• دوشنبه / ۳۰ تیر ۱۳۹۹ / ۱۲:۳۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99043022277
  • خبرنگار : 71415

دولت اسپانیا همچنان منکر جاسوسی از رهبران کاتالونیاست

دولت اسپانیا همچنان منکر جاسوسی از رهبران کاتالونیاست

در حالی که یک سیاستمدار ارشد کاتالونیایی خواستار تحقیق در خصوص گزارش ها در مورد دست داشتن دولت ائتلافی اسپانیا در استفاده از جاسوس افزار برای هدف گرفتن اعضای ارشد جنبش جدایی طلبانه در این منطقه شده اما خود این دولتی که تحت رهبری حزب سوسیالیست است، چنین ادعایی را رد کرده و می گوید: این دولت از هیچ کسی جاسوسی نمی کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اخیرا تحقیقاتی مشترک از جانب دو رسانه گاردین و ال پایس مشخص کرد که تلفن های همراه دست کم پنج عضو جنبش استقلال طلبی کاتالونیای اسپانیا از جمله رئیس پارلمان این منطقه با استفاده از جاسوس افزارهایی که به گفته سازنده آنها تنها به دولتها فروخته می شوند، هدف جاسوسی قرار گرفته اند.

این گزارش ها باعث بالا گرفتن درخواستها برای انجام تحقیقاتی پارلمانی شده و دو نفر از قربانی ها گفته اند که علیه فلیکس سانز رولدان، کسی که در زمان انجام شدن این جاسوسی ها در آوریل و مه سال گذشته میلادی، رئیس مرکز ملی اطلاعات اسپانیا بوده، شکایت و اقدام قانونی خواهند کرد.

رولدان اخیرا به گاردین گفت مرکز ملی اطلاعات اسپانیا با بیشترین وسواس در خصوص رعایت قانون کار می کند. او عنوان کرد که بیشتر از این چیزی برای اضافه کردن ندارد.

وزارت کشور اسپانیا در این میان عنوان داشته که اقدامات نیروهای امنیتی وابسته به دولت همواره با بیشترین حد مراعات قوانین انجام می شوند.

کارمن کالوو، معاون ارشد نخست وزیر اسپانیا در مصاحبه با یک رسانه اینترنتی صراحتا دست داشتن دولت متبوعش در جاسوسی های مذکور را رد کرد. کالوو در پاسخ به پرسشی در این زمینه گفت: مطلقا خیر. نه دولت ائتلافی کنونی و نه دولت اقلیت سوسیالیست قبلی در وضعیتی مثل این دخیل نبوده اند. این دولت علیه هیچ کسی جاسوسی نمی کند.

وی خاطر نشان کرد، این که راجر تورنت، رئیس پارلمان کاتالونیا و ارنست ماراگال، وزیر خارجه سابق دولت این منطقه، ادعای دست زدن به اقدام قانونی علیه رولدان را داشته اند، سند و مدرکی در خصوص موجود بودن مجاری قانونی برای مقامهای دولتی بر طبق حاکمیت قانون است.

وی افزود: اما من تکرار می کنم. این دولت از مخالفان سیاسی خود جاسوسی نمی کند.

به گفته کالوو، دولت اسپانیا به جای جاسوسی کردن از آنها حضور مخالفان سیاسی خود را به رسمیت می شناسد و با آنها پشت یک میز مینشیند و مذاکره می کند.

همچنین پره آراگونس، معاون رئیس منطقه کاتالونیا تصریح کرد: جاسوسی نیز یک فرم از سرکوب است و نمی توانم درک کنم چرا دادستانهای دولتی هم اکنون درباره این موضوع تحقیق نمی کنند.

وی افزود، هیچ تماسی از جانب دولت مرکزی اسپانیا برای آنکه در خصوص دانسته ها و نادانسته هایش در مورد این جاسوسی توضیح بدهد، دریافت نکرده است. او در پاسخ به اینکه آیا خودش هم با آنها تماس گرفته یا خیر گفت: این آنها هستند که باید به ارائه توضیحات بپردازند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha