• یکشنبه / ۲۱ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402082114924
  • خبرنگار : 71381

گزارش ایسنا از بیست و پنجمین روز بررسی لایحه برنامه هفتم

گزارش ایسنا از بیست و پنجمین روز بررسی لایحه برنامه هفتم

بیست و پنجمین روز جلسات علنی مجلس شورای اسلامی برای ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سوم مهر ۱۴۰۲، ۱۱۸ ماده و ۶ بند از ۲۳ بند الحاقی به کل لایحه برنامه هفتم توسعه را در۲۱ روز با برگزاری ۴۱ جلسه علنی مورد بررسی قرار دادند و  تعدادی از احکام را به منظور بررسی مجدد به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ارجاع دادند.

در هفته گذشته هم جلسات کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه برای بررسی موارد ارجاعی از صحن علنی تشکیل شد و با اتمام بررسی موارد ارجاعی، مجلس از یکشنبه (۱۴ آبان) ضمن رسیدگی به بقیه مواد الحاقی به کل لایحه برنامه هفتم، بررسی موارد ارجاعی لایحه برنامه هفتم را شروع کرد.

در ادامه بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه در بیست و پنجمین روز، نمایندگان مجلس موارد زیر را به تصویب رساندند.

مصوبات

* با تصویب بند الحاقی ۱ ماده ۱۱۵ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ نمایندگان به سازمان پزشکی قانونی اجازه دادند نسبت به استخدام پزشکان امریه خدمت وظیفه عمومی پس از پایان دوره امریه و پزشکان متخصص مشمول خدمت با اولویت جذب در مناطق محروم و دور افتاده اقدام کند.

* با تصویب تبصره ۲ بند ت ماده ۵۰ و بند پ ماده ۱۱۷ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ ستاد کل نیروهای مسلح مجاز شد نسبت به تأمین زمین مورد نیاز احداث سالانه ۱۰ هزار واحد خانه سازمانی اقدام کند.

* با تصویب بند الحاقی ۲ ماده ۵۱ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را مکلف کردند تا اطلاعات مکانی محدوده روستاها را به همراه نقشه‌های رقومی(دیجیتال) موجود طرح‌های هادی روستاها در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین بارگذاری کند.

* با تصویب بند ب ماده ۵۱ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ سازوکار تهیه طرح‌های هادی روستایی و تعیین محدوده روستاها تعیین شد.

* با تصویب ماده ۵۴ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ نمایندگان به وزارت راه و شهرسازی اجازه دادند با رعایت تشریفات قانونی نسبت به اعطای زمین به سرمایه‌گذاران، توسعه‌گران، انبوه‌سازان و نهادهای عمومی غیردولتی جهت ساخت مسکن اقدام کند.

* با تصویب بند الحاقی ۱ ماده ۵۴ لایحه برنامه هفتم توسعه، سازوکاری برای رسیدگی به تخلفات بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن تعیین شد.

* با تصویب بند ب ماده ۵۵ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ ساختمان‌ها و مستحدثات جدید الاحداث در دو بخش کیفیت ساخت و بهره‌وری انرژی و در ۴ رده درجه بندی می شوند.

* با تصویب بند ب ماده ۸۱ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ وزارت بهداشت را مکلف کردند تا تمهیدات لازم برای پوشش بیمه پایه روش‌های جایگزین نوین در حوزه ناباروری از جمله رحم اجاره‌ای و فریز تخمک را برای زوج‌ها و دخترهای مجرد بالای ۳۰ سال فراهم کند.

* با تصویب بند الف ماده ۷۷ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ نمایندگان هدف گذاری‌هایی کمی برای سازمان صداوسیما طی سال‌های اجرای این برنامه به تصویب رساندند.

* با تصویب بند الف ماده ۸۰ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ دولت را مکلف کردند تا به منظور تحکیم نهاد خانواده نسبت به ساماندهی مراکز مشاوره ازدواج و خانواده و فعالیت روان‌شناسان ازدواج و خانواده دارای مجوز قانونی از دستگاه‌های زیر مجموعه قوه مجریه با هدف ترویج الگوی صحیح همسر گزینی، ترغیب به ازدواج به هنگام و پایدار و همچنین کاهش طلاق اقدام نماید.

* با تصویب بند ن ماده ۱۰۲ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ مقرر شد که ستادکل نیروهای مسلح نسبت به کاهش خدمت سربازی به میانگین ۱۲ ماه اقدام کند؛ همچنین مشمولان غایب و غیر غایب بالای ۳۰ سال و دارای ۲ فرزند یا بیشتر از خدمت وظیفه عمومی معاف خواهند شد.

* با تصویب بند پ ماده ۱۰۰ لایحه برنامه هفتم توسعه؛  وزارت امور خارجه مکلف شد تا مشارکت ایرانیان خارج از کشور در فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی و علمی کشور را تسهیل کند.

* با تصویب بند خ ماده ۱۰۱ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت امور خارجه مکلف به انجام اقداماتی برای ارتقای جایگاه جمهوری اسلامی ایران در سطوح منطقه ای و بین المللی با تاکید بر استفاده از ظرفیت سازمانهای شانگهای، بریکس، اکو و اتحادیه اقتصادی اوراسیا شد.

*‌ با تصویب جزء ۹ بند الف ماده ۱۰۵ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ نمایندگان ایجاد هرگونه دستگاه اجرایی توسط دولت از هر طریق به جز ادغام یا تجمیع را ممنوع کردند.

* با تصویب بند ح ماده ۱۰۷ لایحه برنامه هفتم توسعه؛  وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی از دریافت هر گونه مدرک یا مستند مرتبط با پایگاه‌های داده و اطلاعات پایه کشور به صورت دستی یا الزام به بارگذاری توسط کاربران منع شدند.

* با تصویب بند الف ماده ۱۱۱ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ دولت مکلف به تهیه جداول کمی و کیفی شاخص های بهره وری در حوزه‌های مختلف برای تحقق سهم ۳۵ درصدی رشد بهره وری کل عوامل تولید در رشد اقتصادی هدف برنامه یعنی ۸ درصد شد.

* با تصویب بند ب ماده ۱۱۱ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ دولت مکلف شد طرح نظام ملی بهره‌وری مشتمل بر هدف‌گذاری کمی، شرح تکالیف نقش‌آفرینان آن و تقسیم کار ملی و استانی را به تصویب شورای عالی راهبردی برنامه برساند.

* با تصویب تبصره ۴ بند پ ماده ۶ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ اﻋﻄﺎی ﺗﺴﻬﯿﻼت ﺑﻪ ﻣﺘﻘﺎﺿﯿﺎن اﯾﺠﺎد و ﺗﻮﺳﻌﻪ کسب و کارﻫﺎی ﺧﺮد ﺧﺎنگی ﺻﺮﻓﺎ ًﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی اﻋﺘﺒﺎرسنجی و یا أﺧﺬ ﺳﻔﺘﻪ از ﻣﺘﻘﺎضی اﻧﺠﺎم می‌پذیرد.

* با تصویب بند ب ماده ۱۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ نمایندگان شروطی را برای اعطای کمک به بخش غیردولتی تعیین کردند.

* با تصویب ماده ۱۲ لایحه برنامه هفتم توسعه؛  با  هدف کمی «نسبت اﻋﺘﺒﺎرات تملک دارایی ﺑﻪ ﺑﻮدﺟﻪ ﻋﻤﻮمی» تا پایان اجرای برنامه هفتم توسعه کشور 25 درصد هدف‌گذاری شد.

در جریان بررسی بندی از لایحه برنامه هفتم درباره رسیدگی به تخلفات بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن، رئیس مجلس گفت: طبق پیگیری های ما، بانک ها به هر کسی که برای دریافت تسهیلات مسکن مراجعه می کند، وام مسکن پرداخت می کنند منتها مردم دیگر بیش از این توان گرفتن وام و پرداخت اقساط را ندارند و به همین دلیل به بانک ها مراجعه نمی کنند.

ارجاعیات

با تصمیم رئیس مجلس بند الف و بند الحاقی ۱ ماده ۵۱ این لایحه، مربوط به تأمین معیشت روستائیان و ارتقای نقش روستاها در اقتصاد ملی در لایحه برنامه هفتم توسعه مجدداً جهت اصلاح و رفع ابهام به کمیسیون تلفیق برنامه ارجاع داده شد.

همچنین با نظر قالیباف، بند الحاقی ۲ ماده ۵۴ لایحه مربوط به افزایش سرمایه بانک مسکن از محل مولدسازی اموال و دارایی های این بانک برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

رئیس مجلس ضمن ارجاع مواد ۲۸، ۲۹، ۳۰ و ۳۱ لایحه، مرتبط با صندوق‌های بازنشستگی و مسائل این قشر به کمیسیون تلفیق، تاکید کرد: با توجه به توافق حاصل شده بین دولت و مجلس کمیسیون تلفیق امشب به این مواد رسیدگی خواهد کرد.

در ادامه بند الحاقی ۳ ماده ۵۸ لایحه برنامه درباره اصلاح اساسنامه سازمان هواپیمایی کشوری به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

با تصمیم قالیباف بند ب ماده ۱۰۵ این لایحه مربوط به حکم برنامه هفتم توسعه کشور درباره انحلال دستگاه‌های اجرایی نیز به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شد.

حذفیات

در ادامه بررسی موارد ارجاعی از کمیسیون تلفیق، نمایندگان بند ت ماده ۳۹ لایحه برنامه هفتم که در آن سازوکاری برای دریافت آب‌بها برای بهره‌برداران از منابع آب سطحی تعیین شده بود را بررسی کردند. ابتدا اصل این بند به رای مجلس گذاشته شد که نمایندگان با آن مخالفت کردند؛ سپس پیشنهاد حذف این بند مطرح شد و با رای نمایندگان به این پیشنهاد، این بند از لایحه برنامه حذف شد.

نمایندگان همچنین بند الحاقی ۱ ماده ۴۱ لایحه برنامه را حذف کردند که در آن به شوراهای اسلامی شهر و روستا مجوز می‌داد تا مبالغی را برای اجرا، توسعه و تکمیل طرح‌های آب و فاضلاب و اصلاح و بازسازی شبکه‌های فرسوده از اشخاص حقیقی و حقوقی بگیرند.

درادامه بند ت ماده ۱۸ لایحه حذف شد که در آن مقرر شده بود برآورد تسهیلات بانکی تکلیفی یا تحت تضمین دولت، در چارچوب برنامه مهار (کنترل) تورم بانک مرکزی انجام شود.

موضوعات خارج از برنامه

در بخش دیگری ازجلسه علنی امروز، درخواست تعدادی از نمایندگان برای اعمال تبصره یک ماده ۱۰۰ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس مبنی بر اولویت‌ بررسی طرح اصلاح بند یک ماده ۸۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را بررسی و در نهایت با این درخواست موافقت شد.

پس از بررسی های لازم کلیات و جزئیات طرح اصلاح بند ۱ ماده ۸۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را بررسی کرده و آن را به تصویب رسید و بر این اساس پیگیری امور حوزه‌های انتخابیه را از شمول جرایم و مجازات پیش‌بینی شده در بند ۱ ماده ۸۳ قانون انتخابات مجلس مستثنی شد.

اظهارات مخالفان و موافقان طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس را نیز می توانید در این لینک بخوانید.

احمد امیر آبادی در تذکری درباره رای‌گیری انجام شده برای کلیات و جزییات طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس گفت: این مصوبه بر اساس سیاست‌های کلی انتخابات آرای لازم را کسب نکرده است.

در پاسخ به این تذکر، محمدباقر قالیباف گفت: اجازه بدهید تا موضوع را بررسی‌ کنم.

پس از آنکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات و جزئیات طرح اصلاح بند ۱ ماده ۸۳ قانون اساسی موافقت کردند، الیاس نادران برای لحظاتی در جایگاه خبرنگاران حضور پیدا کرد و انتقاد خود را از شیوه رسیدگی به این طرح و عدم اجازه برای مطرح شدن نظرات مخالفان در کلیات و جزییات اعلام کرد وگفت: بنده برای پیگیری درخواست استعفای خود و در انتقاد به این شیوه اداره جلسه به تحصن می‌نشینم.

وی به نشانه اعتراض به عملکرد هیات رئیسه مجلس، مقابل جایگاه هیات رئیسه تحصن کرد و روی زمین نشست. این تحصن یک ساعت طول کشید و در این مدت تعداد زیادی از نمایندگان با او صحبت کردند. در نهایت با وساطت حجت الاسلام مجتبی ذوالنور نایب رئیس مجلس، نادران به تحصن خود پایان داد و روی صندلی خودش نشست.

الیاس نادران که ظاهرا با وعده به جریان افتادن استعفایش به تحصن خود پایان داده بود، با آغاز جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس، بار دیگر در مقابل جایگاه هیات رییسه مجلس به تحصن نشست.

در واکنش به تحصن الیاس نادران نماینده مردم تهران و درخواست این نماینده برای در دستور قرار گرفتن درخواست استعفایش، محمدباقر قالیباف به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: مصوبه آیین نامه داخلی مجلس درباره استعفا این است که این درخواست باید مدلل باشد و سپس به صحن ارائه شود؛ در این زمینه در هیئت رئیسه تصویب کرده‌ایم که موضوع استعفای نمایندگان را در اولین جلسه هیئت رئیسه مطرح کنیم و اگر دلیل پذیرفته شد، در اولین جلسه صحن آن  را اعلام وصول می‌کنیم.

در ادامه این جلسه،  احد آزادی‌خواه در تذکری شفاهی با اشاره به اینکه بسیج لندن، پاریس و نیویورک هم انزجار خود را از رژیم صهیونیستی نشان دادند، گفت: علی‌رغم این‌که دهان مستکبران در برابر جنایات رژیم صهیونیستی بسته است ملت دنیا انزجار خود را از رژیم صهیونیستی با حضور در خیابان‌ها نشان دادند.

در تذکری دیگر محمدرضا صباغیان تاکید کرد: انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر بحث همسان سازی حقوق بازنشستگان در لایحه برنامه هفتم توسعه مورد رسیدگی قرار گیرد. اما هنوز در کمیسیون تلفیق معطل مانده. این موضوع ۸۰ درصد عدالت را در جامعه پیاده سازی می کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha