• یکشنبه / ۲۵ آبان ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 99082516677
  • منبع : فضای مجازی

سفیر چین در ایران مطرح کرد

چشم‌اندازی جدید برای توسعه پایدار در شین‌جیانگ چین

چشم‌اندازی جدید برای توسعه پایدار در شین‌جیانگ چین

سفیر چین در ایران گفت: تمام آن‌چه که تحت عنوان به اصطلاح آسیب و آزار چین علیه قوم مسلمان اویغور مطرح می‌شود کاملا جعلی بوده و صرفا داستان‌پردازی آمریکا و برخی قدرت‌های ضد چین است.

به گزارش ایسنا، چانگ هوآ، سفیر چین در ایران در یادداشتی با عنوان "چشم‌اندازی جدید برای توسعه پایدار در شین جیانگ چین" نوشت: شین جیانگ گلوگاه جاده ابریشم کهن است، در سال های اخیر به واسطه پیشبرد بی وقفه ابتکار "یک کمربند – یک جاده" بسیاری از دوستان ایرانی به چین سفر کرده و از شین جیانگ بازدید داشته اند، این افراد با چشمان خود اتحاد، هماهنگی، شکوفایی و ثبات در شین جیانگ را مشاهده نموده اند. در ماه سپتامبر سال جاری میلادی، جناب آقای شی جین پینگ، رئیس جمهور چین سومین نشست کارگروه شین جیانگ را افتتاح نموده و نقشه راه و سیاست های کلان برای اداره امور و توسعه پایدار شین جیانگ چین را تعیین کرده اند.

به واسطه ممارستی طولانی مدت، چین بی وقفه آگاهی و تسلط خود بر مدیریت امور شین جیانگ را تعمیق نموده است. بر همین اساس سومین نشست کارگروه شین جیانگ به گونه ای ویژه سه مورد زیر را یادآوری و پیگیری نموده است: نخست، توجه به حاکمیت قانون به عنوان وسیله ای جهت ثبات و حفظ صلح و سعادت؛ مسئله مهم اینکه باید پرچم حاکمیت قانون را در بلندا برافراشت، و بر اداره امور شین جیانگ بر مبنای قانون پافشاری نمود، همگان در برابر قانون برابرند و با چنین رویکردی است که می توان به گونه ای همه جانبه مطالبه اداره کشور بر مبنای قانون را به تمام عرصه های مربوط به امور مختلف در شین جیانگ تسری داد. مورد دوم، اصل اتحاد است که در واقع به منزله شاهرگی حیاتی در زمینه هماهنگی میان اقوام ساکن شین جیانگ است. اقوام ساکن در شین جیانگ بخش مهمی از ملت چین محسوب می شوند و بر این اساس باید ضمن پیشبرد تبادلات گسترده با یکدیگر، ارتباطات همه جانبه و تعامل عمیق با یکدیگر در راستای مستحکم سازی مداوم اتحاد میان اقوام مدنظر قرار داشته باشد. سومین نکته، مسئله توسعه است، توسعه در واقع مقوم تحقق ثبات و امنیت پایدار در شین جیانگ است. اعمال مدیریت واحد در مقابله با کووید 19 و همچنین توسعه اجتماعی و اقتصادی، همزمان با تمرکز ویژه بر مسئله فقرزدایی در شین جیانگ و توجه به امر اشتغال در این منطقه به عنوان دو مورد بزرگ، نقشی موثر را در زمینه ارتقای مزایای منطقه شین جیانگ ایفا نمود و با تاکید بر جایگاه محوری این منطقه در کمربند اقتصادی جاده ابریشم به عنوان موتور محرکه، موجبات افزایش قوت و نشاط توسعه محور در فضای داخلی شین جیانگ را به همراه آورده است.

اما پیش از این دورانی بود که برخی در شین جیانگ با سوء استفاده از عوامل قومی و مذهبی، اقداماتی را در راستای ایجاد مسئله، هیاهوهای جدایی طلبانه، انتشار افراطی گرایی، ایجاد خشونت و فضای ترور در دستور کار خود قرار داده و به گونه ای سهمگین زندگی و آسایش تمامی اقوام ساکن در شین جیانگ را تخریب می نمودند؛ این جماعت منافع بنیادین تمام اقوام شین جیانگ را به شدت مورد صدمه قرار داده و امنیت و ثبات این منطقه را به طور جدی تخریب می کردند. در این میان تعدادی از سیاستمداران آمریکایی و غربی، برخی از سازمان های غیردولتی و رسانه ها بر خلاف جریان حقیقی رخدادهای جاری در شین جیانگ به انتشار مکرر "اخبار جعلی" در خصوص این منطقه پرداختند. آن ها با بی شرمی به انتشار سلسله ای از دروغ ها پرداخته و حتی لایحه ای را برای مداخله در امور داخلی چین ارائه نموده و با عناوینی واهی چون "نقض حقوق بشر"، "کار اجباری" و موارد مشابه چندین دور تحریم را علیه مقامات چینی مرتبط با شین جیانگ، نهادها و شرکت های تجاری مربوط به این منطقه اعمال نموده و از تمامی این موارد جسورانه تر اقدام به حذف نام گروه تروریستی "جنبش اسلامی ترکستان شرقی" از لیست گروه های تروریستی خود نمودند.

در واقع تمام آنچه که تحت عنوان به اصطلاح آسیب و آزار چین علیه قوم مسلمان اویغور مطرح می شود کاملا جعلی بوده و صرفا داستان پردازی آمریکا و برخی قدرت های ضد چین با هدف مهار و وارد آوردن فشار بر چین و همچنین غوغاسالاری ای برای تخریب وجهه چین بوده است. "جنبش اسلامی ترکستان شرقی" گروهی است که از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد در لیست گروه های تروریستی قرار گرفته و در عین حال به طور متفق از سوی جامعه جهانی به عنوان گروهی تروریستی شناخته می شود، این گروه مدتهاست که فعالیت های خشونت آمیز و تروریستی را در دستور کار خویش قرار داده است. اقدامات ایالات متحده در این رابطه بار دیگر "استانداردهای دوگانه" این کشور در مواجهه با مسئله مبارزه با تروریسم را به نمایش گذاشته است.

چین کشوری واحد با اقوام متکثر بوده و سیاست هایش در رابطه با مناطق مختلف کشور، اقوام مختلف و ادیان متفاوت یکسان و برابر است. شین جیانگ از ایام کهن تا به امروز، منطقه ای با تکثر اقوام بوده و اکنون نیز بیش از 25 میلیون نفر جمعیت ساکن در آن شامل هموطنانی از 47 قوم از جمله اقوام هان، اویغور و قزاق هستند. شین جیانگ همچنین منطقه ای با سابقه در امر توسعه ادیان گوناگون بوده و از ایام باستان تا کنون پذیرای آئین های زرتشتی، بودایی، اسلام، مسیحیت، کاتولیسیسم و ادیان دیگری بوده که یکی پس از دیگری به این منطقه وارد شده و همزیستی مسالمت آمیز آن ها با یکدیگر را شکل داده اند. شین جیانگ نیز همچون مناطق دیگر چین همواره آزادی عقیده و ادیان هموطنان اقوام مختلف را حفظ نموده و آداب و فعالیت های مذهبی عادی اقوام مختلف مسلمان در این منطقه نیز بر اساس تمایل شخصی آن ها در جریان بوده و هرگز دخالتی در این رابطه صورت نپذیرفته است. بیش از 1000 نماینده از پیروان ادیان مختلف از منطقه شین جیانگ در سطوح مختلف کنگره ملی خلق و کنفرانس مشورتی سیاسی چین در نمایندگی و عضویت به فعالیت مشغولند، با حضور خویش حقوق مشارکت سیاسی و نظارت مردمی و حقوق مربوط به ادیان مختلف را به طور کامل تضمین نموده اند.

طی سال های اخیر، توسعه اقتصادی و اجتماعی و بهبود اوضاع معیشتی مردم در شین جیانگ با دستاوردهایی بدیع و بی سابقه مواجه بوده و احساس کسب این دستاوردها توسط مردم از هر قومیتی، در کنار حس خوشبختی و امنیت به گونه ای بی وقفه تقویت شده است. از سال 2014 تا 2019، میزان تولید ناخالص منطقه شین جیانگ از رقم 919.59 میلیارد یوآن به رقم یک تریلیون و 359 میلیارد و 710 میلیون یوآن افزایش یافته که رشد متوسط سالانه 7.2 درصدی را نشان می دهد. در همین حال میزان درآمد سرانه ساکنین در این منطقه با رشدی سالانه 9.1 درصدی مواجه بوده است. طی این مدت در عرصه ساخت و سازهای شهری و روستایی، بیش از 3.2 میلیون مسکن حمایتی از سوی دولت در مناطق روستایی و شهری شین جیانگ بنا شده و بیش از 10 میلیون نفر به خانه های جدید خود نقل مکان کرده اند. از دیگر سو میزان مشارکت بیمه های درمانی در ساکنین این منطقه به 99.7 درصد رسیده و عملا معاینه بالینی رایگان برای همگان را فراهم آورده است. تا سال 2019، در مجموع از دو میلیون و 923 هزار و 200 نفر دراین منطقه فقرزدایی شده و آمار مربوط به میزان فقر از 19.4 درصد در سال 2014 به رقم 1.24 درصد رسیده است. در مجموع انواع داده های آماری و مستند حاکی از توفیق دولت چین در دوران جدید برای مدیریت امور شین جیانگ است. تحقق امنیت، صلح و ثبات در شین جیانگ، موجبات بهبودی روز به روز زندگی مردمان این منطقه چین را فراهم آورده است.

سومین نشست کارگروه شین جیانگ تدابیر جامعی در خصوص شین جیانگ در دوران جدید اتخاذ نموده که بی تردید به منزله تضمینی برای ثبات بلندمدت در شین جیانگ و بهروزی و سعادت بیش از پیش مردم این منطقه در زندگی شان خواهد بود. چین در آستانه ایجاد همه جانبه جامعه ای با رفاه نسبی است و در این مسیر از سال آینده "چهاردهمین برنامه پنج ساله" و پیگیری و تحقق اهداف بلندمدت 2035 را نیز کلید خواهد زد تا از رهگذر این روند، حرکت جدید کشور در مسیر مدرنیزاسیون سوسیالیستی را به گونه ای همه جانبه عملیاتی نماید. شین جیانگ آینده، بی شک شین جیانگی زیبا، متحد و هماهنگ، شکوفا و غنی، متمدن و پیشرفته، با زندگی ایمن و رضایت شغلی و شرایط زیست محیطی بهینه خواهد بود. مقدم ایرانیان و دوستان دیگر نقاط جهان به شین جیانگ را گرامی می داریم تا ضمن حضور در این منطقه شخصا در آن گام برداشته و نظاره گر ابعاد مختلف آن باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha