• دوشنبه / ۵ بهمن ۱۳۹۴ / ۰۶:۱۰
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 94110502339

نگرانی صنایع نفتی از ورود رقبای چینی است

نگرانی صنایع نفتی از ورود رقبای چینی است

مدیر بازرگانی و فروش یک شرکت داخلی با اشاره به این‌که بزرگ‌ترین مشکل صنعت نفت کشور در حال حاضر نقدینگی است، گفت: بزرگ‌ترین نگرانی ما در پساتحریم ورود شرکت‌های چینی است که محصولات مشابه را با قیمت کمتر به کشور وارد می‌کند.

مدیر بازرگانی و فروش یک شرکت داخلی با اشاره به این‌که بزرگ‌ترین مشکل صنعت نفت کشور در حال حاضر نقدینگی است، گفت: بزرگ‌ترین نگرانی ما در پساتحریم ورود شرکت‌های چینی است که محصولات مشابه را با قیمت کمتر به کشور وارد می‌کند.

ناصر قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با تاکید بر این‌که شرکت‌های خصوصی در پساتحریم باید یک استراتژی تدبیر شده و قابل کنترل داشته باشند، اظهار کرد: در حال حاضر سیاست‌های دولت سیاست‌های حمایتی است و ما در صنعت پتروشیمی امکان رقابت با شرکت‌های خارجی را داریم.

وی بزرگ‌ترین مشکل در پساتحریم را ورود شرکت‌های چینی دانست و عنوان کرد: در حال حاضر کیفیت محصولات داخلی در بخش تجهیزات نفتی استاندارد بالایی دارد و سابقه‌ی بسیاری نیز پیدا کرده است. طبیعتا اگر بازار در پساتحریم باز شود، مشکل تامین مواد خام و انتقال پول و تامین اعتبارات اسنادی نیز از بین خواهد رفت.

مدیر بازرگانی و فروش شرکت لوله‌سازی اهواز تصریح کرد: اما اگر قرار باشد در پساتحریم محصولات مشابه با قیمت کمتر وارد کشور شود این می‌تواند یک تهدید به شمار بیاید، اما اگر استراتژی مناسبی در مقابل آن به کار گرفته شود، این تهدید‌ها می‌تواند تبدیل به فرصت شود.

وی بزرگ‌ترین مشکل بخش صنعت نفت به کشور را کمبود نقدینگی دانست و افزود: نه تنها وزارت نفت، بلکه وزارت راه و شهرسازی، کشاورزی و نیرو نیز برای اجرای پروژه‌ها نیازمند پول‌ هستند.

قاسمی با اشاره به سیاست‌های وزارت نفت در این مورد این سیاست‌ها را درست دانست و ادامه داد: وزارت نفت می‌خواهد با قرار‌دادهای جدید خود فاینانس از اکتشاف تا تولید را وارد میادین نفتی و گاز بکند که این سیاست کاملا درستی است، اما ورود فاینانس و سرمایه در درجه اول ثبات اقتصادی می‌خواهد که این امر در پساتحریم ایجاد می‌شود.

مدیر بازرگانی و فروش این شرکت با بیان این‌که شرکت‌های سرمایه‌گذار در درجه دوم به دنبال سود پول‌شان هستند، گفت: اما سرمایه‌گذاران خارجی و اروپایی‌ها به ایران پیشنهاد سرمایه‌گذاری می‌دهند، این است که ما پشتوانه بازپرداخت آن را داریم به همین دلیل نیز اروپایی‌ها و چینی‌ها علاقه‌مند ورود به طرح فاینانس هستند.

وی با اشاره به این‌که وزارت نفت از گذشته از شرکت صنایع نفتی حمایت کرده است، بیان کرد: از سوی دیگر شرکت‌های اروپایی در صورت ورود به پروژه‌های نفتی و گازی ایران نمی‌توانند از راه دور به کشور لوله وارد کنند و بنابراین مجبور به همکاری هستند که با ورود فاینانس به کشور صنایع نفتی نیز قطعا خود را برای نیازهای آنها به روز می‌کند.

وی درباره‌ی برنامه‌های صادراتی برای تولیدکنندگان داخلی اظهار کرد: ما از یکسال و نیم پیش در مورد فروش لوله به ترکمنستان رایزنی کرده‌ایم. تنها کشور لوله‌ساز نزدیک به ترکمنستان، روسیه است که قیمت‌های ما نسبت به آن رقابتی‌تر است در حال حاضر مناقصه بزرگی برای پروژه تاپی قرار است برگزار شود که امیدواریم در آن برنده شویم.

مدیر بازرگانی و فروش این شرکت لوله‌سازی درباره همکاری در زمینه‌ی طرح لوله صلح اضافه کرد: در این زمینه با پاکستان نیز قرار‌دادی داشتیم که منوط به 250 میلیون تومان فاینانس شد و آنها این طرح را متوقف کردند. حجم این قرار‌داد به اندازه 1700 کیلومتر لوله بود.

قاسمی درباره سختی‌های صادرات لوله با اشاره به این‌که ایران باید در این زمینه خود را به دیگر کشورها ثابت کند، تصریح کرد: ترکمن‌ها و عراقی‌ها به شدت در مقابل خرید از ایران مقاوم‌اند. با این حال این کشورها از ایران خرید می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که 75 درصد قیمت تمام شده لوله مربوط به مواد خام آن است، اظهار کرد: در حال حاضر عمدتا مواد خام را از خارج و از چین خریداری می‌کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha