• چهارشنبه / ۹ مهر ۱۳۹۹ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99070906769
  • خبرنگار : 71516

اخباری از مخالفت پ.ک.ک با عقب‌نشینی از شمال شرق سوریه

اخباری از مخالفت پ.ک.ک با عقب‌نشینی از شمال شرق سوریه

منابع کردزبان از مخالفت پ.ک.ک با عقب‌نشینی از مناطق تحت سیطره نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) در شمال شرق سوریه خبر دادند و تاکید کردند این حزب قطع ارتباط با قسد را به چند مسئله از جمله حذف نامش از لیست تروریسم بین المللی مشروط کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه القدس العربی، منابع کرد اعلام کردند، جیمز جفری، فرستاده ویژه آمریکا به سوریه طی سفر اخیرش به حسکه خواهان قطع ارتباط قسد با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) شد تا نگرانی‌های آنکارا را برطرف کند و راه را به روی هرگونه اقدام نظامی جدید در شمال سوریه ببندد.

صبری اوک، عضو دفتر سیاسی پ.ک.ک و مسئول این حزب در مناطق شمال شرق سوریه گفت: ما از شمال سوریه و اقلیم کردستان عراق خارج نخواهیم شد چراکه با خون خود این مناطق را "آزاد کردیم" و از این منطقه محافظت می‌کنیم و هرگز از آن دست نمی‌کشیم. ما جز با تحقق تعدادی از شروطمان از جمله حذف ناممان از لیست تروریسم با عقب‌نشینی موافقت نمی‌کنیم.

در این راستا شیرزان علو، خبرنگار کرد این اخبار را تایید کرد و گفت، نفوذ پ.ک.ک به نفع جریانی به رهبری مظلوم عبدی کاهش یافته است و تصمیمات نظامی قسد در دست جریان عبدی است که رهبری تلاش‌ها برای قطع ارتباط با پ.ک.ک را در دست دارد.

وی احتمال داد که شمال شرق سوریه به میدان درگیری میان جریان‌های کرد تبدیل شود اما بعید دانست درگیری‌های مستقیم رخ دهد.

وی گفت: پ.ک.ک تحت محاصره است و در معرض تهدید درگیری با ترکیه در کوه‌های قندیل در شمال عراق است و نمی‌تواند وارد درگیری شدید با جریان عبدی مورد حمایت آمریکا در سوریه شود. 

اما ردیف مصطفی، معاون رئیس انجمن حقوقدانان مستقل‌ کرد سوریه گفت که در اخبار مربوط به اختلافات شدید میان پ.ک.ک و جریان عبدی تردید دارد.

مصطفی گفت: این اخبار صرفا شایعات رسانه‌ای است چراکه قسد کاملا وابسته به پ.ک.ک است و قطع ارتباط میان آن‌ها به منزله قطع سر از بدن است و این صرفا یک بازی سیاسی برای اداره بحران است.

وی گفت: پ.ک.ک هرگز از سوریه خارج نمی‌شود و این اقدام در دستورکار نیست به ویژه اینکه با کردهای سوریه به عنوان ذخیره انسانی برای اجرای دستورکارهای خود نگاه می‌کند. آن‌ها یک گروه تروریستی هستند که زبان زور و خشونت را به کار می‌گیرند. عجیب است که آمریکا بخواهد روی موضوع خروج پ.ک.ک از سوریه یا امکان قطع ارتباط بین آن‌ها و قسد حساب باز کند.

جفری هفته گذشته به حسکه رفت تا از روند مذاکرات میان "شورای داخلی کردها" و "حزب اتحاد دموکراتیک" اطلاع حاصل کند. همچنین اخباری وجود دارد مبنی بر اینکه وی به کردها در صورت توافق فراگیر و قطع ارتباط با پ.ک.ک وعده حمایت مالی و حکومت خودگردان را داده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha