• شنبه / ۱ آذر ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99090100505
  • خبرنگار : 71592

محکومیت جهانی بازداشت رهبران حقوق بشری در مصر

محکومیت جهانی بازداشت رهبران حقوق بشری در مصر

تعدادی از کشورهای غربی، سازمان ملل و سازمان‌های حقوق بشری بازداشت سه تن از رهبران یک سازمان حقوق بشری برجسته مصر را محکوم کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری الجزیره، کیل براون، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توییتی نسبت به بازداشت رامی کامل، کارمند سازمان حقوق بشری مستقل در مصر موسوم به "طرح مصری برای حقوق شخصی" (EIPR) ابراز نگرانی کرده و از دولت قاهره خواست این بازداشتی‌ها را آزاد و به آزادی‌های اساسی بیان و تشکل‌ها احترام بگذارد.

جیم ریچ، رئیس کمیسیون خارجی سنای آمریکا هم در توییتی نوشت، گزارش‌ها درباره اقدام نیروهای امنیتی مصر در بازداشت سه تن از کارمندان سازمان حقوق بشری مستقل بسیار نگران کننده است و آنها باید فوراً آزاد شوند.

همچنین مشاور ارشد جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا نسبت به بازداشت اعضای "طرح مصری برای حقوق شخصی" ابراز نگرانی کرده و واکنش دفتر دموکراتیک و حقوق بشری وزارت خارجه آمریکا را بازنشر کرد که نوشته بود، نشست با دیپلمات‌های خارجی جرم نیست.

اعضای این سازمان حقوق بشری پس از نشست خود با سفیرانی در قاهره بازداشت شدند.

وزارت خارجه کانادا هم خواهان این شد که مدافعان حقوق بشر در مصر بدون ترس یا بازداشت یا انتقام فعالیت کنند و از مقامات این کشور نیز خواست به آزادی‌های اساسی؛ آزادی بیان، عقیده و حقوق بشر پایبند باشند.

کمیساریای حقوق بشر آلمانی هم  تشدید هجمه‌ها علیه جامعه مدنی مصر را محکوم و خواستار آزادی فوری بازداشتی‌ها و توقف سرکوب گری‌ها شد و اینکه همه آحاد جامعه باید قدرت استفاده از حقوق خود را داشته باشند.

سازمان طرح مصری برای حقوق شخصی روز پنجشنبه اعلام کرد، نیروهای امنیتی مصر جاسر عبدالرزاق، مدیر اجرایی این سازمان را بازداشت کردند و به این ترتیب سومین مسوول در این سازمان حقوق بشری ظرف پنج روز بازداشت شد.

وزارت خارجه فرانسه و انگلیس هم نسبت به بازداشت رهبران این سازمان حقوق بشری مصر ابراز نگرانی کردند.

خبرگزاری آدنکروس ایتالیا هم اعلام کرد، سفیر این کشور در مصر و تعدادی سفیر دیگر در پیامی به سامح شکری، وزیر خارجه مصر، از او خواستند بازداشتی‌های سازمان طرح مصری برای حقوق شخصی را آزاد کند.

سازمان عفو بین الملل نیز از دولت قاهره خواست به کمپین انتقام خود علیه سازمان حقوق بشری مذکور پایان داده و بازداشتی‌های آن را فوراً و بدون قید و شرط آزاد کند.

سازمان طرح مصری برای حقوق شخصی در توییتی نوشت، دادستانی برای عبدالرزاق به اتهام پیوستن به گروه تروریستی و انتشار بیانیه‌های کاذب ۱۵ روز حبس صادر کرد.

این سازمان روز چهارشنبه از بازداشت کریم عناره، مدیر بخش عدالت کیفری و روز یکشنبه از بازداشت محمد بشیر، مدیر اداری این سازمان خبر داد و اعلام کرد، از بازداشتی‌ها در مورد حضور تعدادی از سفراء در مقرشان در قاهره بازجویی کردند که در ماه جاری برای بررسی راه‌های حمایت از وضعیت حقوق بشری در مصر گرد آمده بودند.

در واکنش به بازداشت سه فعال حقوق بشری مذکور، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در نشست خبری در ژنو گفت، حمله دولت قاهره به مدافعان حقوق بشر، محدودیت‌های تحمیلی بیش از حد بر آزادی بیان و تشکل‌ها و اجتماعات مسالمت آمیز تاثیر عمیق و نگران کننده‌ای بر جامعه مدنی‌ مصر دارد که عملا تضعیف شده است.

دولت قاهره هنوز درمورد این مساله واکنش نشان نداده؛ اما وزارت خارجه این کشور روز چهارشنبه انتقادات فرانسه در پی بازداشت محمد بشیر را رد و پاریس را به مداخله در امور داخلی مصر متهم کرد.

ارزیابی سازمان‌های حقوق بشری این است که حدود ۶۰ بازداشتی عقیده از جمله روزنامه نگاران، وکلا و دانشگاهی‌ها در مصر وجود دارند که توسط نظام عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر بازداشت شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha