• دوشنبه / ۸ دی ۱۳۹۹ / ۱۷:۵۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99100806063
  • خبرنگار : 71592

ژنرال صهیونیستی: از هر طرف محاصره‌ایم و شکست در انتظار ماست

ژنرال صهیونیستی: از هر طرف محاصره‌ایم و شکست در انتظار ماست

یک ژنرال ارتش رژیم صهیونیستی با برشمردن ضعف‌های ارتش و بخش امنیتی اراضی اشغالی اعلام کرد، ثمره جنگ بعدی برای این رژیم تنها شکست خواهد بود.

به گزارش ایسنا، اسحاق بریک، ژنرال ذخیره در ارتش رژیم صهیونیستی در یادداشتی که وبسایت "میدا" اسرائیل آن را منتشر کرد از عدم آمادگی ارتش برای هر جنگی در آینده صحبت کرد و گفت، حلقه‌ای از موشک‌ها این رژیم را از هر طرف محاصره کرده است.

وی در یادداشت خود نوشت: "حلقه محکمی با بیش از ۲۰۰ هزار موشک اسرائیل را محاصره کرده است که هزاران مورد از آنها موشک‌های نقطه زن هستند مانند آن موشک‌هایی که به تاسیسات نفتی عربستان اصابت کردند. این موشک‌ها مانند حلقه تنگ از سمت حماس در غزه، حزب الله در لبنان، انصارالله در یمن و نیروهای هم‌پیمان آنها در عراق و سوریه ما را احاطه کرده است و همگی آنها به سمت اهداف استراتژیک اسرائیل مانند نیروگاه‌های برق، تاسیسات آب شیرین کن، پایگاه‌های نیروی هوایی و زمینی وابسته به ارتش، بنادری که گلوگاه اسرائیل هستند، زیر ساخت‌های اقتصادی، مراکز دولتی و سایر موارد نشانه رفته‌اند.

این موشک‌ها همچنین به سمت اهداف مدنی مانند منطقه کلانشهر "غوش دان"، خلیج حیفا، شهر بئر السبع، قدس، مناطق صنعتی و مسکونی نشانه رفته‌اند و هدف وارد کردن یک ضربه سنگین به ساکنان اسرائیل، اقتصاد و زیر ساخت‌های آن است.

روشن است که موشک‌های "ختس" ارتش اسرائیل که قادر به رهگیری موشک‌های "دشمن" هستند، مخزن بسیار کوچکی دارند و فقط برای چند روز جنگ کفایت می‌کنند. از طرفی این موشک‌ها تنها می‌توانند حمله به اهداف استراتژیک را پاسخ دهند نه حمله به جمعیت را. هزینه یک موشک ختس سه میلیون دلار است و به همین دلیل اسرائیل این قدرت اقتصادی را ندارد که یک مخزن بزرگتری را روی این موشک سوار کند. همین مساله در مورد موشک‌های گنبد آهنین هم صدق می‌کند که هر یک موشک از این نوع حدود ۱۰۰ هزار دلار هزینه دارد.

نیروی زمینی ارتش - نیروی انسانی و آرایش آن- طی سال‌های اخیر به حدی ریزش داشته است که دیگر اجازه نمی‌دهد این نیروها همزمان در دو جبهه بجنگند. هر چند جنگ بعدی در چهار جبهه؛ حماس در غزه، حزب‌الله در لبنان، ده‌ها هزار نظامی مسلح در کرانه باختری خواهد بود و ارتش سوریه خود تهدیدی اساسی در مرزهای شمالی خواهد بود.

پس از ریزش‌های غیر مسؤولانه که ناشی از برخی مسایل مانند نبود چشم انداز و دکترین امنیتی، یک ارتش زمینی کوچک باقی ماندیم که اکثر آن را ارتش ذخیره تشکیل می‌دهد. بخش بیشتر این ارتش هم به دلیل عدم آموزش کافی، ضعف در نگهداری سلاح در مخازن اضطراری، اخراج هزاران سرباز وظیفه، کاهش مدت زمان خدمت سربازی در برنامه چند ساله "جدعون" در دوره‌ای که گادی آیزنکوت، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل بود و نیز حرفه‌ای نبودن سربازان و فرماندهان به ویژه در سیستم ذخیره، برای جنگ آمادگی ندارند.

مشغول شدن به جنگ‌های دیگر، توجه ما را از آماده سازی ارتش برای جنگ بزرگتر منحرف کرده است. هزاران موشکی که از سال ۲۰۱۷ به سمت اهدافی در سوریه شلیک شد وضعیت ما را به لحاظ استراتژیک بهتر نکرد. حملات نیروی هوایی اسرائیل هم به توقف پروژه نظامی پیرامون دقت موشکی و توقف "تمرکز ایران" روی کشورهای اطراف ما منجر نشد.

ارتش اسرائیل بیشتر وقت خود را صرف  جنگ‌ها کرد بدون اینکه خود را برای جنگ بعدی آماده کند. هزاران موشکی که به سوریه شلیک شد، میلیاردها هزینه روی دست مردم ما گذاشت در حالی که با بخش کمی از این پول‌ها می‌شد سیستم دفاعی و جبهه داخلی را که در معرض هزاران موشک قرار دارد، تقویت کرد، سامانه‌های تهاجمی زمین به هوا وابسته به نیروی هوایی و زمینی، نیروی سایبری و سازمان اطلاعات را تقویت کرد و موشک‌های زمین به زمین ساخت‌.

جبهه داخلی در جنگ بعدی میدان اصلی و مرکزی خواهد بود اما عرصه سیاسی و امنیتی کاملا این مورد را نادیده می‌گیرد. سال‌هاست که جبهه داخلی در طرح‌های مختلف جایی ندارد، این یک غفلت آشکار است که با خساراتی که زیرساخت‌ها و اقتصاد خواهند دید، هزینه سنگینی را بر مردم "اسرائیل" متحمل خواهند کرد.

در ارتش اسرائیل تئوری امنیتی که در دکترین امنیت ملی بیان شود، وجود ندارد زیرا هر رئیس ستاد کلی سیاست‌های خود را دیکته می‌کند. روسای ستاد کل هیچ همکاری با هم ندارند و همین مساله منجر به خسارت‌های میلیاردی در پروژه‌ها شده که به دلیل تغییرات ناگهانی در رویکردها و سیاست‌ها متوقف شده‌اند. در واقع شرایط مانند یک قطار کوهستانی است که راننده یا نقشه یا مسیریابی ندارد."

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha