• چهارشنبه / ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۷:۱۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99111511694
  • خبرنگار : 71457

ژنرال‌های ارشد رژیم صهیونیستی با "ائتلافی نظامی" با آمریکا مخالف هستند

ژنرال‌های ارشد رژیم صهیونیستی با "ائتلافی نظامی" با آمریکا مخالف هستند

منابع امنیتی و سیاسی عالی رتبه در رژیم صهیونیستی تاکید کردند که رئیس ستاد کل ارتش این رژیم قانع شده است که ائتلاف نظامی با آمریکا را تایید کند. این ائتلافی است که نخست وزیر این رژیم خواهان پیشبرد آن بر خلاف موضع کلاسیک دستگاه امنیتی است.

به گزارش ایسنا، روزنامه عبری زبان هاآرتص گزارش داد که منابع آگاه در ارتش رژیم صهیونیستی تصریح کرده‌اند که بسیاری از افسران ارشد، همچنان مخالف ابتکارعملی هستند که از انتخابات مارس گذشته مورد بی‌توجهی قرار گرفته بود.

منابع عنوان کردند که ارتش با اظهارنظر نسبت به این مسأله مخالفت کرده و گفته است: ما به مناقشات محرمانه با سطح سیاسی نخواهیم پرداخت.

این روزنامه اعلام کرد: پیوستن اسرائیل به پیمان نظامی با آمریکا، در کمپین انتخاباتی لیکود در سپتامبر ۲۰۱۹ مطرح شد و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل می‌خواست خود را به عنوان مقامی که جایگاه جهانی بالایی دارد، معرفی کند و در وهله نخست به رئیس جمهوری وقت آمریکا یعنی دونالد ترامپ نزدیک شود.

منابع گفتند، پیمان نظامی روابط امنیتی میان اعضای امضاکننده آن را تقویت می‌کند و آنها را به صورت علنی به دفاع از یکدیگر و هماهنگی در حملات و گام‌های دیگر ملزم می‌سازد. در ده‌ها سال گذشته و نیز در گفت‌وگوها پیرامون ابتکار عمل اخیر نتانیاهو، مسؤولان در دیدگاه امنیتی اعلام کردند که پیوستن به این ائتلاف، گام‌های اسرائیل را محدود خواهد کرد.

منابع افزودند، همکاری با آمریکایی‌ها در اصل ثمربخش است اما عیب‌های این ائتلاف بیشتر از فواید آن است.

منابع امنیتی و سیاسی آگاه از روند مناقشه‌هایی که پیرامون این مسأله طی سال قبل انجام شد، گفتند: با وجود مواضع طرف‌های حرفه‌ای که این ابتکار عمل را بررسی کرده بودند، اما شخصیت‌های عالی رتبه در ارتش موافقت با این گام را پذیرفته‌اند و سندی به دفتر نخست وزیر فرستاده شد که حکایت از موضع مثبت ارتش نسبت به این ائتلاف داشت.

یک منبع امنیتی عالی رتبه نسبت به این امر هشدار داد که این موضع بدون تصویب قبلی از جانب رئیس ستاد مشترک قابل مطرح شدن نیست. تغییری که آوی کوخاوی، رئیس ستاد مشترک مطرح ساخت با آن موافقت شد چرا که در این راستا از إعمال فشار استفاده کرد. آزادی عمل ارتش نیز به عنوان امری مقدس حفظ می‌شود و دشوار است که این مسأله فهمیده شود که چگونه و برای چه آن افراد موضع خود را تغییر می‌دهند. 

هاآرتص نوشت: طرف‌های امنیتی عالی رتبه نسبت به پیوستن به این پیمان هشدار داده‌اند چراکه ممکن است به عنوان امری تحریک آمیز برای روسیه تلقی شود و فعالیت‌های نیروی هوایی را در سوریه محدود کند. این ائتلاف اسرائیل را ملزم می‌کند تا منافع آمریکا در عراق را مد نظر قرار دهد این گزارش پیش‌بینی می‌کند که از حمله به مواضع ایران در عراق منع شود، نگرانی دیگری نیز مطرح شده است که مربوط به توانایی واشنگتن برای درخواست از ارتش اسرائیل است تا از ابزارهای جنگی آمریکا در آن مواردی استفاده نکند که اسرائیل در آنها تصمیم دارد به صورت عدم هماهنگ با منافع آمریکا در خاورمیانه عمل کند.

این روزنامه یادآور شد که ژنرال گادی آیزنکوت که قبل از کوخاوی در این منصب بود، در گذشته نه چندان دوری گفته بود که اسرائیل در حال حاضر و در آینده نزدیک به ائتلاف نظامی نیاز ندارد و لازم نیست که این مسأله توسعه داده شود.

منابع گفتند، بنی گانتس، گابی اشکنازی و موشه یعالون، سه رئیس ستادی که با نتانیاهو در انتخابات‌های اخیر رقابت کردند، به صورت علنی با این ابتکار عمل مخالفت کردند و هشدار دادند که توانایی ارتش برای عمل کردن مقابل تهدیدات را محدود می‌کند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha