• سه‌شنبه / ۲۷ آبان ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99082718646
  • خبرنگار : 71496

درخواست صنعاء برای حضور عربستان و امارات در دور جدید مذاکرات تبادل اسرا

درخواست صنعاء برای حضور عربستان و امارات در دور جدید مذاکرات تبادل اسرا

مسؤول اداره حقوقی کمیته اسرا در دولت صنعاء گفت، دولت مستعفی و ائتلاف عربی با پیشنهاد برای یک عملیات بزرگ تبادل اسرا با شعار "همه در برابر همه" مخالفت کردند.

به گزارش ایسنا، احمد ابو حمره، مسؤول اداره حقوقی کمیته اسرا در صنعاء در گفتگویی تلفنی با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اظهار کرد: در دور آتی مذاکرات درباره اسرا در امان، پایتخت اردن توافق‌های انجام شده در مذاکرات اخیر ژنو نهایی خواهند شد، ما از طرف سازمان ملل به آغاز دور جدیدی از مذاکرات جهت اجرای بخش دوم توافق قبلی امان درباره آزادسازی ۲۰۰ اسیر ارتش و کمیته‌های مردمی در مقابل ۱۰۰ اسیر از طرف مقابل از جمله ناصر منصور هادی، برادر رئیس جمهور مستعفی یمن دعوت شدیم.

ابو حمره افزود: در گذشته درباره این دور از مذاکرات توافق شده و لیست‌ها و اسامی تعیین شدند.

مسؤول اداره حقوقی کمیته اسرا در صنعاء تاکید کرد: از سازمان ملل خواستیم دامنه شرکت کنندگان در این دور از مذاکرات را گسترش دهد تا شامل تعدادبیشتری باشد، به زودی درباره تبادل بزرگتری مذاکره خواهد شد، حضور طرف عربستانی در دور آتی به عنوان فرمانده جنگ ضرورت دارد و باید با نیروهای خود اسیر ارتش و کمیته‌های مردمی شده‌اند، مذاکره کند، همچنین از این جهت که آنها همان کسانی هستند که زمام امور طرف دیگر را در دست دارند، علاوه بر این، ما خواستار حضور امارات هستیم چرا که نیروهایی در یمن دارد، امیدواریم سازمان ملل ریاض و ابوظبی را برای حضور در دور بعدی مذاکرات تحت فشار بگذارد.

این مسؤول دولت صنعاء در ادامه باز هم تاکید کرد: پرونده اسرا در واقع یک موضوع انسانی است و ما برای تبادل همه در برابر همه آماده هستیم، ما لیست اسرای خود را از ارتش و کمیته‌های مردمی دریافت می کنیم اما اگر طرف مقابل با تبادل جامع موافقت نکند، مانعی از سوی ما برای تعیین تعداد تبادل میان دو طرف وجود ندارد.

او افزود: آنها لیست‌های دقیقی از تعداد اسرای ما در ائتلاف عربی را به سازمان ملل ارائه کردند، ما در آن لیست مکانی که آنها حضور دارند، اسامی زندان‌ها و بازداشتگاه‌های عربستان و امارات را که توسط گروه‌های مسلح مدیریت می‌شوند، مشخص کردیم.

ابو حمزه در ادامه گفت: کشورهای متخاصم عامدانه ارتباط با برخی اسرا را قطع کرده و آنها را در زندان‌های محرمانه‌ای پنهان کردند و در زندان‌ها مرتکب جنایاتی در حق آنها شدند تا جایی که حتی برخی از اسرایی که آزاد شدند، به دلیل اینکه از بیش از پنج سال قبل هیچ گونه اطلاعاتی از آنها وجود نداشت، نامشان در لیست فوتی‌ها بود.

دولت مستعفی یمن و گروه انصارالله دسامبر دو سال قبل در مذاکراتی در استکهلم به راهکاری برای اجرای توافق تبادل ۱۵ هزار اسیر از دو طرف رسیدند اما اجرای این تبادل هنوز متزلزل است و دو طرف یکدیگر را به کارشکنی در این تبادل متهم می‌کنند.

عربستان از مارس ۲۰۱۵ رهبری یک ائتلاف نظامی متشکل از کشورهای عربی و اسلامی را با عنوان ائتلاف عربی در حمایت از دولت مستعفی یمن در دست دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha