• یکشنبه / ۲۸ دی ۱۳۹۹ / ۱۴:۵۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99102820678
  • خبرنگار : 71605

در آستانه بازگشت به روسیه؛

برلین متن مصاحبه‌های ناوالنی را برای تحقیقات تحویل مسکو داد

برلین متن مصاحبه‌های ناوالنی را برای تحقیقات تحویل مسکو داد

سخنگوی وزارت دادگستری آلمان گفت این کشور متن مصاحبه‌ها با "الکسی ناوالنی" را به عنوان بخشی از تحقیقات مسکو در مورد مسمومیت منتقد کرملین، به روسیه داده و خواستار رسیدگی دقیق به جرم شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، این وزارت‌خانه گفت روسیه حالا تمام اطلاعات مورد نیاز برای انجام تحقیقات جنایی در مورد مسمومیت ناوالنی در اوت سال گذشته، از جمله نمونه‌های خون و بافت را در اختیار دارد.

این سخنگو خاطرنشان کرد: دولت آلمان فرض می‌کند که دولت روسیه اکنون فوراً تمام گام‌های ضروری برای شفاف‌سازی جرم علیه ناوالنی را برمی‌دارد.

وی افزود: این جرم باید در روسیه حل شود. این امر نیازمند تحقیقاتی متناسب با جدی بودن این جنایت است.

ناوالنی که در آلمان تحت معالجه بوده است، برنامه دارد روز یکشنبه برای نخستین بار از زمان مسمومیت و با وجود خطر زندانی شدن، به روسیه برگردد.

وی پوتین را به صدور دستور مسمومیت خود با عامل اعصاب کشنده نوویچوک متهم می‌کند و برخی حامیانش از او خواسته‌اند برای حفظ امنیت خود در خارج کشور بماند.

پوتین اینکه مقامات سعی به مسمومیت ناوالنی داشته‌اند را انکار کرده و گفته روس ها اگر ناوالنی را مرده می‌خواستند، کارش را تمام می‌کردند.

وزارت‌ دادگستری آلمان اعلام کرد دادستان‌های برلین با ناوالنی مصاحبه کرده و وی جواب‌های گسترده‌ای به سؤالات ارائه شده توسط دفتر دادستانی کل روسیه داده است.

به گفته سخنگوی وزارت دادگستری آلمان، متون این مصاحبه‌ها همزمان با مجاز دانسته شدن توسط کنوانسیون کمک حقوقی متقابل اروپا، در اختیار روسیه قرار گرفته است.

محقق "بلینگ‌کت": "تیم زهر" ناوالنی را در ۴۰ پرواز زیر نظر داشته است

ناوالنی، همراه با گروه تحقیقی "بلینگ‌کت"، اتهامات مفصلی مبنی بر آن ارائه کردند که یک "جوخه زهر" که برای سرویس‌های امنیتی FSB کار می‌کرده، این سیاست‌مدار اپوزیسیون را چندین سال ردیابی کرده و بعد به او حمله کرده است.

عمده کار این تحقیق توسط "کریستوف گروزف"، محقق بلغارستانی بلینگ‌کت مستقر در وین انجام شد. وی توانست به خاطر استانداردهای قابل نفوذ حفاظت از داده روسیه، سوابق پرواز و داده‌های موبایل را در بازار سیاه خریداری کند و در مورد مسافران پروازها به شهرهای یکسانی که ناوالنی به آن‌ها سفر کرده بود، تحقیق کند و آن‌ها را با دیگر اطلاعات در مورد عوامل شناخته شده تطبیق داد. در ماه نوامبر زمانی که ناوالنی در حومه آلمان در حال بهبود بود، گروزف به آنجا سفر کرد تا سوابق سفر FSB را با سفرهای ناوالنی تطبیق دهد. این تطبیق قابل توجه بود.

ناوالنی ضمن انتشار عکس خود با گروزف در اواسط دسامبر، در اینستاگرام نوشت: در این عکس می‌توانید ببینید که شرلوک هولمز دوران مدرن چه شکلی است. ما شاهد این بودیم که این مرد همه تحقیقات را فقط با یک تلفن، لپ‌تاب و اینترنت انجام داد.

زمانی که تکه‌های پازل کنار هم قرار گرفتند، آدرنالین زیادی به گروزف هجوم آورد. وی در این باره در مصاحبه‌ای با وین گفته است: نمی‌توانستم بخوابم، باور نمی‌کردم که شواهد تا این اندازه روشن هستند. معمولاً باید زمان بسیار بیشتری را به ارزیابی و جست‌وجو بگذرانم، و اینجا پای ۳۴ پرواز مختلف وسط بود. از لحاظ آماری شانس اینکه موارد تصادفی باشند، صفر بود.

از آن زمان تاکنون وی ۶ سفر دیگر را هم که توسط عوامل تیم پیگیری ناوالنی با استفاده از نام‌های مستعار انجام شده، شناسایی کرد که مجموع تعداد سفرهای ناوالنی که با همراهی تیم FSB انجام شده را به ۴۰ می‌رساند. وی گفت: مسلماً انتظار اینکه این موارد کشف شوند وجود نداشت اما در دنیای امروز اینکه نشانه‌ای به جا نگذاری غیرممکن است. اگر آنجا باشی، نشانه‌ای می‌گذاری.

تقریباً هیچ پاسخی از مقامات روسیه در مورد این اتهامات مفصل و به‌خصوص وجود نداشته است. "دیمیتری پولیانسکی"، معاون رئیس مأموریت‌های سازمان ملل روسیه در توییتر نوشت: "چطور یک انسان دیوانه می‌تواند این خزعبلات را باور کند؟ " وی ناوالنی و بلینگ‌کت را به این متهم کرد که توسط اطلاعات غربی اداره می‌شوند.

گروزف که هفته گذشته با ناوالنی در برلین ملاقات کرده، گفت که این سیاست‌مدار تصدیق کرده در بازگشت خود به روسیه ممکن است برای مدت زمان طولانی زندانی شود. وی اظهار کرد: این امر برای او حتی یک انتخاب هم نیست. ناوالنی در ماه نوامبر به من گفته بود که در ژانویه به روسیه برمی‌گردد و به وعده خود پایبند مانده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha