• پنجشنبه / ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۴:۴۰
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 99061309723
  • خبرنگار : 71496

قطر و حماس جزئیات دیگری از توافق جدید آتش‌بس در غزه را اعلام کردند

قطر و حماس جزئیات دیگری از توافق جدید آتش‌بس در غزه را اعلام کردند

قطر و حماس روز چهارشنبه جزئیات دیگری از توافق جدید درباره برقراری آرامش در غزه را افشا کردند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، محمد العمادی، سفیر قطر در غزه که ناظر بر این توافق است و با رایزنی با مسؤولان حماس و اسرائیل برای میانجی‌گری میان دو طرف تلاش می‌کند، در این رابطه گفت: رایزنی‌ها درباره بیمارستانی در رفح ادامه دارند، با رئیس شرکت انرژی "دیلک" متعلق به رژیم صهیونیستی برای انتقال گاز طبیعی به غزه دیدار کردم و او خط ۱۶۱ را برای تولید برق ایجاد کرد، با اسرائیل درباره انتقال مواد دارای مصرف دوگانه و پیش از این ممنوع بودند، توافق شد. اسرائیل با ورود ۷۰۰۰ کارگر از غزه به "اسرائیل" موافقت کرد اما اقدامات دولت غزه در گذرگاه‌ها به دلیل کرونا تا این لحظه مانع از تحقق این امر شده است.

قطر نیز تعهد داد حمایت مالی خود را برای یک دور دیگر تکرار کند.

در این رابطه خلیل الحیة، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در گفتگو با تلویزیون "الاقصی" وابسته به این جنبش این جزئیات را تایید کرده و گفت: حمایت مالی این ماه  قطر برای کمک به اجرای توافق‌های قبلی به ویژه برق، آب، تجارت، صنعت، صادرات، کارگران و بازرگانان بیش از ۳۰ میلیون دلار افزایش داشت.

این مسؤول حماس افزود: از مبالغی که افزایش یافتند، ۱۰۰هزار خانواده هر کدام ۱۰۰ دلار و در گروه‌هایی که از کرونا متضرر شدند، نیز هر خانواده ۱۰۰ دلار دریافت خواهد کرد. همچنین ۳۵۰۰ کارمند در وزارتخانه‌های بهداشت و داخلی به مدت سه ماه که قابل افزایش است، استخدام شده و به پروژه‌های مقابله با کرونا یک میلیون دلار اختصاص داده خواهد شد تا شهرداری‌ها بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند، به دانشگاه‌ها نیز یک میلیون دلار برای حمایت از دانشجویان اختصاص داده شد و مبلغ یک میلیون دلار نیز به بازسازی خانه‌هایی که اشغالگران ویران کردند و نیز یک میلیون دلار به پروژه‌های کوچک اختصاص داده شد.

او رویدادهای جاری را نه یک توافق جدید بلکه تثبیت توافق‌های قبلی دانست و تاکید کرد: تصمیم حماس برای تنش اخیر پس از آن گرفته شد که جنبش به تمامی میانجی‌ها اطلاع داد که مردم ما از دو مشکل رنج می‌برند، اما اشغالگران گوش‌های خود را بستند و به هیچ کسی پاسخ ندادند.

او ادامه داد: ما مجبور به بازگشت بودیم تا اشغالگران را با راهکارهای سختی تحت فشار بگذاریم و با بالن‌ها شروع کردیم. اشغالگران تلاش کردند اصول درگیری را تغییر دهند اما مقاومت در کمین آنها بود.

الحیه تاکید کرد: اگر (رژیم) اشغالگر به تعهدات خود پایبند نباشد، حماس به دور جدیدی از تنش‌ها به وسیله بالن‌های آتش‌زا و دیگر وسایل بازخواهد گشت.

الحیه تاکید کرد: آنچه مذاکرات را طولانی می‌کند، اختلاف بر سر مدتی است که به (رژیم) اشغالگر برای اجرای پروژه‌ها به ویژه توافق‌های قبلی داده خواهد شد.

این عضو دفتر سیاسی حماس در ادامه گفت: به آنها دو ماه فرصت خواهیم داد و بر عملکرد آنها در اجرای پروژه‌ها و جذب پروژه‌های دیگر نظارت خواهیم داشت. اگر (رژیم) اشغالگر متعهد به اجرای توافق‌ها نباشد و اگر بازگردد، ما نیز باز می‌گردیم و آماده بازگشت به دور جدیدی (از تنش‌ها) هستیم. ما اکنون به آخرین دوره برای پایان یافتن محاصره اسرائیل امید داریم.

رژیم صهیونیستی در چارچوب توافق برقراری آرامش که با نظارت قطر به دست آمد و شامل توقف تمامی اشکال تنش است، تمامی مجازات‌هایی را که اخیرا به نوار غزه تحمیل شد، لغو کرده، گذرگاه‌ها را بازگشایی و سوخت را به نوار غزه پمپاژ کرد و به ماهی‌گیران فلسطینی اجازه بازگشت به دریا را داد.

در حال حاضر طرف‌ها برای راه‌اندازی نیروگاه برق با گاز و تسریع در برپایی بیمارستان میدانی آمریکا تلاش می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha