• دوشنبه / ۵ آبان ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 99080502369
  • منبع : نمایندگی علوم پزشکی شهید بهشتی

در یک مطالعه مرتبط با کووید ۱۹ بررسی شد

"اضطراب و استرس کرونا" شایع‌ترین شکایات تماس گیرندگان با سامانه مشاوره تلفنی

"اضطراب و استرس کرونا" شایع‌ترین شکایات تماس گیرندگان با سامانه مشاوره تلفنی

نتایج یک پژوهش با عنوان "ویژگی‌های جمعیت شناسی و شایع‌ترین شکایات در تماس گیرندگان با سامانه مشاوره اضطراب و استرس تلفنی جهاددانشگاهی" نشان داد: بیشترین گروه خدمت‌گیرنده از سامانه مشاوره تلفنی زنان متأهل ۳۰ تا ۳۹ سال و مهم‌ترین علت تماس، اضطراب سلامتی در گروه تماس‌گیرندگان بدون علامت ابتلا به کرونا بوده است.

به گزارش ایسنا، این پژوهش توسط پژوهشگران جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با هدف بررسی ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و شکایات شایع در تماس‌گیرندگان با خط مشاوره تلفنی اضطراب و استرس ناشی از بیماری کرونا انجام شده است.

در متن این مقاله آمده است: همه‌گیری بیماری کرونا و اجرای قرنطینه، اثرات مختلفی بر جنبه‌های روانی و اجتماعی افراد جامعه گذاشته است. عدم وجود هرگونه درمان یا پیشگیری قطعی از بیماری کووید ـ ۱۹، استرس و نگرانی زیادی را در جوامع ایجاد کرده است.

نتایج مقاله حاضر نشان داد: ۶۵.۸ درصد تماس‌گیرندگان زن و میانگین سن تماس‌گیرندگان با سامانه ۴۴.۱۴ سال بوده است. ۷۷.۷ درصد نیز متأهل بوده‌اند. ۹۳.۵ درصد افرادی که ازدواج کرده بودند دارای فرزند بودند و ۹۳.۱ درصد از تماس تماس گیرندگان با اعضای خانواده زندگی می‌کردند.  ۴۰ درصد از تماس گیرندگان اظهار کردند سابقه بیماری مزمن داشته‌اند. این بخش به صورت خوداظهاری بوده و پاسخگویان اعلام کردند که تشخیص بیماری مزمن دریافت کرده‌ یا تحت درمان هستند. از این تعداد ۱۴.۶ درصد مبتلا به بیش از یک بیماری مزمن بوده‌اند. ابتلا به اضطراب و استرس ۴۳.۷ درصد؛ وسواس فکری ـ عملی ۱۶.۵ درصد و افسردگی ۱۲.۵ درصد، شایعترین بیماری مزمن در میان تماس‌گیرندگان بوده است.

در میان افرادی که با احساس اضطراب و استرس ناشی از شیوع بیماری کرونا با سامانه تماس گرفته بودند مهمترین شکایت که باعث اضطراب در تماس گیرندگان شده بود،۴۱.۵ درصد از تماس‌گیرندگان بدون داشتن علائم، ترس و اضطراب از ابتلا به کرونا داشتند. همچنین ۲۶.۶ درصد اضطراب خود را به دلیل ترس از مبتلا شدن بستگان درجه عنوان کرده‌اند که در حال حاضر سالم بودند. در ۸.۵ درصد نیز اضطراب ناشی از مشکلات اقتصادی و از دست دادن شغل یا درآمد بود.

۷.۵ درصد اعلام کردند به دلیل قرنطینه و ماندن در خانه، کاهش فعالیت اجتماعی و عدم امکان دیدار خانواده دچار اضطراب و نگرانی شده‌اند. ۷.۴ درصد از تماس گیرندگان، بستگان نزدیکشان تشخیص کرونا مثبت دریافت کرده بودند و ترس و اضطرب ناشی از آن را گزارش کردند. ۵.۳ درصد از تماس گیرندگان مبتلا به کرونا بودند و ترس از مرگ داشته و  ۲.۱ درصد از تماس گیرندگان عدم دسترسی به امکانات بهداشتی را علت اضطراب و نگرانی خود عنوان کردند. در میان تماس گیرندگان با سامانه، ۳۵ درصد اعلام کردند که در میزان و کیفیت خوابشان تغییر به وجود آمده است و ۱۵.۸ درصد اعلام کردند دچار بی اشتهایی شده اند. ۴۳.۵ درصد اعلام کردند که در زمان تماس با سامانه در قرنطینه بوده اند.

طبق نتایج این مطالعه، بیشترین تعداد تماس در روزهای ۵ و ۹ فروردین بوده است. بررسی‌ها نشان داده تاریخ‌های مذکور همزمان با اوج بیماری در کشور و شروع طرح فاصله‌گذاری اجتماعی توسط ستاد ملی کرونا بوده است.

نتایج این مطالعه نشان داده است وضعیت بحرانی در همه گیری بیماری کرونا و شرایط ویژه‌ای که به تبع آن به وجود می‌آید می‌تواند باعث بروز آثار منفی روانی شود. بحران ناشی از ویروس کرونا انواع فشارهای روانشناختی و هیجانی را به افراد مبتلا و به اطرافیان نزدیک آنها تحمیل می‌کند، لذا در این شرایط طراحی و ارائه خدمات مشاوره‌ای و حمایتی در دسترس به صورت تلفنی یا آن لاین ضروری است.

این مطالعه به صورت مقطعی (توصیفی) انجام شد و تعداد ۱۹۷۸ تماس (با مدت زمان بالای یک دقیقه) با سامانه مشاوره تلفنی اضطراب و استرس جهاددانشگاهی علوم‌پزشکی شهید بهشتی مورد بررسی قرار گرفتند. جمع‌آوری اطلاعات بر اساس چک‌لیست ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و علت تماس با سامانه مشاوره بود که توسط محققین تنظیم و در اختیار مشاوران قرار گرفته بود.

گفتنی است؛ این مقاله توسط فرج حسینیان سراجه‌لو، رزا راشدی، هاله فاتح، حمیدرضا شهبازپور و بهاره کاشانی موحد نگارش و در مجله «علمی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی قزوین» منتشر شده است.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha