• یکشنبه / ۵ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۶:۲۶
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 99050503470
  • خبرنگار : 71496

از موشک‌های پیشرفته تا پروژه زیردریایی‌ها؛ غافلگیری اسرائیل از شاخه خارجی حماس

از موشک‌های پیشرفته تا پروژه زیردریایی‌ها؛ غافلگیری اسرائیل از شاخه خارجی حماس

منابع بسیار عالی رتبه نظامی اسرائیل می‌گویند، ارتش اشغالگر اسرائیل از قدرت حماس در تولید موشک‌هایی که به حیفا می‌رسند در حالی که حیفا ۱۲۰ کیلومتر از نوار غزه فاصله دارد، غافلگیر شده و این اطلاعات را از شهرداران و مسؤولان محلی مخفی می‌کنند؛ مساله‌ای که شهرها و شهرک‌های واقع در شمال (اراضی اشغالی) را در برابر این موشک‌ها بی‌دفاع کرده است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، تحلیلگر اسرائیلی با اشاره به ناتوانی گنبد آهنین در رهگیری یکی از دو موشک شلیک شده از نوار غزه به سمت حیفا فاش کرد، مسؤولان دستگاه‌های امنیتی اسرائیل به شدت از توانمندی گردان‌های القسام در ساخت چنین موشک‌های دوربردی تعجب کرده‌اند.

امیر بوحبوط، تحلیلگر مسایل نظامی سایت عبری زبان والا (WALLA) به نقل از برخی منابع در موسسه امنیتی در تل‌آویو فاش کرد: دستگاه‌های امنیتی بسیار از اینکه گردان‌های القسام با توانمندی‌های خود و با وجود اینکه اطلاعات اسرائیل همواره آنها را در نوار غزه تحت نظر دارد، موفق به تولید موشک R۱۶۰ شده‌اند، غافلگیر شده‌اند.

بوحبوط به نقل از این منابع که آنها را "بسیار مطلع" خواند، اظهار کرد: دو موشک از این نوع از نوار غزه به سمت حیفا شلیک شدند که به گفته منابع، گنبد آهنین تنها توانست یک موشک را قبل از سقوط در حیفا رهگیری کند اما موشک دوم از هدف‌گیری گنبد آهنین گریخته و در محوطه‌ای باز سقوط کرد.

این تحلیلگر در ادامه به نقل از برخی منابع بسیار عالی رتبه در این موسسه امنیتی گفت: ارتش اشغالگر اسرائیلی از قدرت حماس در تولید موشک‌هایی که به حیفا می‌رسند در حالی که حیفا ۱۲۰ کیلومتر از نوار غزه فاصله دارد، غافلگیر شده و این اطلاعات را از شهرداران و مسؤولان محلی مخفی می‌کند؛ مساله‌ای که شهرها و شهرک‌های واقع در شمال (اراضی اشغالی) را در برابر این موشک‌ها بی‌دفاع کرده است.

او افزود: یک افسر عالی رتبه در ارتش اسرائیل گفته رئیس مرکز اطلاعات نظامی ارتش (امان) در جلسه‌ای که دسامبر ۲۰۱۳ برای ارزیابی قدرت حماس برگزار شد، به فرماندهان ارتش و مسؤولان سیاسی اطلاع داد که حماس موشک‌هایی در اختیار دارد که می‌توانند حیفا را هدف قرار دهند، این افسر گفت: صحبت درباره یک چالش بزرگ است چراکه ما حتی اگر انبارهای اسلحه حماس و کارگاه‌های تولید آنها در نوار غزه را منهدم کنیم آنها قدرت و توان تولید موشک‌های دور برد را دارند.

شبکه ۱۱ تلویزیون عبری زبان رژیم صهیونیستی با پخش برنامه‌ای به نام "زمان حقیقت" در پنج قسمت عملکرد شاخه خارجی حماس از جمله تلاش آن برای از بین بردن توازن با اسرائیل از طریق انتقال اسلحه به غزه و توسعه برخی انواع سلاح‌ها برای تاثیرگذاری مستقیم بر درگیری‌ها با اشغالگران و شکست دادن آنها و پایان دادن به نبرد را مورد بررسی قرار داد.

در این برنامه، برخی تلاش‌های موساد برای متوقف کردن اقدامات حماس در بیرون مرزها از جمله برخی عملیات‌های ترور و آدم‌ربایی روایت شد که بر این اساس، عملیات‌ شامل برخی کشورها از جمله اردن، تونس، امارات، سوریه، ترکیه، لبنان، مالزی، اوکراین و غیره بودند.

این برنامه برای اولین بار در یک شبکه عبری زبان دامنه عملکرد نظامی جنبش حماس در بیرون مرزها را فاش کرد، در این برنامه که به صورتی حرفه‌ای ساخته شده بود، تصاویر واقعی و نمایشی کنار هم قرار داده شده و مصاحبه‌هایی با برخی مسؤولان سابق اسرائیل و روزنامه‌نگاران حرفه‌ای از جمله آنها امنون سوفرین رئیس سابق مرکز اطلاعات موساد، آموس یدلین رئیس پیشین اطلاعات نظامی، حاییم تومر، رئیس سابق مرکز "تیفل" در موساد، رونین برگمن، روزنامه‌نگار نیویورک تایمز و یدیعوت آحارونوت و دیگر افراد در آن گنجانده شده بود.

در این برنامه از تلاش‌های حماس در خارج فلسطین برای تولید یک اسلحه پیشرفته و به کارگیری دانشمندان برای آن سخن گفته شد. این برنامه ادعا کرد، حماس در ترکیه تلاش می‌کند دانشمندانی از سراسر جهان را برای ساخت سلاح‌های پیشرفته به کار گیرد. این برنامه در ابتدا به موضوع کوچاندن ۴۱۸ فلسطینی به جنوب لبنان در سال ۱۹۹۲ پرداخت و آن را تاریخ توسعه جدی فعالیت‌های نظامی حماس در بیرون مرزها دانست. برخی شرکت‌کنندگان در این برنامه اظهار کردند، حماس با افزایش عملکرد نظامی خود در خارج و به دور از نگاه‌ها، تلاش می‌کند از فشار اسرائیل و دستگاه‌های تشکیلات خودگردان فرار کند.

در این گزارش انگیزه‌های برخی عملیات‌های موساد از جمله تلاش برای ترور خالد مشعل، رئیس سابق دفتر سیاسی حماس، ترور شهید عز الدین الشیخ خلیل، ترور شهید فادی البطش در مالزی، شهید محمود المبحوح در امارات و شهید محمد الزواری در تونس بیان شدند. همچنین گزارشی از ربودن مهندس ضرار ابو سیسی در اوکراین و تلاش برای ترور محمد حمدان در لبنان ارائه شد.

در این برنامه با اشاره به هر یک از این عملیات‌ها درباره علل آنها، نقش فرد مورد هدف و فعالیت‌هایش گفت‌وگو شد، به عنوان مثال بیان شد، علت ترور الزواری در دسامبر ۲۰۱۶ نه پهپادهایی که توانسته بود توسعه دهد، بلکه زیردریایی‌هایی بودند که در حال ساخت برای گردان‌های القسام بود.

برنامه "زمان حقیقت" تمامی توسعه‌های ایجاد شده در سلاح‌های حماس را به تلاش رهبران و نیروهای آن در خارج فلسطین مربوط دانست و شاخه حماس در خارج را به تامین بودجه موسسه‌های داخلی این جنبش متهم و در ادامه تاکید کرد، اگر شاخه خارجی حماس نبود، هیچ یک از اینها رخ نمی‌دادند.

یک مسؤول سابق و عالی رتبه در دستگاه امنیت داخلی اسرائیل (شاباک) پیشتر به شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفته بود: امروز حماس همانند سایر ارتش‌ها و نه یک "گروه چریکی و یا سازمانی تروریستی" برای جنگ آماده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha