• دوشنبه / ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۳:۴۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99051309592
  • خبرنگار : 71592

تعهد رئیس پارلمان عراق به تکمیل قانون انتخابات پس از تعطیلات عید قربان

تعهد رئیس پارلمان عراق به تکمیل قانون انتخابات پس از تعطیلات عید قربان

مشاور نخست وزیر عراق در امور انتخابات امروز (دوشنبه) اعلام کرد، رئیس پارلمان متعهد شده قانون انتخابات پارلمانی را پس از تعطیلات عید قربان تکمیل و ارائه کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از بغداد الیوم، حسین الهنداوی، مشاور امور انتخاباتی مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در نشستی خبری گفت، تعیین تاریخ برگزاری انتخابات زودهنگام بنا بر سه اصل صورت گرفت، نخست اینکه این اقدام در اولویت دولت قرار دارد. دوم اینکه برگزاری انتخابات درخواست اکثریت مردم است مشروط بر اینکه عادلانه، شفاف و آزادانه برگزار شود. در نتیجه برگزاری انتخابات به نوعی پاسخگویی به مطالبه تظاهرکنندگان و حفاظت از رویکرد دموکراتیک انتخاباتی است که در قانون اساسی قید شده است.

عنصر سوم مربوط به شرایط و اعضای کمیسیون انتخابات است که اخیرا یک نشست مفصلی با نخست وزیر برگزار کردند و در آن مقرر شد تمامی مشکلات و چالش ها پیرامون برگزاری انتخابات حل شود.

الهنداوی گفت، کمیسیون انتخابات در این نشست بر برگزاری انتخابات در بازه زمانی ۹ ماهه اعلام آمادگی کرد و این انتخابات پس از ۱۱ ماه برگزار می شود، بنابراین زمان کافی برای انجام مقدمات وجود دارد.

وی ادامه داد، قانون انتخابات پارلمانی باید توسط پارلمان تکمیل شود و محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق به نخست وزیر وعده داده بلافاصه پس از تعطیلات عید قربان این قانون را تکمیل کند.

دولت عراق امسال تعطیلات عید قربان را به دلیل ممانعت از همه‌گیری کرونا، ۱۰ روز اعلام کرد.

الهنداوی گفت، رایزنی ها برای تکمیل قانون انتخابات در دوره آتی با همه طرف ها ادامه دارد.

نخست وزیر عراق روز جمعه طی سخنرانی زمان انتخابات زودهنگام عراق را روز ۶ ژوئن ۲۰۲۱ (۱۶ خرداد ۱۴۰۰)تعیین کرد.

روز شنبه نیز از رئیس پارلمان خواست برای انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام با حضور روسا و گروه های سیاسی جلسه فوق العاده علنی برگزار کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha