• شنبه / ۱ آذر ۱۳۹۹ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99090100408
  • خبرنگار : 71496

تاکید قطر بر ادامه میانجیگری‌اش میان طرف‌های افغان

تاکید قطر بر ادامه میانجیگری‌اش میان طرف‌های افغان

وزیر خارجه قطر در کنفرانس مجازی با برخی اعضای شورای امنیت بر ادامه اقدامات میانجیگرانه کشورش میان طرف‌های افغان تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، محمد بن عبد الرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر در نشست برخی اعضای شورای امنیت برای حمایت از روند صلح در افغانستان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، تاکید کرد: قطر به حمایت خود از مردم افغانستان برای تقویت توافق ملی و رسیدن به یک توافق صلح جامع و پایدار که امنیت و ثبات را پس از دهه‌های طولانی جنگ به این کشور بازگرداند، ادامه می‌دهد.

آل ثانی در ادامه تاکید کرد: قطر خود را شریکی بین‌المللی می‌داند که به دنبال آن است هر کاری که ممکن است برای حمایت از حرکت افغانستان به سوی ثبات، امنیت، سازندگی و شکوفایی انجام دهد.

وزیر خارجه قطر گفت: موضعگیری دوحه در مورد افغانستان بخشی از سیاست خارجه این کشور در حمایت از برقراری صلح، امنیت و توسعه در دو سطح بین‌المللی و منطقه‌ای است.

این مسؤول قطری بار دیگر بر توجه کشورش به تقویت حل درگیری‌ها از راه‌های دیپلماتیک و مسالمت‌آمیزی که میانجیگری در رأس آنها قرار دارد، تاکید کرد.

او افزود: با وجود شرایط کرونا، تلاش‌های قطر ادامه یافت و منجر به آتش‌بس در دو عید فطر و قربان شد.

همچنین این وزیر قطری گفت: قطر در پی توافقی که در تاریخ ۲۹ فوریه گذشته در دوحه به دست آمد، موفق به عملیات تبادل اسرا میان افغانستان و گروه طالبان شد.

وزیر خارجه قطر در ادامه تمامی طرف‌های افغان را تشویق کرد منفعت ملی را بر هر موضوعی اولویت دهند و اعتماد میان همه طرف‌ها را تقویت کنند.

تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر روز چهارشنبه در تماس تلفنی با محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان تاکید کرد که کشورش تمام تلاش خود را برای برقراری امنیت و صلح در افغانستان انجام می‌دهد.

با میانجیگری قطر، مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان از ۱۲ سپتامبر در دوحه کلید خورد.

هدف از این مذاکرات پایان دادن به ۴۲ سال درگیری‌های مسلحانه در افغانستان بود که از کودتای نظامی سال ۱۹۷۸ و سپس حمله شوروی به این کشور در سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۹ آغاز شد.

پیش از آن نیز قطر در مذاکرات واشنگتن و طالبان که فوریه گذشته به امضای توافقی برای خروج تدریجی آمریکایی‌ها از افغانستان و تبادل اسرا منجر شد، نقش میانجیگر داشت.

افغانستان از اکتبر ۲۰۰۱ درگیر جنگ است. در آن زمان یک ائتلاف نظامی بین‌المللی به رهبری آمریکا، طالبان را به دلیل داشتن ارتباط با تشکیلات القاعده که حملات ۱۱ سپتامبر را بر عهده گرفت، هدف قرار داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha