• دوشنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۵:۳۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99062418399
  • خبرنگار : 71610

سومین دور گفت‌وگوهای راهبردی قطر و آمریکا امروز آغاز می‌شود

سومین دور گفت‌وگوهای راهبردی قطر و آمریکا امروز آغاز می‌شود

منابع خبری از آغاز سومین دور گفت‌وگوهای راهبردی قطر و آمریکا طی امروز (دوشنبه) در واشنگتن خبر دادند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آناتولی اعلام کرد که دور سوم گفت‌وگوهای راهبردی قطر و آمریکا امروز با حضور محمد بن عبد الرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر و مایک پامپئو، همتای آمریکایی وی آغاز می‌شود.

طبق این گزارش، قرار است که این گفت‌وگوها به مدت دو روز انجام شوند و شامل اعلام شراکت‌های فرهنگی، اقتصادی و آموزشی و همچنین امضای چند پیش‌نویس تفاهمنامه می‌شوند.

در این دور از گفت‌وگوهای راهبردی قطر و آمریکا همچنین مسائل اقتصادی، امنیتی و نظامی نیز بررسی خواهند شد.

در همین راستا، لؤلؤه الخاطر، معاون وزیر خارجه قطر اظهار کرد: برخلاف سال‌های گذشته گفت‌وگوهای راهبردی امسال بر روابط فرهنگی، اقتصادی و توسعه‌ای متمرکز خواهد بود.

به گزارش میدل ایست نیوز، وی اشاره کرده بود که دو طرف همچنین به بررسی دیدگاه‌های خود درباره منطقه رایزنی خواهند کرد و قطر در همین راستا موضع خود درباره حل سیاسی مسائل منطقه‌ای و احترام به آرمان‌های ملت‌های منطقه را اعلام و بر لزوم رسیدن به راه حلی عادلانه و فراگیر در رابطه با قضیه فلسطین تاکید می‌کند.

وی همچنین تصریح کرده بود که این دور از گفت‌وگوی استراتژیک بین قطر و آمریکا امسال بر روابط فرهنگی، اقتصادی و توسعه ای که در راستای خدمت به دو ملت قطر و امریکا باشد، متمرکز خواهد بود.

گفت وگوی استراتژیک قطر و امریکا با هدف بررسی راه‌های تقویت همکاری دوجانبه در زمینه‌های مختلف نظیر توسعه روابط فوق‌العاده میان دو کشور که بر منافع مشترک و احترام متقابل استوار است، برگزار می‌شود.

از طرفی دیگر «دیوید شنکر»، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک گفت که انتظار آمریکا از نتیجه بخش بودن این گفت‌وگو بسیار زیاد است و این گفت‌وگو طیف گسترده‌ای از مسائل از جمله همکاری پیشرفته و عالی دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم را شامل خواهد شد.

شنگر افزود که امیدوار است مشارکت آمریکا با کشورهای شورای همکاری از طریق سلسله گفت‌وگوهای استراتژیک که با قطر آغاز می‌شود ادامه داشته باشد.

دور اول گفت‌وگوی استراتژیک قطر و آمریکا در سال ۲۰۱۸ در واشنگتن برگزار شد و دو کشور در خصوص شراکت در زمینه‌های دفاع، مبارزه با تروریسم، مبارزه با افراط گرایی، تجارت و سرمایه گذاری توافقاتی امضا کردند و یادداشت‌های تفاهمی نیز در زمینه‌های تجارت دوجانبه، سرمایه گذاری و تکنولوژی به امضا رسید.

دور دوم این گفت‌وگوها نیز در سال ۲۰۱۹ در دوحه قطر برگزار شد و مسائل تجاری، اقتصادی، دفاعی، مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و همچنین مسائل نظامی از جمله مسائل مورد بررسی در این دور از گفت وگوی استراتژیک بین قطر و آمریکا بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha