• شنبه / ۲۸ تیر ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99042820336
  • خبرنگار : 71477

آلمان در تلاش برای ایجاد اتحاد در شناسایی تهدیدات علیه اتحادیه اروپا

آلمان در تلاش برای ایجاد اتحاد در شناسایی تهدیدات علیه اتحادیه اروپا

در جریان ریاست آلمان بر شورای اروپا، وزارت دفاع این کشور می خواهد اساس تحلیل تهدیدات مشترک را بنا کند اما دیگر شوراهای اروپایی دیدگاه متفاوتی نسبت به همکاری با آمریکا و روسیه دارند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری دویچه‌وله، هنگامی که آنه‌گرت کرامپ-کارن باوئر، وزیر دفاع آلمان روز چهارشنبه با ماریوس بلاسژاک، همتای لهستانی خود در ورشو دیدار کرد، نشانه‌هایی از اتحاد وجود داشت. در جریان این دیدار، وزیر دفاع آلمان تاکید کرد که روابط ناتو و ترانس-آتلانتیک سنگ بنای معماری امنیتی اروپا هستند و باید به همین شکل باقی بمانند اما رکن اروپایی در داخل ناتو باید قوی‌تر شود.

این دو وزیر دفاع موافقند که هیچ رقابتی نباید میان اتحادیه اروپا و ناتو وجود داشته باشد.

بلاسژاک گفت: خرسندم که درخصوص این مساله اساسی یعنی اینکه اتحادیه اروپا نباید رقیب ناتو باشد اما ظرفیت‌ها و صلاحیت‌هایشان باید تکمیل کننده یکدیگر باشد، توافق نظر داریم.

وی نیز این هماهنگی را تضمین کننده امنیت اروپا توصیف کرد.

درخصوص تقویت رکن اروپایی ناتو، وزیر دفاع آلمان توانایی استقرار مجدد نیروها در سراسر اروپا به طور مثال در سراسر آلمان و لهستان را بسیار مهم دانست.

وی گفت: در نتیجه لهستان و آلمان در رابطه با افزایش بودجه‌ها برای تحرک نظامی در بودجه اتحادیه اروپا که در حال حاضر مورد مذاکره قرار دارد، دوشادوش یکدیگر می‌ایستند.

در پیشنهاد کنونی که از سوی شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا مطرح شده، هفت میلیار یورو (هشت میلیارد دلار) برای بودجه دفاعی اتحادیه اروپا پیشنهاد شده است. ۱.۵ میلیارد دلار دیگر برای تطبیق شبکه حمل و نقل اروپایی با تجهیزات نظامی استفاده خواهد شد.

اظهارات آنه‌گرت کرامپ-کارن باوئر در وزارت دفاع لهستان بر "حوزه استراتژیک" اتحادیه اروپا نیز متمرکز بود. سند سیاست امنیتی جدید که در سال ۲۰۲۲ ارائه می‌شود، تهدیدات علیه اروپا را مجددا ارزیابی خواهد کرد.

آنه‌گرت کرامپ-کارن باوئر خواستار توافق سیاسی وسیع‌تر در این زمینه است و قصد دارد در دوران ریاست آلمان بر شورای اتحادیه اروپا یک اساس مشترک برای این حوزه برنامه‌ریزی کند. وی گفت: در این رابطه، بسیار مهم است که ما دیدگاه‌هایمان را برای تحلیل تهدیدات به ویژه نگرانی‌ها نسبت به اعمال و رفتار روسیه را به اشتراک بگذاریم.

روابط با روسیه یک موضوع حساس و احساسی در لهستان محسوب می‌شود.

وزیر دفاع آلمان گفت: می‌توانم صریحا بگویم چرا که موضوع پنهانی نیست که پروژه نورداستریم پروژه مورد علاقه من نیست. اگر از همان ابتدا من مسئول این قضیه بودم، هرگز این پروژه را دنبال نمی‌کردم و هیچ تعهدی نسبت به آن نمی‌دادم.

وی نگرانی‌های جدی لهستان و اوکراین را مبنی بر اینکه این خط لوله گازی می‌تواند وابستگی اروپا به گاز روسیه را افزایش دهد، مطرح کرد. با این حال گفت: این نگرانی مشترک آلمان نیست چرا که در سال‌های اخیر تلاش کرده تا تنوعی در منابع انرژی خود به وجود آورد از جمله استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و بنزین مایع.

آنه‌گرت کرامپ-کارن باوئر همچنین خواستار پروژه‌های مشترک بیشتر میان آلمان و لهستان شد. وی پیشنهاد کرد که به طور مثال لهستان می‌تواند پیوستن به پروژه مشترک فرانسه-آلمان برای ساخت تانک‌های جنگی را در نظر بگیرد.  

وی در جریان صحبت‌ها درباره تحلیل تهدیدات و حوزه استراتژیک اروپا به برخی اختلافات بزرگ میان کشورهای اروپای مرکزی و جنوب شرقی در رفتارهای خود نسبت به روسیه، ناتو و آمریکا پرداخت.

وزیر دفاع آلمان پس از لهستان به بلغارستان، مجارستان، جمهوری چک و اسلواکی سفر خواهد کرد. اتحادیه اروپا بارها نگرانی خود را نسبت به ادعاهای روسیه در منطقه دریای سیاه مطرح کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha