• یکشنبه / ۱۶ آذر ۱۳۹۹ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99091611952
  • خبرنگار : 71129

برگزاری انتخابات پارلمانی ونزوئلا در میان محکومیت و بایکوت اپوزیسیون

برگزاری انتخابات پارلمانی ونزوئلا در میان محکومیت و بایکوت اپوزیسیون

مردم ونزوئلا در حالی امروز (یکشنبه) پای صندوق‌های رای گیری برای انتخابات پارلمانی این کشور می‌روند که اپوزیسیون این انتخابات را بایکوت کرده و آن را متقلبانه توصیف می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، بسیاری از کشورهای غربی نیز گفته‌اند که این انتخابات با تقلب از سوی نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا همراه است چون به دنبال به دست گرفتن کنترل آخرین نهاد دولتی است که در اختیار اپوزیسیون و نه کنترل حزب حاکم سوسیالیسم است.

این رای گیری به طور قطع کنترل کنگره را به دست متحدان مادورو می‌سپارد، علیرغم اینکه دولتش با اقتصاد رو به فروپاشی، تحریم‌های سختگیرانه آمریکا و مهاجرت پنج میلیون ونزوئلایی دست و پنجه نرم می‌کند.

اعضای کنگره جدید برای بهبود اوضاع مردمی که چندین ماه است دستمزد دریافت نکرده‌اند، ابزار کمی در اختیار خواهند داشت و انتخاب آنها هم اعتبار دولت مادورو را در میان کشورهای غربی بهبود نمی‌بخشد.

این انتخابات "مجمع ملی ونزوئلا" که پارلمان تک مجلسی این کشور محسوب می‌شود، بیست و ششمین انتخابات از زمان آغاز دوران ریاست جمهوری هوگو چاوز در سال ۱۹۹۸ میلادی است. شهروندان در این انتخابات ۲۲۷ عضو جدید پارلمان را از بین ۱۰۷ حزب سیاسی ثبت‌نام شده برای یک دوره پنج ساله انتخاب خواهند کرد و این هیات جدید از نمایندگان ملت را به اندازه ۱۱۰ کرسی بزرگ‌تر از هیات حاضر می‌سازند.

حزب حاکم سوسیالیست ونزوئلا که در سال ۲۰۰۷ میلادی توسط چاوز، رئیس جمهور وقت کشور تاسیس شد، در تلاش است تا کنترل خود بر مجمع ملی را مجددا به دست آورد چرا که این نهاد تنها نهاد دولتی است که توسط حامیان مادورو اداره نمی‌شود.

در سال ۲۰۱۵ میلادی به طور کاملا غیرمنتظره به دنبال اتحاد اپوزیسیون کنترل پارلمان کنونی ونزوئلا به دست اپوزیسیون افتاد و آنها توانست اکثریت قاطع کرسی‌های پارلمان را از آن خود کنند. این تحولات در شرایط بحران شدید اقتصادی جهان و اعتراضات سال ۲۰۱۴ در ونزوئلا و همچنین اقدامات حزب حاکم که شاهد افزایش تنش‌ها میان اپوزیسیون و دولت مادورو بود، امکان پذیر شد.

بسیاری از مردم در این کشور آمریکای لاتین که با تامین نیازهای اولیه چون برق، امنیت و غذا مشکل دارند، نسبت به سیاستمداران کشورشان نگران هستند چون می‌گویند آنها کاری برای ریشه کنی این وضعیت و بهبود اوضاع نکرده‌اند.

خوآن گوآیدو، رهبر اپوزیسیون و رئیس کنگره کنونی از مردم ونزوئلا خواسته تا رای ندهند و در همه پرسی ۱۲ دسامبر شرکت کنند که از شهروندان می‌پرسد آیا انتخابات امروز را رد می‌کنند و اینکه می‌خواهند دولت تغییر کند یا خیر.

گوآیدو از سوی بیش از ۵۰ کشور از جمله ایالات متحده به عنوان رهبر مشروع ونزوئلا به رسمیت شناخته شده است.

در همین حال، مادورو با هیات‌های ناظر پیش از انتخابات دیدار کرد و در توئیتی نوشت، با هیات‌هایی از ایران، روسیه و ترکیه روز شنبه دیدار داشته است.

مادورو همچنین با اوو مورالس، رئیس جمهوری سابق بولیوی روز شنبه دیدار کرد. مورالس ریاست هیات نظارت بر انتخابات ونزوئلا را برعهده دارد.

اوایل روز شنبه، سفارت روسیه در کاراکاس نیز گفت، یک هیات بلندمرتبه از روسیه وارد کاراکاس شده تا بر انتخابات ششم دسامبر نظارت کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۶ ۱۱:۴۷

به روباهه ميگن شاهدت كيه ميگه دمم! مادورو و مورالس