• دوشنبه / ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99063123645
  • خبرنگار : 71605

آمریکا قصد خارج‌سازی تسلیحات هسته‌ای از اروپا را ندارد

آمریکا قصد خارج‌سازی تسلیحات هسته‌ای از اروپا را ندارد

آمریکا به روسیه پیشنهادی ارائه داد که امیدوار است رد نشود؛ پذیرفتن یک معامله جدید کنترل تسلیحات که شامل هیچ محدودیتی برای سلاح‌های ناتو در اروپا نباشد، یا معامله‌ای با زرادخانه هسته‌ای آمریکایی مدرنیزه شده.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، به دنبال خروج یک‌جانبه سال گذشته آمریکا از پیمان نیروهای هسته‌ای میان‌برد، پیمان "استارت جدید" ۲۰۱۱ تنها معامله کنترل تسلیحاتی لازم‌الاجرا بین مسکو و واشنگتن باقی می‌ماند. با این وجود، این پیمان نیز در فوریه منقضی می‌شود و مذاکرات برای جایگزینی آن نیز در بن‌بست باقیست.

طبق گفته مارشال بیلینگزلی، نماینده ویژه ریاست جمهوری آمریکا برای کنترل تسلیحات که با روزنامه روسی "کومرسانت" صحبت کرده، حالا آمریکا می‌گوید که می‌خواهد نیو استارت را تا کمتر از پنج سال دیگر- تنها به عنوان یک یادداشت تفاهم غیررسمی و نه یک پیمان لازم‌الاجرا- تمدید کند.

با این وجود، زمانی که پای یک تفاهم جدید وسط باشد، واشنگتن تقاضاهایی دارد. اول اینکه چین به طرفی در این تفاهم بدل شود. روسیه با این موضوع روی کاغذ مخالفتی ندارد، اما اصرار دارد که اگر پای چین وسط بیاید، بریتانیا و فرانسه نیز باید جزو این معامله باشند.

وی خاطرنشان کرد: فکر می‌کنیم ضروری است که به طور ویژه به چین اشاره شود. موضع ما این است که زمانی که راجع به یک معاهده آتی صحبت می‌شود، باید یک معاهده سه‌جانبه را در نظر داشته باشیم. واشنگتن، بریتانیا و فرانسه را خارج از این تفاهم نگه می‌دارد، چرا که هیچ‌کدام آن‌ها در مقیاس چین دست به توسعه و استقرار سلاح‌های هسته‌ای نمی‌زنند.

پکن به نوبه خود از پیوستن به چنین پیمانی سر باز زده است. روسیه نیز آمریکا را وادار کرده ظرفیت انبار هسته‌ای خود در اروپا را کاهش دهد، اما بیلینگزلی گفت که این کار ممنوع است. وی اظهار کرد: ما مسلماً آماده صحبت با روسیه درباره ناتو و تضمین بازدارندگی هسته‌ای خود هستیم. اما سلاح‌های هسته‌ای را از هیچ یک از زرادخانه‌های خود حذف نمی‌کنیم. ایالات متحده درباره نگرانی‌های مشترک با روسیه رایزنی داشته اما اصلا قصد ندارد تسلیحات هسته‌ای خود را از کشورهای اروپایی خارج کند.

نکات مهم دیگر شامل مسأله موشک‌های تاکتیکی، که مقامات روسی در گذشته از صحبت درباره آن‌ها خودداری کرده بودند، و بازرسی روسیه از سلاح‌های تاکتیکی آمریکایی است. در مورد مسأله دوم، بیلینگزلی گفت که آمریکا مسلماً آماده است تا آن را با مسکو به بحث بگذارد.

وی در این باره هشدار داد و گفت: اگر روسیه تقاضاهای کنونی را نپذیرد... بعد از انتخاب مجدد ترامپ، "هزینه ورودی" – آن‌طور که ما اصطلاحاً در آمریکا می‌گوییم- افزایش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha