• پنجشنبه / ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۲:۳۶
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99112317293
  • خبرنگار : 30054

مخزن اسید؛ پدیده‌ای کاربردی و قابل توجه در صنعت

مخزن اسید؛ پدیده‌ای کاربردی و قابل توجه در صنعت

با توجه به مشکلات زیست محیطی و کمبود آب شیرین برای کشاورزی، دامداری و .. که چند صباحی است ایران و البته بخش بزرگی از جهان درگیر آن است، گروه صنعتی ناب بعنوان شرکتی مادر تخصصی و پیشرو در زمینه تصفیه آب و فاضلاب، تهویه مطبوع و تولید برخی تجهیزات در زمینه های مرتبط با تلاش گروهی از فارغ التحصیلان دانشگاه های صنعتی شریف، تربیت مدرس و شهید بهشتی تاسیس گردید.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام ناب زیست، مخزن اسید به منبع یا تانکرهایی اطلاق می شود که به جهت ذخیره سازی و نگهداری مواد قلیایی و اسیدی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مخزن اسید چیست؟

به طورکلی انواع مخزن اسید از جنسهای بدنه‌ای مختلفی چون پلی پروپیلن، کامپوزیت، استیل، پلی اتیلن  که خاصیت ضدخورندگی و ضد اسیدی دارند، تولید میگردد و بطور کلی در ساخت این مخازن بایستی از متریالهایی استفاده گردد که هیچگونه واکنش فرمی و شیمیایی نسبت به مواد قلیایی و اسیدی (اسید سولفوریک، نیتریک، فسفریک، کلریدریک و...) نداشته باشند.

اما حال این سوال بوجود می‌آید که انواع مخزن اسید از لحاظ فرمی و جنس بدنه به چند دسته تقسیم می‌شوند؟!

انواع مخزن اسید بر اساس فرم و شکل

انواع مخزن اسید به لحاظ فرم و شکل بدنه به شکلهای «تانکر اسید مکعبی»، «تانکر اسید ته قیفی»، «مخزن اسید عمودی» و «مخزن افقی» در بازار قابل دسترس خواهند بود. بد نیست بدانید که صاحبان صنایع برای انتخاب مخزن اسید بایستی به مواردی چون:

. چگالی و غلظت مواد قلیایی و اسیدها

. دمای نگهداری و ذخیره سازی اینگونه مواد

. حجم مواد قلیایی

. نوع اسید و مواد شیمیایی

. شرایط محیطی و چگونگی نوع نصب

توجه داشته باشند. البته تمامی فرمهای مخزن اسید در قالب جنسهای مختلفی چون: پلی اتیلن، پلی پروپیلن، استیل، فایبرگلاس عرضه می‌شوند که در ادامه به بررسی هریک از این متریالها خواهیم پرداخت.

مخزن اسید پلی اتیلنی

مخزن اسید پلی اتیلنی که قابلیت ذخیره سازی سیالات قلیایی و اسیدی با انواع ph ۱ الی ۱۴ را داراست، به دو صورت تکجداره با گرید ۳۸۴۰ و یا دوجداره با گریدهایhdpe ۱۰۰  و  hdpe ۸۰ در بازار قابل دسترس می‌باشد.

بد نیست بدانید که مقاومت ویژه‌ی مخازن اسید پلی اتیلنی موجب شده که اینگونه مخازن اسید، بیش از دیگر متریالها در بازار تجهیزات آبی، دارای طرفدار باشند.

در رابطه با چگونگی نصب انواع مخزن اسید پلی اتیلنی می‌توان گفت که مخزن اسید پلی اتیلنی دوجداره، قابلیت نصب به دو صورت دفنی و غیردفنی و بدون سازه نگهبان را داراست؛ این در حالیست که مدل تکجداره، تنها به شکل غیردفنی و همراه با سازه نگهبان، قابلیت نصب را دارد.

مخزن اسید پلی پروپیلن؛ کارآمد و البته گران قیمت!

مخزن اسید پلی پروپیلن نیز یکی دیگر از انواع تانکرهای ذخیره‌سازی مواد قلیایی به شمار می‌رود که برای سیالات اسیدی با دماهای بالاتر از ۷۰ درجه سانتیگراد کاربرد دارد؛ دمایی که در آن انواع تانکر پلی اتیلن و استیل، کارایی چندانی نخواهند داشت.

از مزایای مخزن اسید پلی پروپیلن می‌توان به مواردی چون:

. سبک وزن بودن

. طول عمر بالای ۵۰ سال

. ویژگیهای مکانیکی و عدم خورندگی سطح بالا

. سیستم ایمن جوش اکسترودر

. دارا بودن تکنولوژی پایپینگ ایمن در انواع مخزن دوجداره این مدل

. سطح داخلی صیقلی و صاف

. مقابله قابل توجه در برابر اشعه uv و قابلیت کاهش جذب نورهای آفتاب با استفاده از قطعات پایدار کننده

. عدم امکان ورود به آب به درون منبع و خارج شدن نابهنگام فاضلاب از آنها

اشاره کرد. البته که قیمت مخزن اسید پلی پروپیلنی، در حدود سه برابر گرانتر از مدلهای پلی اتیلنی خواهد بود.

مخزن اسید استیل

اینگونه مخازن از انواع جنس بدنه طراحی و تولید می‌گردند؛ اما به طور کلی می توان گفت که پایدارترین و مقاومترین نوع مخزن اسید استیل، از جنس بدنه اتنلس اسید تولید می‌شود و علاوه بر دارا بودن تحمل گرمایی بسیار قابل توجه، مقاومت بسیار ویژه‌ای را نیز در برابر انواع سیالات قلیایی از خود نشان می‌دهند. مخازن اسید استیل دارای کاربردهای نگهداری مختلفی همچون:

مخزن استیل آب ژاول

. مخازن استنلس استیل هیدروکلریک اسید

. تانکر ذخیره سازی اسید سولفوریک استیل و هیدروبرمیک

. مخازن اسید پرکلریک

می‌باشند.  

مخازن فایبرگلاس نگهداری اسید سولفوریک

صاحبان صنایع در انتخاب نوع بدنه مخازن اسیدی بایستی به نکاتی چون: نوع و خواص اسید و مواد قلیایی، نوع و میزان ناخالصی در سیالات اسیدی، دمای اسید در زمان فرآیند ذخیره سازی، غلظت اسید و البته میزان سازگاری سیالات قلیایی و اسید نیتریک با مواد شیمیایی و متریالهای مختلف، توجه ویژه‌ای داشته باشند.

بر اساس همین نکات مهم است که مخزن اسید کامپوزیت (FRP) به جهت نگهداری اسید سولفوریک با غلظت‌های ۸۰% یا کمتر پیشنهاد می‌گردد.

جالب است بدانید که اسید سولفوریکهای با غلظت بیش از ۸۰% (بخصوص اگر درجه حرارت سیالات به ۱۰۰ الی ۱۲۰ درجه فارنهایت برسد)، بسرعت اقدام به تخریب مواد رزینی وینیل استر مخازن کامپوزیت می‌کنند.

به بیان فنی‌تر، اضافه سازی آب به اسید سولفوریک در فرآیندهای صنعتی، حرارت چشمگیری را ایجاد می‌کند و اگر این حرارت از محدوده‌ی استاندارد خارج شود، این احتمال وجود دارد که ثبات ساختاری مخزن اسید فایبرگلاسی دستخوش تغییرات منفی شود!

قیمت مخزن اسید

عوامل و پارامترهای متعددی در تعیین نهایی قیمت مخزن اسید موثر هستند که عبارتند از:

. نوع نصب دفنی و غیردفنی مخازن اسید (قیمت مخزن اسید غیردفنی، نسبت به مدل دفنی بیشتر خواهد بود)

. نوع جنس بدنه

. نوع سیال اسیدی و قلیایی که درون مخزن نگهداری، ذخیره سازی می‌شود.

. کیفیت قطعات و عمودی یا افقی بودن تانکر نگهداری

. همچنین به هر میزان که محدودیت‌های فضایی بیشتری در مکان نصب حاکم باشد، بعلت نیاز به تقویت و انجام تغییرات در شرایط اکونومی تولید، قیمت افزایش خواهد یافت.

جهت خرید مخزن اسید نیتریک، مخزن نگهداری اسید سولفوریک، مخزن ذخیره اسید فسفریک و مخازن نگهداری هر گونه سیال دیگر با همکاران من در شرکت ناب زیست تماس بگیرید.

ناب زیست به پشتوانه طراحان و مهندسان با تجربه و مشاوران کارآزموده و البته انجام صدها پروژه‌ی موفق، آماده‌ی ارائه انواع تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب و مخزن اسید پلی اتیلنی به تمامی متقاضیان سراسر کشور می‌باشد.

تماس: ۸۸۷۲۱۰۹۲-۰۲۱

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha