• سه‌شنبه / ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99121208642
  • خبرنگار : 71477

تحریم‌های آمریکا علیه روسیه به خاطر ناوالنی احتمالا امروز اعمال می‌شوند

تحریم‌های آمریکا علیه روسیه به خاطر ناوالنی احتمالا امروز اعمال می‌شوند

دو منبع آگاه اعلام کردند، انتظار می‌رود آمریکا امروز (سه‌شنبه) تحریم‌هایی را برای تنبیه روسیه به خاطر مسموم کردن منتقد برجسته کرملین اعمال کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، تصمیم جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای اعمال تحریم علیه روسیه به خاطر مسموم کردن الکسی ناوالنی، منتقد برجسته کرملین بیانگر موضع سفت و سخت‌تر این دولت نسبت به دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکاست که اجازه داده بود این اقدام در اوت سال گذشته بدون مجازات از سوی واشنگتن سپری شود.

ناوالنی اوت سال گذشته در پروازی در سیبری از هوش رفت و برای مداوا به آلمان منتقل شد؛ جایی که پزشکان به این نتیجه رسیدند که وی با یک گاز اعصاب مسموم شده بود. کرملین هر گونه نقش داشتن در بیماری ناوالنی را رد کرده و تاکید دارد که هیچ سندی که ثابت کند وی مسموم شده بود، در اختیار ندارد.

این منابع که خواستند نامشان فاش نشود روز دوشنبه گفتند: انتظار می‌رود آمریکا تحت دو دستور اجرایی وارد عمل شود؛ دستور اجرایی ۱۳۶۶۱ که پس از حمله روسیه به شبه جزیره کریمه صادر شد اما اختیارات گسترده‌ای را برای هدف گرفتن مقامات روس ارائه می‌کند و دستور اجرایی ۱۳۳۸۲ که در سال ۲۰۰۵ میلادی برای مبارزه با گسترش تسلیحات کشتار جمعی صادر شد.

هر دو دستور اجرایی به واشنگتن اجازه می‌دهد تا اموال افراد هدف گرفته شده در آمریکا را مصادره کند و افراد و شرکت‌های آمریکایی را از داد و ستد با آنها منع کند.

این منابع گفتند: دولت بایدن همچنین قصد دارد تا تحت قانون "کنترل و امحای تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی" سال ۱۹۹۱ میلادی وارد عمل شود؛ قانونی که فهرستی از اقدامات تنبیهی را ارائه می‌کند.

این منابع بدون ارائه جزئیات افزودند: نام برخی از افرادی که در این تحریم‌ها هدف گرفته می‌شوند سه‌شنبه اعلام می‌شود. با این حال واشنگتن معافیت‌هایی را که اجازه صدور مجوزهای صادراتی و کمک‌های خارجی به روسیه را می‌دهند، حفظ خواهد کرد.

این در حالی است که وزارت امور خارجه آمریکا هنوز در این رابطه هیچ اظهارنظری نکرده است.

یک منبع سوم گفت: این اقدام آمریکا احتمالا با تحریم‌های اتحادیه اروپا که روز سه‌شنبه اعمال می‌شوند، هماهنگ شده است.

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا ۲۲ فوریه در واکنشی نمادین به زندانی شدن ناوالنی با اعمال تحریم علیه چهار مقام ارشد روس که به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نزدیک هستند، موافقت کردند. اتحادیه اروپا قرار بود اوایل ماه مارس این تحریم‌ها را تایید کند.

ترامپ که دوره ریاست جمهوری‌اش در ژانویه سال جاری میلادی پایان یافت، در مورد ماجرای ناوالنی هیچ کاری برای تنبیه روسیه انجام نداد. کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه اعلام کردند که مسکو مقصر اقدام به قتل ناوالنی به عنوان بخشی از الگوی حملات به منتقدان برای سرکوب مخالفت‌هاست.

پس از پنج ماه بستری در آلمان، ناوالنی ۴۴ ساله در ژانویه ۲۰۲۱ به روسیه بازگشت. وی به محض ورود بازداشت شد و به خاطر نقض عفو مشروط به دو سال و نیم حبس محکوم شد.   

بایدن ماه گذشته زندانی شدن ناوالنی را با انگیزه سیاسی دانست و خواستار آزادی وی شد. وی متعهد یک رویکرد جدید و جدی نسبت به مسکو شد.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha