• سه‌شنبه / ۴ آذر ۱۳۹۹ / ۱۸:۲۱
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 99090403489
  • منبع : یادداشت

کدام سو را بنگریم؟

کدام سو را بنگریم؟

غلامحسین اسلامی فرد در یادداشتی با عنوان "کدام "سو را بنگریم؟ به تحلیل شرایط کشور برای غلبه بر تحریم ها پرداخت.

به گزارش ایسنا، متن این یادداشت به این شرح است: «البته ما مسیر رفع تحریم را یک‌بار امتحان و چند سال مذاکره کردیم اما به نتیجه‌ای نرسید... این مسیر ممکن است در ابتدای کار، سختی‌ها و مشکلاتی داشته باشد اما خوش‌عاقبت است. اگر با تلاش و ابتکار و با سینه سپر کردن در مقابل مشکلات بتوانیم بر تحریم‌ها غلبه کنیم و طرف مقابل بی‌اثر شدن تحریم‌ها را ببیند، به‌تدریج دست از تحریم برخواهد داشت.

ما ظرفیت‌ها و توانایی‌های فراوانی برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها داریم، به شرط آنکه بخواهیم و همت کنیم و به دل مشکلات برویم». (بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با روئسای قوای سه گانه و دیگر اعضای شورای هماهنگی اقتصادی، 4 آذرماه). سیاست به تجربه ها بسیار تکیه دارد و سیاست را بدون تجربه نمی توان در نظر گرفت. تجربه برجام در بدعهدی آمریکایی ها و تعلل اروپایی ها در سه سال اندی که گذشت یک مهم را به وضوح نشان داد.

باید به توان داخلی ایمان داشت و چشم ها به سوی داخل باشد . این نگاه راهبردی ابدا ارتباطی به بی توجهی به خارج از ایران نیست که البته تحولات بین المللی و رویدادهای جهانی قطعا مهم اند و مطمئنا بر سیاست داخلی کشورها به فراخور شرایط تاثیرگذار خواهند بود. اما نگریستن به داخل کشور نمادی برای یک راهبرد است. راهبردی که اگر بدرستی اتخاذ شود، ما را در مسیری خواهد برد که خلاف تجربه این چند سال است.

تجربه به ما می گوید نگاه به بیرون جواب گوی وضعیت ایران نبوده و نیست. توجه به توانمندی ها و ظرفیت های داخلی اگر چه ممکن است راه پر فراز و نشیبی باشد اما قطعا افق روشن تری خواهد داشت. تجربه برجام نشان داد که برای اصلاح وضعیت داخلی کشور باید به دنبال میان برها بود.

میان برهایی که اندک اندک خودشان به شاهراه هایی بزرگ و عریض تبدیل شوند و در فرصت مناسب از همین شاهراه ها بتوانیم تعاملات و روابط بین المللی قوی تری نسبت به قبل داشته باشیم. چنانچه بیاستیم یا کند حرکت کنیم تا راه ها برایمان باز شود، خسارت هایمان به حدی خواهد شد که ممکن است جبران ناپذیر شوند. لازم است تا خودمان به دنبال راه سازی در سیاست مان باشیم.

خودمان با تکیه بر توانایی های داخلی مسیرهایی را بسازیم، ریل گذاری کنیم و آینده مان را از دل این مسیرها پیش ببریم. همه اینها به نگرش ما بستگی دارد. اینکه کدام سو را بنگریم بسیار مهم و حیاتی است. اگر به راه طی شده و مسدود شده بنگریم و خیره بمانیم قطعا افق دید مان نیز در همان جا خواهد ماند اما اگر روی بگردانیم و از سویی دیگر به اهداف . آینده چشم بدوزیم قطعا موجب تحرکت بیشترمان خواهد شد چرا که افق و آینده خویش را از سویی دیگر نگریسته ایم.

گردش در نگریستن ما همان راهبردی است که می تواند سیاست ما را دگرگون کند. دشمن با هدف شکست انقلاب و فشار به مردم به سیاست فشارحداکثری و تحریم روز افزون روی آورد اما تجربه نشان می دهد ایران اسلامی با افتخار و قدرت از این فشارها به سلامت خارج خواهد شد. رهنمود رهبر معظم انقلاب راهگشا است : "اگر با تلاش و ابتکار و با سینه سپر کردن در مقابل مشکلات بتوانیم بر تحریم ها غلبه کنیم و طرف مقابل بی‌اثر شدن تحریم‌ها را ببیند، به‌تدریج دست از #تحریم برخواهد داشت." گشودن مسیر ،همت و مدیریت صحیح می خواهد باید بتوانیم با شناخت و درک صحیح از انچه تجربه شده پای در مسیرهای جدیدی بگذاریم قطعا با گشودن افق های جدید در سیاست و اقتصاد ایران می توانیم تعامل و روابط بهتر و مثمر ثمرتری با دنیا داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha