• یکشنبه / ۲ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 99060201369
  • خبرنگار : 90047

ارائه گزارش عملکرد حوزه معاونت ورزش بانوان در هفته دولت

ارائه گزارش عملکرد حوزه معاونت ورزش بانوان در هفته دولت

معاونت توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان آخرین اقدامات انجام شده در حوزه ورزش بانوان کشور را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، مهین فرهادی زاد در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در راستای تشریح اقدامات حوزه ورزش بانوان امروز (یکشنبه) در محل وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، آخرین فعالیت‌های صورت گرفته در این راستا را تشریح کرد.

در این نشست مهین فرهادی زاد گفت: در بحث اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی با توجه به این که در فدراسیون‌ها نواب رئیس داریم تلاش بر این است که در جلسات مختلف کارشناسی  و تصمیم  گیری و تصمیم سازی فضای  بهتری را برای حضور زنان فراهم کنیم البته در اساسنامه جدید اصلاحات لازم برای حضور بانوان در کمیته و انجمن‌های مختلف مهیا شده تا نواب رئیس‌ها قانونمندتر و از قدرت بهتری برخوردار باشند.

وی افزود: در حوزه مسئولیت‌های که زنان می‌توانند در هیات‌های ورزشی داشته باشند در طی سال‌های اخیر تعداد قابل توجهی از بانوان شایسته ما توانستند حضور قوی تری داشته باشند. به طوری که در حال حاضر در هیات‌های استانی و شهرستانی ۸۰ رئیس هیات ورزشی در مراکز استانی  و ۷۳۰ رئیس هیات شهرستانی داریم تا زنان بتواند در حوزه مسئولیت خود توانمندی‌های خود را به اثبات برساند.

فرهادی زاد تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی فضای را در دنیا ایجاد کرد که زنان مسئولیت بخش‌های کاری خود را به دست آورند. در حال حاضر ۱۰۰ هزار مربی ورزش در رشته‌های مختلف و ۱۲۹ رشته فعال  داریم که در ۴۰ فدراسیون ورزشی فعالیت می‌کنند. همچنین ۴۵۰ نفر مربی و سرمربی تیم‌های ملی داریم که این نشان می‌دهد فضای برای زنان فراهم شده که با رعایت ملاحظات فرهنگی می توانند توانمندی خود را به اثبات برساندند.

معاونت توسعه ورزش بانوان خاطر نشان کرد: در حال حاضر اگر مسابقه‌ای در سالن‌های سرپوشیده برگزار شود مشکلی برای انعکاس اخبار زنان وجود ندارد چون بخش زیادی از خبرنگاران زن وجود دارد که اخبار را بدون دغدغه انعکاس می‌کند که این مساله در انعکاس اخبار زنان تاثیرگذار است ضمن این که از سال ۹۲ تعداد سالن‌ها و باشگاه‌های ورزشی خصوصی از ۴۰۰۰ به ۲۶ هزار ارتقا پیدا کرده و در بخش زنان و مردان فعالیت می‌کنند.

وی گفت: در مسابقات استعداد یابی در سال ۹۷ تعداد ۳۲ رشته در المپیاد ورزشی دختران شرکت داشتند که این عدد در سال ۹۸ به ۴۱ رشته افزایش پیدا کرد. همچنین ورزشکارانی که به اردوهای تیم ملی دعوت شدند ۱۰ هزار و ۸۵ نفر و ورزشکاران که عضویت تیم‌های ملی ثبت کردند ۶۶۹ نفر بودند و این نشان می‌دهد که ما رشد خوبی را در طی این سال ها در بخش زنان داشتیم.

فرهادی زاد اضافه کرد: دریافت مجوز برای پوشش  زنان جهت حضور در مسابقات بین المللی نکته دیگری است که بسیار حائز اهمیت است. در سال ۱۹۹۰ اولین حضور زنان در بازی‌های آسیایی پکن در رشته تیراندازی بود و زنان توانستند با پوشش اسلامی در مسابقات آسیایی و جهانی شرکت کنند. همچنین بانوان بستکبال با دریافت مجوز توانستند در مسابقات شرکت و به موفقیت‌های خوبی دست یابند. مجوزهای که ورزشکاران ایرانی برای حضور در مسابقات بین المللی پیدا کردند  فضای ایجاد کرد تا  ورزشکاران سایر کشورها نیز بتواند با پوشش اسلامی و رعایت ملاحظات فرهنگی در مسابقات شرکت کنند و این الگوی خوبی برای زنان کشور ما بود.

وی خاطر نشان کرد: در بحث ورزش همگانی نیز هر چقدر دامنه فعالیت همگانی گسترده تر شود حضور زنان در فضای قهرمانی افزایش پیدا می‌کند. حوزه معاونت ورزش بانوان طرح‌های را برای زنان دارد که در حال حاضر ۸ طرح ملی در استان‌ها در حال اجر است که یکی از این طرح‌ها سنجش قامتی زنان روستایی است. تا از این طریق بتوانیم با انجام تمرینات مناسب ناهنجاری‌ها را از بین ببریم. در سه سال گذشته از ۴۵۰ هزار نفر زن روستایی  طرح سنجش ساختار قامتی به عمل آمده و ۱۲۰۰ آزمون در این زمینه صورت گرفته  است.

وی با اشاره به تغییرات در انتخاب نواب رئیس زنان در فدراسیون‌های ورزشی اظهار کرد: فدراسیون ورزشی باید افرادی را به عنوان نواب رئیس انتخاب کنند که نسبت به ان رشته تخصص کافی داشته باشند و مدیریت در آن رشته را نیز بدانند. در گذشته نواب رئیس‌های ما قانونمند نبودند اما در ساختار جدید اساسنامه فدراسیون‌ها این مشکل مرتفع شده است و سعی کردیم افرادی را به عنوان نواب رئیس انتخاب کنیم که نسبت به آن رشته شناخت کافی داشته باشند و اگر ببنیم نواب رئیسی کم کاری کند او را عزل می کنیم.

معاونت ورزش بانوان اظهار کرد: افرادی که به عنوان نواب رئیس از سوی فدراسیون‌ها معرفی می‌شوند باید تمام شاخص‌های که ما در نظر می‌گیریم داشته باشند تا بتوانند در مسئولیتی که به عهده آنها گذاشته شده به خوبی ایفای نقش کنند. به هر صورت این افراد بعد از آموزش های لازم و براساس تجاربی که در طول زمان کسب کردند آماده می شوند تا مسئولیت‌های بالاتری برعهده بگیرند.

وی ادامه داد: از مرداد سال گذشته که مسئولیت ورزش بانوان را برعهده گرفتم سعی کردیم  که در بخش آموزش فعالیت‌های گسترده‌ای داشته باشیم همچنین  تلاش کردیم با آموزش‌های روانشناسی که به مربیان  می دهیم به آنها بیاموزیم که چگونه بتواند بر هیجانات و استرس ورزشکاران خود غلبه کنند تا اثربخشی بهتری در آماده سازی ورزشکاران زن داشته باشند.  در سال گذشته ۶۵ دوره آموزشی برای معاونین ورزشی بانوان و نواب رئیس بانوان و مربیان گذاشتیم و ۱۲۰ نفر در اولین دوره حضور پیدا کردند. همچنین در این آموزش‌ها به مربیان یاد دادیم که چگونه ورزشکاران خود را در فضای مجازی کنترل و حمایت کنند اگر ویروس کرونا نبود ما در برگزاری دوره‌های آموزشی بسیار جلوتر بودیم.

فرهادی زاد اضافه کرد: آن چه سبب شد در اینچئون و جاکارتا زنان ما به جایگاه خوبی دست پیدا کنند ظرفیت بالای آنها بود که برخی از فدراسیون‌ها از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کردند. و توانستند با سرمایه گذاری در بخش زنان به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کنند در حال حاضر فدراسیون‌های کاراته، تکواندو و تیراندازی از ظرفیت بانوان خود در عرصه‌های بین المللی به خوبی استفاده می کنند و به موفقیت‌های خوبی در گذشته دست پیدا کردند. البته برخی از فدراسیون‌ها هنوز این ظرفیت استفاده نمی‌کند باید به آنها فرصت دهیم ما در فدراسیونی همچون والیبال می‌بنیم که در حال حاضر کارهای بزرگی در بخش زنان در حال انجام است. ضمن این که معتقدم باید نایب رئیس این فدراسیون از جنس والیبال باشد و از ویژگی های که ما در نظر گرفتیم برخوردار باشد.

وی درباره برنامه‌های که برای ورزش بانوان در هفته دولت در نظر گرفته شده است گفت: بخش جانشین پروری و استفاده از ورزشکاران در صحنه مدیریت چیزی است که سعی می‌کنیم پایدار کنیم و در بخش آموزش قوی تر عمل کنیم. ضمن این که با همکاری خانم ابتکار سعی داریم در هفته دولت طرح سنجش ساختار دختران روستایی را گسترش دهیم در این باره  تفاهم نامه‌ای تنظیم شده تا بتوانیم در آینده در اجرای این طرح به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کنیم. همچنین برگزاری المپیاد ورزشی دختران روستا جزو برنامه‌ای دیگر است که استارت این کار در نیمه دوم سال زده خواهد شد.

فرهادی زاد در خصوص پاداش دختران فوتسال نیز گفت: دختران فوتبالیست و فوتسال ما زمانی می‌تواند به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کنند که مورد تشویق قرار بگیرند. به هر صورت قولی که در گذشته داده شده تا به امروز به خاطر مشکلات مالی اجرا نشده و این نه تنها در بخش دختران بلکه در بخش مردان نیز عملیاتی نشده است.  باید این پاداش ها باید در زمان خود پرداخت می‌شد که متاسفانه صورت نگرفته و ما پیگیر هستیم تا بازیکنان فوتبال و فوتسال دختران به حق خود برسند.

وی همچنین در خصوص دخالت وزارت ورزش در عزل و نصب نواب رئیس زنان افزود: معاونت توسعه ورزش بانوان در عزل و نصب نواب رئیس بانوان دخالتی ندارد و هدفش کمک به رئیس فدراسیون است. این که ما بخواهیم یک نفر را برای یک خانواده انتخاب کنیم کاری درستی نیست. این فدراسیون است که با نواب رئیس خود کار می‌کند. البته در ارتباط با انتخاب نواب رئیس رئیس فدراسیون مربوطه قبل از انتصاب  جلسه‌ای را با ما برگزار می‌کند و ما راهنمایی‌های لازم را برای انتخاب نواب رئیس در اختیار رئیس فدراسیون قرار می‌دهیم اگر احساس کنیم فردی که معرفی شده از مدیریت کمتری برخوردار است و مورد موافقت معاونت ورزش بانوان نباشد برای او حکمی صادر نخواهد شد. از سوی معاونت ورزش بانوان کارشناسانی وجود دارد مختص رشته‌های مختلف ورزشی که در این زمینه فعالیت نواب رئیس‌ها در فدارسیون‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد حتی اگر جایی احساس کنیم نواب رئیس بانوان کم کاری می‌کند و این مساله  به ورزشکار و مربی لطمه وارد کنند آن نواب رئیس برکنار می‌شود.

وی  در خصوص صحبت‌های یزدانی خرم مبنی بر این که مراجع برای حضور زنان در فدراسیون‌ها به عنوان رئیس مشکل دارند و نباید زنان رئیس فدراسیونی شوند گفت: زنان شایستگی لازم را حتی به عنوان رئیس فدراسیون دارند اما باید ملاحظات فرهنگی رعایت شود مگر در شنای ما که رئیس آن مرد است می‌تواند در بخش زنان نیز مسئولیت را برعهده بگیرد این مساله باید برعهده زنان باشد شاید یزدانی خرم که یک فرد توانمند در حوزه مدیریت است نگاهی غیر از این داشته باشد.

وی در پایان پیرامون این پرسش که آیا پاداش‌های که به ورزشکاران المپیکی داده می‌شود به همان اندازه به پارالمپیکی‌ها نیز اختصاص داده می‌شود یا خیر گفت: هر آن چه که به عنوان پاداش برای ورزشکاران المیپیکی و بازی های آسیایی به ورزشکاران پارالمپیکی نیز به همان اندازه اختصاص داده می‌شود و هیچ تبعیضی بین آنها در بخش پاداش و جوایز وجود ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha