• دوشنبه / ۱۰ آذر ۱۳۹۹ / ۱۰:۲۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99091007486
  • خبرنگار : 71477

راهپیمایی ارامنه برای مشخص شدن سرنوشت سربازان مفقود در قره‌باغ

راهپیمایی ارامنه برای مشخص شدن سرنوشت سربازان مفقود در قره‌باغ

حدود هزار تن از مردم ارمنستان روز یکشنبه به خیابان‌های ایروان، پایتخت این کشور آمده و از مقامات خواستند تا برای پیدا کردن سربازان مفقود شده در درگیری‌های اخیر با آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ اقدامی انجام دهند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، معترضان از جمله هنرمندان محلی با در دست داشتن تصاویری از سربازان مفقودالاثر و پوسترهایی که روی آنها نوشته شده بود "برای بازگشت اسیران‌مان کمک کنید" در خیابان‌های ایروان راهپیمایی کردند.

در میانه این راهپیمایی، معترضان نامه‌ای را خطاب به سفیر روسیه در ایروان قرائت کردند و در آن از وی خواستند تا شخصا در این روند مداخله کند و درخواست آنها را به گوش مسکو برساند.

درگیری شش هفته‌ای بر سر منطقه قره‌باغ با توافق صلحی به میانجی‌گری روسیه متوقف شد و این توافق صلح در تاریخ ۹ نوامبر توسط طرفین درگیر امضا شد.

براساس این توافق، آذربایجان بخشی از این منطقه را که به مدت سه دهه در اشغال ارامنه بود، باز پس گرفت.

این توافق همچنین به تبادل زندانیان و اجساد تاکید کرده است.

خبرنگاران خبرگزاری فرانسه گزارش دادند روز شنبه نیز گروهی ۳۰ نفره از مردم در شهر استپاناکرت، مرکز قره باغ تجمع کرده بودند.

این معترضان برای زمان کوتاهی یکی از خیابان‌های اصلی این شهر را مسدود کردند تا اینکه آراییک هاروتیونیان، رهبر دولت خودخوانده منطقه قره‌باغ مورد حمایت ارمنستان نمایندگان این گروه را پذیرفت.

یکی از این نمایندگان پس از این نشست گفت: ما خواستار اقدام فوری برای حل این مشکل هستیم. اما مقامات می‌گویند این مساله دست آنها نیست و به آذربایجان بستگی دارد.

یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی که به دنبال پسرش است، گفت: سربازان مفقود شده منتظرند تا ارامنه بیایند و آنها را نجات دهند. اما ما والدین هیچ امیدی نداریم. ما نمی‌دانیم که چطور می‌توانیم فرزندان‌مان را نجات دهیم.

براساس گزارشات حدود ۵۰ تا ۶۰ سرباز ارمنی در آذربایجان زندانی هستند. مقامات ارمنستان تعداد تلفات نظامی را بیش از ۲۳۰۰ تن اعلام کرده در حالی که باکو تلفات نظامی خود را اعلام نکرده است.

این در حالی است که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ بر روند تبادل مجروحین تحت حفاظت حافظان صلح روسی که در این منطقه مستقر شده‌اند، نظارت داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha