادل اطلاعات کنند

یک گزارش اندیشکده گروه بحران بین‌الملل عنوان کرد، ارتش‌های چند کشوری که مشغول جنگ با شبه نظامیان بوکوحرام در حوزه دریاچه چاد هستند باید اطلاعاتشان را با هدف پایان دادن به حملات این شبه نظامیان که منجر به آوارگی بالغ بر دو میلیون نفر شده، مبادله کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از دویچه وله، چهار کشور در حوزه دریاچه چاد شامل کامرون، چاد، نیجر و نیجریه به همراه بنین اوایل ۲۰۱۵ یک نیروی نظامی مشترک را تشکیل دادند تا با گروه‌های شبه نظامیان افراطگر در منطقه مقابله کنند.

این نیروی ضربت مشترک چند ملیتی با مجوز اتحادیه آفریقا تشکیل شده و به صورت دوره‌ای عملیاتهای نظامی علیه بوکوحرام و دیگر گروه‌های تروریستی فعال در نزدیکی دریاچه چاد اجرا کرده است.

گروه بحران بین‌الملل در ارزیابی درخصوص نقش این نیروی ضربت که اخیرا منتشر کرد، گفت، حملات این نیرو پیروزی‌هایی را رقم زده و به تقویت روحیه سربازان شرکت کننده منجر شده است.

این گزارش متذکر شد، دستاوردهای این نیروی مشترک شامل کمک به مقابله با گسترش فعالیت بوکوحرام در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، آزاد کردن غیرنظامیان اسیر شده توسط شبه نظامیان یا گرفتار شده در مناطق تحت کنترل چنین گروه‌هایی و تسهیل تحویل کمک‌های انساندوستانه بوده است.

به نوشته این گزارش تاثیرگذاری این نیروی ضربت مشترک چند ملیتی به دلیل "تعهد غیرمنسجم به نیرو، مشکلات تامین بودجه و برنامه ریزی‌های غیر منسجم" مختل شده است.

یک مناقشه میان اتحادیه آفریقا و کشورهای حوزه دریاچه چاد بر سر پرداخت اعتبارات اتحادیه اروپا برای این نیروی ضربت مشترک یکی از چند مورد اختلاف و سوتفاهم موجود در منطقه بر سر این نیرو است.

پولهای اتحادیه اروپا از طریق اتحادیه آفریقا منتقل می‌شود و این نهاد نیز به نوبه خود پولها را توزیع می‌کند. اما به علت مشکلات مربوط به یک سری فرآیندهای اتحادیه آفریقا این اعتبارات اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۱۷ به دست این نیروی ضربت نرسید، یعنی تا دو سال بعد از ایجاد آن.

همچنین کشورهای عضو این نیروی ضربت مشترک چند ملیتی امیدوار بودند که اعتبارات کمکی از جانب سازمان ملل که نشستها و گزارش‌هایی را درباره بوکوحرام داشته دریافت کنند اما این سازمان متعهد به پشتیبانی مالی نشد.

کمبود بودجه در کنار یک سری تاخیرات منجر به این شده که کشورهای شرکت کننده در این نیروی ضربت شکستها در کار این نیرو را متوجه وعده‌های نقض شده غربی‌ها برای ارائه حمایت مالی کنند.

ریچارد مونکریف، مدیر پروژه مرکز آفریقا در اندیشکده گروه بحران بین‌الملل گفت: پاسخ نظامی می‌تواند با همکاری بهبود یابد به ویژه از این بابت که بوکوحرام و گروه‌های مختلف دیگر در مناطق مرزی فعال هستند. بنابراین همکاری منطقه‌ای از طریق ارتشها بسیار مهم است.

او گفت: اگر دولتها اجازه دهند این نیروی ضربت مشترک چند ملیتی به شکلی مناسب برنامه‌ریزی و فعالیت کرده و به تبادل اطلاعات بپردازد، این می‌تواند منجر به عملیاتهای موثری شود که مفید واقع شوند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha