• دوشنبه / ۲۳ بهمن ۱۳۸۵ / ۱۳:۵۷
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8511-11568

يكي ازمديران نفت فلات‌قاره: برداشت گازسلمان تا 3ماه ديگرعملي مي‌شود ميدان‌هاي جزيره سيري به تزريق گازنيازندارند مشكل افت توليدميدان بلال رابرطرف مي‌كنيم

يكي ازمديران نفت فلات‌قاره:
برداشت گازسلمان تا 3ماه ديگرعملي مي‌شود
ميدان‌هاي جزيره سيري به تزريق گازنيازندارند
مشكل افت توليدميدان بلال رابرطرف مي‌كنيم

با پايان پروژه افزايش توليد ميدان سلمان، طرح برداشت گاز از لايه سلمان ـ دالان كه توسط شركت پترو ايران در حال انجام است، حداكثر در سه ماه آينده نهايي خواهد شد.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، غلامعلي اصلاني ـ رييس منطقه لاوان در شركت نفت فلات قاره - با بيان اين مطلب گفت: قرار است در طرح انتقال گاز از ميدان سلمان به سيري و صادرات آن به امارات، در مجموع روزانه حدود 100 تا 500 ميليون فوت مكعب گاز منتقل شود كه در صورت عدم توافق ايران و امارات، اين حوزه براي استفاده به عسلويه منتقل خواهد شد.

وي با اشاره به مشترك بودن ميدان سلمان با امارات افزود: شركت نفت فلات قاره در برداشت از اين ميدان حساسيت خاصي دارد؛ به طوري كه بيشترين برداشت در حدود 68 تا70 هزار بشكه از اين ميدان انجام مي‌شود. با اتمام پروژه دالان ـ سلمان نيز ضمن افزايش توليد از ميدان نفتي سلمان، در ميدان گازي نيز پس از حفر چاه و نصب سكو‌ها افزايش توليد خواهيم داشت. در حال حاضر تاسيسات دريايي عمليات نهايي را مي‌گذراند و تاسيسات خشكي هم در جزيره سيري آماده بهره‌برداري است.

او در مورد انتقال گاز ميدان دالان ـ سلمان به سيري نيز گفت: اين گاز توسط يك خط لوله 30 اينچ به طول 140 كيلومتر به سيري منتقل مي‌شود و پس از گرفته شدن ميعانات گازي و افزايش فشار گاز و يك خط لوله به طول 80 كيلومتر به سكوي مبارك انتقال مي‌يابد. طرح جمع‌آوري گاز‌هاي همراه نفت جزيره سيري براي استحصال ميعانات گازي جهت صادرات و همچنين استفاده بهينه از گاز صورت مي‌گيرد كه انتقال 30 تا 40 ميليون فوت مكعب توسط خط لوله زيردريايي 30 اينچ به نيروگاه كيش بخشي از اين طرح است.

وي با تشريح عمليات توسعه و نو‌سازي ميدان‌هاي نفتي رشادت و رسالت گفت: هم اكنون طرح نو‌سازي ميدان رشادت در حال انجام است و با پيگيري‌هاي شركت نفت فلات قاره ايران سفارش ساخت سكوي آن داده شده است. با اجراي اين عمليات ميزان برداشت نفت از ميدان رشادت از هشت هزار بشكه در روز كنوني كه از سه تا چهار حلقه چاه برداشت مي‌شود به 80 هزار بشكه در روز افزايش خواهد يافت.

اصلاني، از نهايي شدن طرح توسعه و نو‌سازي ميدان رشادت در دو سال آينده خبر داد و يادآور شد: براي اجراي اين طرح حدود 800 ميليون تا يك ميليارد دلار اعتبار در نظر گرفته شده است.

وي با تاكيد بر اين كه اجراي پروژه‌ها هيچ گونه تاخيري نداشته است و عمليات براساس اولويت‌بندي‌ها و امكانات وزارت نفت صورت مي‌گيرد، افزود: در اين راستا توسعه و نو‌سازي ميدان رسالت نيز مستلزم موافقت وزير نفت است كه در شرايط كنوني ضرورت افزايش 40 هزار بشكه‌اي نفت از اين ميدان مورد توافق وزير قرار نگرفته است.

او خاطرنشان كرد: در ميدان رسالت از 15 حلقه چاه موجود سه تا چهار حلقه چاه آن قابل توليد است كه حدود هشت هزار بشكه در روز قابليت برداشت نفت دارد. با نو‌سازي و توسعه چاه‌هاي كف دريا، حفر چاه‌هاي جديد و همچنين حفر چاه‌هاي افقي كه نياز به 600 تا 700 ميليون دلار سرمايه‌گذاري دارد، ميزان توليد اين ميدان به 40 تا 50 هزار بشكه در روز خواهد رسيد. نفت اين ميدان داراي كيفيت بسيار مناسب و سبك با درجه API حدود 36 است؛ البته تنها بودجه محدودي براي نوسازي ميدان رسالت در نظر گرفته شده كه در سفر وزير نفت خواستار موافقت ايشان با طرح توسعه نو‌سازي ميدان رسالت خواهيم شد.

وي در خصوص دكل‌هاي حفاري اين منطقه گفت: پيش از اين دو دكل در منطقه لاوان در حال فعاليت بود كه با تاكيد مديرعامل شركت نفت فلات قاره ايران در حال اجاره دكل‌هاي جديد براي فعاليت در ميدان‌هايي مانند بلال، سلمان، رشادت و رسالت هستيم. براي هر يك از ميدان‌هاي ياد شده يك دكل و در مجموع سه دكل موردنياز است.

او در خصوص نياز ميدان‌هاي جزيره سيري به تزريق گفت: در گذشته پيش‌بيني تزريق شده بود كه با كارشناسي مجدد به اين نتيجه رسيديم كه تزريق نياز نيست.

رييس منطقه لاوان در خصوص افت توليد ميدان بلال توضيح داد: در حال حاضر روزانه 20 هزار بشكه نفت با درجه API 44 از ميدان بلال برداشت مي‌شود و دليل كاهش توليد آن نيز كار نكردن بر روي چاه‌هاي توليدي ميدان است. در اين راستا براي جبران اين افت توليد درخواست دكل حفاري شده كه با بهره‌برداري از آن‌ها مشكل افت توليد رفع خواهد شد.

وي با اشاره به اكتشافات جديد شركت نفت فلات قاره خاطرنشان كرد: عمليات اكتشافي جديد از جنوب جزيره سيري تا شمال خليج فارس صورت گرفته و به اين منظور آزمايش‌هاي لرزه‌نگاري انجام شده كه بنده از نتايج آن اطلاع ندارم.

وي با با انتقاد از طرح نظام هماهنگي پرداخت كاركنان به صنعت نفت، گفت: با اجراي اين طرح بي عدالتي ايجاد خواهد شد، زيرا از زمان مطرح شدن طرح لايحه نظام هماهنگ پرداخت تاكنون تعدادي از كارمندان درخواست بازنشستگي زودهنگام كرده و تعداد زيادي از كارشناسان نيز جذب شركت‌هاي خارجي شده‌اند.

به گفته وي با اجراي اين طرح در صنعت 100 ساله نفت جذب و نگهداري نيرو مشكل ايجاد خواهد شد و در اين شرايط كسي ميل و رغبت به كار در اين منطقه را نخواهد داشت و در مجموع اين طرح به نفع صنعت نفت كشور نيست.

به گزارش ايسنا، وزير نفت صبح امروز (دوشنبه) با ورود به جزيره سيري از تاسيسات شركت نفت فلات قاره در اين جزيره بازديد كرد.

سيدكاظم وزيري ‌هامانه به همراه محمود زيركچيان زاده ـ مديرعامل شركت نفت فلات قاره ـ و مديران مربوطه از دو جزيره سيري و لاوان در حوزه نفتي شركت نفت فلات قاره بازديد خواهد كرد.

گفتني است، شركت نفت فلات قاره ايران داراي چهار حوزه نفتي فعال شامل سيري، لاوان، كيش و بهرگانسر است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha