• چهارشنبه / ۱۷ دی ۱۳۹۹ / ۰۸:۱۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99101712632
  • منبع : ایندیپندنت

نهادهای امنیتی آمریکا، روسیه را عامل عملیات هک گسترده اخیر دانستند

نهادهای امنیتی آمریکا، روسیه را عامل عملیات هک گسترده اخیر دانستند

نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا اعلام کردند که به اعتقاد آنها عملیات گسترده سایبری که ماه گذشته شناسایی و خنثی شد برای جمع‌آوری اطلاعات انجام شده که احتمالا روسیه منشا آن بوده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، این نهادهای اطلاعاتی و امنیتی همچنین می‌گویند کمتر از ۱۰ آژانس دولتی آمریکایی تحت تاثیر حملات سایبری بعدی بوده‌اند که پس از هک اولیه سامانه‌های کامپیوتری انجام شده بود.

مقام‌های آمریکایی پیش از این هشدار دادند یک عملیات بزرگ سایبری برای هک سامانه‌های کامپیوتری بخش‌های دولتی و خصوصی در کشور کشف شده که یک «خطر جدی» برای زیرساخت‌های حیاتی کشور است.

به گفته آنها، اطلاعات حساس چند نهاد دولتی آمریکا، از جمله وزارتخانه‌های خارجه، بازرگانی، انرژی، کشاورزی، و بخش امنیت سایبری وزارت امنیت داخلی، طی ماه‌ها در معرض خطر این حملات قرار گرفته بودند.

گفته می‌شود که هکرها در این عملیات گسترده و پیچیده از طریق شکستن فیلتر سامانه‌های کامپیوتری چند سازمان دولتی، که از نرم‌افزار «سولار ویندز» استفاده می‌کردند، توانستند به داخل سامانه آنها نفوذ کنند.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا چند روز پس از اعلام کشف این هک گسترده گفت روسیه به روشنی مسئول آن است. سفارت روسیه در واشنگتن با صدور بیانیه‌ای این اتهام را «بی‌پایه» خوانده و رد کرده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قبلا گفته که شاید چین عامل این هک بوده باشد، با این حال سایر اعضای دولت آمریکا انگشت اتهام را به سوی روسیه نشانه رفته‌اند.

نهادهای اطلاعاتی در بیانیه مشترکی می گویند که به باور آنها در جریان این حمله اطلاعات کمتر از 10 سازمان دولتی دستخوش قرار گرفت، حمله ای که همچنان "ادامه دارد". به علاوه سازمان های دیگری در خارج از دولت هم هدف حمله بودند.

این بیانیه را کارگروه موسوم به "گروه هماهنگی سایبری یکپارچه" که از سوی سازمان های اطلاعاتی و پلیس از جمله "ان اس ای" و "اف بی آی" برای رسیدگی به این حمله ایجاد شده منتشر کرد.

هک کنندگان ظاهرا از نقطه ضعفی در نرم افزار "اورایون" متعلق به شرکت "سولار ویندز" برای رسوخ به شبکه های دولتی و همچنین خصوصی از جمله ۱۸ هزار مشتری این نرم افزار مدیریت شبکه استفاده کردند.

براساس بیانیه "گروه هماهنگی سایبری یکپارچه" این حمله همچنین نشانگر پیچیدگی و استتاری بود که از مشخصه های هکرهای "اس وی آر" - سازمان اطلاعات خارجی روسیه - است.

بعد از فاش شدن حمله ترامپ احتمال مسئولیت چین را مطرح کرد، اما اعضای ارشد دولت او از جمله وزیر خارجه و وزیر دادگستری مسکو را متهم کردند.

تازه ترین ارزیابی سازمان های اطلاعاتی آمریکا این است که روسیه عامل این حمله بوده، هرچند آنها مستقیما دولت روسیه را متهم نمی کنند بلکه می گویند بازیگرانی که "احتمالا اصالتا روسی بودند" عامل آن هستند. مسکو هرگونه نقشی را انکار کرده است.

جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا قبلا گفته که مهم است "گام های موثری" برای مسئول شناختن مسببان حمله برداشته شود، با این حال معلوم نیست او به چه گام هایی اشاره دارد.

درحالی که برخی از سیاستمداران گفته اند این رسوخ قابل مقایسه با یک "عمل جنگی" است بیشتر کارشناسان سایبری این موضع گیری را زیر سوال می برند و اکنون سازمان های اطلاعاتی آمریکا این ادعا که تاثیری ویرانگر دارد را کمرنگ جلوه داده اند.

در بیانیه تازه آمده است: "در این مقطع ما فکر می کنیم این هک تلاشی برای جمع آوری اطلاعات امنیتی بوده و هست."

این بیانیه قابل توجه است چون می گوید نشانه ای نیافته که این هک مقدمه چینی برای حمله ای ویرانگرتر مثلا برای از کار انداختن برخی سیستم ها بوده است.

این برداشت ممکن است واکنش آمریکا را محدود کند چون این عملیات تجسسی ناقض عرف هایی سایبری نیست که آمریکا خود دنبال می کند. آمریکا خود عملیاتی از این نوع برای جمع آوری اطلاعات علیه دیگر کشورها انجام می دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۱ ۱۳:۰۱

عالی