• یکشنبه / ۲۵ اسفند ۱۳۸۷ / ۱۸:۴۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8712-14014

برهان‌الدين رباني: براي تثبيت هويت اسلامي‌مان نيازمند وحدتيم

رييس‌جمهور پيشين افغانستان با اشاره به تلاش‌هاي استعمار و توطئه‌هاي آن براي ناكامي ملت افغانستان تصريح كرد: با وجود تمامي اين تلاش‌ها ما در جهت وحدت و همبستگي پيش مي‌رويم كه نمونه آن را نيز در زمان حمله شوروي به افغانستان شاهد بوديم.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، برهان‌الدين رباني، رييس‌جمهور پيشين افغانستان عصر يك‌شنبه در مراسم اختتاميه بيست و دومين كنفرانس بين‌المللي وحدت اسلامي با بيان اين كه ما هم‌اكنون در افغانستان دچار يك بحران هستيم و مشكلات زيادي پيش روي ماست،‌ خاطرنشان كرد: با وجود اين مشكلات و زمين افتادن‌هاي گذشته، سربلند به زندگي ادامه مي‌دهيم و به توفيق دست مي‌يابيم.

وي اضافه كرد: امروز ميان شيعه و سني در افغانستان همبستگي‌هاي زيادي وجود دارد و اگرچه توطئه‌هايي با نام نژاد و مذهب در آن جا وجود داشته ولي همه آن‌ها بي‌ثمر بوده و نتيجه‌اي نداشته است.

به گفته او، در دوران جهاد عليه كمونيست‌هاي اشغالگر وحدت بين شيعه و سني كاملا ملموس بوده است.

رباني هم‌چنين از برگزاري نخستين جلسه‌ي تقريب مذاهب در افغانستان خبر داد.

رييس‌جمهور پيشين افغانستان در بخش ديگري از اظهارات خود با تاكيد بر اين كه نياز به وحدت، همبستگي و اتحاد در ميان مسلمانان بيش‌تر از ساير ملت‌ها و امت‌هاست، خاطر نشان كرد: اگر جوامع ديگر به اتحاد به عنوان قدرتي انساني نياز دارند ما مسلمانان به آن نه تنها از نظر نياز انساني بلكه به عنوان تثبيت هويت اسلامي‌مان نياز داريم.

وي ادامه داد: اختلاف و جدايي در طول تاريخ ميان مسلمانان موجب بروز مشكلات جدي شده است و امروز در شرايطي هستيم كه از خود مي‌پرسيم جايگاه ما در معادلات جهاني كجاست.

رباني با اشاره به پيشرفت نكردن مسلمانان در بخش‌ها و حوزه‌هاي گوناگون خاطرنشان كرد: امروز امت اسلامي كه بايد در مقدمه‌ي پيشرفت‌ها باشد، متاسفانه به دنبال ديگران است كه علت اصلي آن تفرقه و اختلاف ميان مسلمانان بوده است.

او دليل بخشي از اين اختلافات را توطئه دشمنان عنوان و اظهار كرد: اما اختلافات داخلي نيز وجود داشته و قبل از اين كه ديگران را ملامت كنيم بايد خودمان را ملامت كنيم كه چرا متحد نيستيم.

به گفته وي، اروپايي‌ها حدود 10 قرن با يكديگر جنگيدند و سپس توانستند متحد شوند كه اين مساله بايد در ميان كشورهاي اسلامي نيز برقرار شود.

رييس‌جمهور پيشين افغانستان اضافه كرد: برخي انديشمندان نظير سيدجمال‌الدين اسدآبادي و در زمان معاصر امام خميني (ره) تلاش‌هايي را براي دستيابي به اين وحدت انجام دادند و ما امروز به تلاش‌هاي زيادي نياز داريم تا بتوانيم به وحدت جهان اسلام دست يابيم.

رباني راهكارهاي تحقق اين وحدت را با وجود نزديك نبودن نظام‌هاي سياسي،‌ ارتباط بخش‌ها و مراكز مدني، خصوصي و فرهنگي در جوامع اسلامي دانست.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha