• یکشنبه / ۲۷ مهر ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۳
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99072719713
  • خبرنگار : 30054

سلامت روان چیست و چه نقشی در ازدواج دارد؟

سلامت روان چیست و چه نقشی در ازدواج دارد؟

سلامت روان به معنای حالت بهینه خوب بودن جسمی، روانی و اجتماعی می‌باشد که بر اساس مفهوم آن شامل ادراک خود کار آمدی، استقلال و خود مختاری، شایستگی و کفایت، تسلط بر محیط و هدفمندی در رشد فردی و زندگی است و به عبارتی فرد نسبت به توانایی های خود آگاه است و قادر است با استرس های معمول زندگی مدارا کند، احساس مسئولیت بیشتری دارد و از چالش های زندگی فرار نمی‌کند و با درایت و تدبیر بر مشکلات غلبه می‌کند و در نهایت عملکرد مثبت در اجتماع دارد.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام انتخاب نو، میزان سلامت روان در ازدواج یکی از معیارهای مهمی است که کیفیت زندگی زناشویی زوجین را تعیین می‌کند. زیرا که عدم برخورداری از سلامت روان ویژگی های رفتاری فرد را به میزان زیادی تحت تاثیر قرار می دهد و بر اساس آن بر رابطه ی زن و شوهر تاثیر می گذارد. به همین دلیل آگاهی از سلامت روان  قبل از ازدواج و در مرحله ی شناخت و آشنایی مهم و ضروری است.

شناخت خود چه نقشی در ازدواج دارد؟

از مولفه های سلامت روان به شناخت خود می توان اشاره کرد. هر چه بیشتر زوایای وجودی تان را بشناسید و درباره ی خودتان بیشتر بدانید، در هنگام انتخاب شریک زندگی جهت گیری درونی شفاف تری خواهید داشت.

به عبارتی زمانی که درباره ی ویژگی های احساسی، هیجانی، جسمانی و روانی خود اطلاعات کافی داشته باشید، به عنوان فردی که در فرآیند انتخاب قرار می‌گیرد، دقیق تر عمل خواهید کرد.

افرادی که مرحله ی آشنایی را گیج کننده می‌یابند، با خودشان آشنا نیستند.

افراد دارای سلامت روان آن قدر به ماهیت واقعی خود باور دارند که خودشان را موجودی ارزشمند می‌دانند و آن ها درک می کنند که ارزششان به عنوان فرد بر مبنای آن چه دیگران درباره ی آن ها می گویند، پیشرفت ها و موفقیتشان و یا این که با چه همسایگانی زندگی می کنند یا هر عامل بیرونی دیگر نیست.

ارزش و اهمیت آن ها در درون خودشان وجود دارد و هیچ چالشی در زندگی نمی تواند ارزش آن ها را کم کند. چنین افرادی پیوسته و بدون هیچ قید و شرطی خود واقعی شان را می‌پذیرند و اگر با خود رو راست نباشند، شناخت شریک زندگی نیز غیرممکن خواهد بود.

طبق نظر مشاور قبل ازدواج خوب برای داشتن ازدواج موفق و رابطه ای بلند مدت باید خود پنداره ی فرد تقویت شود و اگر در بیشتر ابعاد و معیارها با هم سازگاری وجود داشته باشد، می توان با اطمینان کامل پیش رفت.

انواع مشکلاتی که سلامت روان را تهدید می‌کند:

مشکلات سلامت روان می تواند طیف وسیعی از علل را به همراه داشته باشد و بر اساس شدت آن شرایط حادی را ایجاد می‌کند. در زیر به تعدادی از اختلال های روانی اشاره می کنیم که سلامت روان فرد را به خطر می‌اندازد.

افسردگی:

ازدواج با فرد افسرده زندگی مشترک را با چالش هایی مواجه می سازد. زیرا که در موارد شدیدتر این اختلال عملکرد شغلی و خانوادگی او را تحت تاثیر قرار می دهد و زندگی سایر افراد خانواده را نیز دشوارتر می‌کند.

فرد افسرده قادر به برقراری رابطه شاد و مفرح نیست و نسبت به اطرافیان خود گوشه گیر است و تنهایی را به بودن در جمع ترجیح می دهد. از دست دادن علاقه، نوسانات خلقی، خستگی مفرط و بروز تغییرات در ریتم زندگی فرد از نشانه های آن است.

اگر افسردگی شدت پیدا کند به زندگی مشترک آسیب وارد خواهد کرد. اگر قصد ازدواج با فردی دارید که سابقه ی افسردگی دارد باید پیش از این که تصمیم قطعی به ازدواج بگیرید از تحت کنترل و درمان افسردگی او مطمئن شوید.

اختلال دو قطبی:

زندگی در کنار افراد مبتلا به اختلال دو قطبی با تنوع در رفتارها برای افراد خانواده همراه است، به عبارتی در دوره های شیدایی  با رفتارهای افراطی، تصمیمات بدون فکر و تقاضاهای غیرمنطقی او رو به رو می شوند و در دوره های افسردگی با فردی رو به رو هستند که فاقد توانایی در رسیدن به مسئولیت های خودش است.

رابطه در چنین شرایطی ناپایدار است و تصمیم گیری برای ازدواج با بیمار دو قطبی نیازمند آگاهی و تصمیم منطقی می‌باشد.

اختلال وسواسی جبری:

تشخیص وسواس قبل از ازدواج و آشنایی با انواع وسواس در مراکز روانشناسی خوب در کشور بسیار اهمیت دارد. فهمیدن آن پس از شروع زندگی مشترک، شرایط را دشوار خواهد کرد و تاثیرات زیادی بر تمام ابعاد زندگی مشترک می گذارد.

زیرا که فرد وسواسی اطرافیانش را آزار می‌دهد و دیگران را وادار به انجام کارهایی می‌کند اما باید بدانید که قصد او آزار نیست بلکه معتقد است که انجام دادن این کارها ضروری می‌باشد.

مشکلات اضطراب، اختلال های شخصیت، اسکیزوفرنی و بسیاری از موارد دیگر هستند که زندگی مشترک افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و نمی توان آن ها را نادیده گرفت. تشخیص مشکلات سلامت روان قبل از ازدواج اهمیت دارد و بسیاری از معیارهای دیگر مانند عدم تناسب سن، طبقه اجتماعی، قومی و فرهنگی و اختلاف تحصیلی و... سنجیده می شود.

مرکز مشاوره انتخاب نو با مدیریت آقای دکتر تابع جماعت و خانم دکتر باقری در زمینه مشاوره پیش از ازدواج فعالیت می کنند و هدف اصلی و نهایی آن ها آماده سازی برای تصمیم گیری درست افراد است در طول فرایند مشاوره پیش از ازدواج ممکن است آموزش مهارت ها نظیر خود آگاهی، حل اختلاف، حل مسئله، ارتباطی، تصمیم گیری و مهارت های کنترل خشم  و عصبانیت و همچنین روان درمانی اختلال های روانی در جهت بهبود سلامت روان ضروری باشد.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha