• چهارشنبه / ۱۲ آذر ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۵
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 99091209265
  • خبرنگار : 71604

میکروبیوم روده با سطح ویتامین D بدن در ارتباط است

میکروبیوم روده با سطح ویتامین D بدن در ارتباط است

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود دریافتند که میان میکروبیوم روده و سطح ویتامین D بدن ارتباط وجود دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از وب‌سایت رسمی دانشگاه کالیفرنیا، سن‌دیگو، میکروبیوم روده انسان که باکتری‌ها، ویروس‌ها و میکروب‌های دیگر ساکن در لوله‌های گوارشی را شامل می‌شود، نقش مهمی در سلامت و خطر بروز بیماری بر عهده دارد.
پژوهشگران "دانشگاه کالیفرنیا، سن‌دیگو" (UCSD) در بررسی‌های خود روی مردان مسن‌تر نشان داده‌اند که ساخته شدن میکروبیوم روده شخص، به سطح ویتامین D فعال او بستگی دارد. این ویتامین برای سلامت و ایمنی استخوان، بسیار مهم است. پژوهشگران در این بررسی، درک جدیدی در مورد ویتامین D و نحوه اندازه‌گیری آن نشان داده‌اند.
ویتامین D می‌تواند چندین شکل متفاوت به خود بگیرد اما آزمایش‌های استاندارد خون فقط یکی از آنها را نشان می‌دهند. این نوع از ویتامین D، یک پیش‌ماده غیرفعال است که بدن می‌تواند آن را ذخیره کند. بدن باید برای استفاده از ویتامین D، پیش‌ماده را طی فرآیند متابولیسم به شکل فعال درآورد.
"دبورا کادو"(Deborah Kado)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما از یافتن ارتباط نزدیک تنوع میکروبیوم با ویتامین فعال D، واقعا شگفت‌زده شدیم. به نظر می‌رسد که تنوع بیشتر میکروبیوم روده، با سلامت عمومی بهتر مرتبط است.
چندین پژوهش نشان داده‌اند افرادی که سطح ویتامین D آنها پایین است، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان، بیماری قلبی، عفونت شدیدتر ناشی از کووید-۱۹ و بیماری‌های دیگر قرار می‌گیرند. با وجود این، بزرگترین آزمایش تصادفی که تا به امروز انجام شده و بیش از ۲۵ هزار بزرگسال را مورد بررسی قرار داده است، نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های ویتامین D، هیچ عارضه‌ای برای سلامتی ندارد و به بیماری‌ قلبی، سرطان و یا مشکل استخوان منجر نمی‌شود.
کادو گفت: پژوهش ما نشان می‌دهد که شاید پژوهش‌های پیشین به جای بررسی هورمون فعال، فقط شکل پیش‌ماده ویتامین D را مورد بررسی قرار داده‌اند. بررسی تشکیل و تجزیه ویتامین D می‌تواند شاخص بهتری برای بررسی مشکلات استخوان و شناسایی افرادی باشد که بهترین واکنش را نسبت به ویتامین D نشان می‌دهند.
پژوهشگران، نمونه مدفوع و خون ۵۶۷ مرد را که در این پژوهش شرکت داشتند، مورد بررسی قرار دادند. شرکت‌کنندگان، در شش شهر آمریکا زندگی می‌کردند و میانگین سنی آنها ۸۴ سال بود. وضعیت سلامت بیشتر شرکت‌کنندگان، خوب یا عالی گزارش شد.
پژوهشگران از روشی موسوم به توالی "آران‌ای ریبوزومی ۱۶اس" (16s rRNA) استفاده کردند تا براساس شاخص‌های ژنتیکی منحصر به فرد، به شناسایی و تعیین کمیت انواع باکتری‌های موجود در مدفوع بپردازند. آنها روشی موسوم به "LC-MSMS" را نیز به کار بردند تا تعداد متابولیت‌های ویتامین D را در سرم خون هر شخص تعیین کنند.
پژوهشگران علاوه بر کشف ارتباط میان ویتامین D فعال و تنوع کلی میکروبیوم، دریافتند که ۱۲ نوع باکتری خاص در میکروبیوم روده مردانی وجود دارد که ویتامین D فعال بدن آنها زیاد است. بیشتر این ۱۲ نوع باکتری، "بوتیرات" (Butyrate) تولید می‌کنند که یک اسید چرب کارآمد است و به حفظ سلامت روده کمک می‌کند.
"سرنا لینجینگ جیانگ" (Serene Lingjing Jiang)، از پژوهشگران این پروژه گفت: میکروبیوم‌های روده واقعا پیچیده هستند و در افراد گوناگون، تفاوت دارند. 
از آنجا که شرکت‌کنندگان این پژوهش در نواحی متفاوتی از آمریکا زندگی می‌کنند، در معرض میزان متفاوتی از نور خورشید که منبعی از ویتامین D است، قرار دارند. افرادی که در سن‌دیگو زندگی می‌کنند، بیشترین بهره را از خورشید می‌برند و بیشترین شکل پیش‌ماده ویتامین D را دارند.
پژوهشگران به صورت غیرمنتظره‌ای دریافتند که هیچ ارتباطی میان محل زندگی شرکت‌کنندگان و سطح هورمون ویتامین D فعال آنها وجود ندارد.
کادو گفت: به نظر می‌رسد مهم نیست که چه مقدار ویتامین D از طریق نور خورشید یا مکمل دریافت می‌شود و یا این که بدن می‌تواند چه مقدار از این ویتامین ذخیره کند. مهم است که بدن شما به خوبی بتواند آن را به ویتامین D فعال تبدیل کند و شاید این همان چیزی است که آزمایشات بالینی باید اندازه‌گیری کنند تا تصویر دقیق‌تری از نقش ویتامین در سلامتی ارائه دهند.
"رابرت توماس" (Robert Thomas)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما اغلب در پزشکی متوجه می‌شویم که بیشتر لزوما به معنای بهتر نیست. در این مورد نیز میزان مکمل ویتامین D که مصرف می‌شود، مهم نیست، بلکه نحوه تشویق بدن به مصرف آن است.
این پژوهش، در "Nature Communications" به چاپ رسید.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha