• دوشنبه / ۲۰ آذر ۱۳۹۱ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 91092011132

قائم‌مقام صندوق توسعه ملی در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد:

گرفتن مصوبه برای پرداخت وام به دولت‌های خارجی/بدون محدودیت سرمایه‌گذاری می‌کنیم

گرفتن مصوبه برای پرداخت وام به دولت‌های خارجی/بدون محدودیت سرمایه‌گذاری می‌کنیم

قائم‌مقام صندوق توسعه ملی جزییات سرمایه‌گذاری‌های خارجی توسط این صندوق را تشریح کرد.

قائم‌مقام صندوق توسعه ملی جزییات سرمایه‌گذاری‌های خارجی توسط این صندوق را تشریح کرد.

محمدقاسم حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با تاکید بر لزوم گرفتن مصوبه مجلس برای پرداخت وام به دولتهای خارجی تصریح کرد: اگر بخواهیم به کشور خارجی وام دهیم، باید مجلس آن را مصوب کند، چون براساس قانون پروتکل‌های بین دولتی را مجلس مصوب می‌کند.

قائم‌مقام صندوق توسعه ملی در پاسخ به این پرسش که با توجه به مطلب بیان‌شده آیا برای پرداخت وام به پروژه های خارجی منتظر تصویب مجلس ماند؟ ‌خاطرنشان کرد: خیر، وام می‌دهیم ولی علاوه بر این‌که ما وام را مصوب می‌کنیم، فرآیند تصویب مجلس هم صورت می‌گیرد. ما امضاء می‌کنیم مجلس تایید می‌کند و سپس وام پرداخت می‌شود.

حسینی درمورد تضمین بازپرداخت وام‌های صندوق توسعه ملی گفت:‌ سرمایه‌گذار‌های خصوصی مکلف هستند وام را بازپرداخت کنند، به استثنای حوزه نفت که در قانون آمده وزارت نفت بازپرداخت نفت را در پروژه‌های نفتی تضمین کند. اگر طرف نتواند پرداخت کند ما آن را از وزارت نفت می‌گیریم.

وی همچنین تاکید کرد:‌ پول ما در اختیار بانک است و بانک باید تضامین لازم را بگیرد. اگر فرد نتواند وام را پرداخت کند ما از حساب بانک پول بر می‌داریم.

صندوق توسعه ملی با چه توجیهی وام می‌دهد؟

قائم‌مقام صندوق توسعه ملی با اشاره به اختیار این صندوق برای سرمایه‌گذاری در بازار‌های پولی و مالی خارجی بدون محدودیت سرمایه‌گذاری، گفت: اگر زمینه لازم باشد و به جمع بندی برسیم که فعالیتی برای ما توجیه دارد بدون محدودیت سرمایه‌گذاری می‌کنیم، در بازار‌های پولی حضور پیدا و سهام بانک‌ها و شرکت‌ها را می‌خریم.

حسینی با اشاره به فاینانس کردن پروژه‌های شامل فروش کالای ایرانی در دیگر کشورها گفت: پروژه‌هایی که ایرانی‌ها در خارج از کشور به دست می‌گیرند را می‌توانیم فاینانس کنیم. اگر دولت کشوری یا افرادی از کشور خارجی بخواهند کالای ایرانی بخرند، آن را می‌توانیم فاینانس کنیم تا کالایی مثل فرش ایرانی، پسته ایرانی و ماشین ایرانی بخرند.

وی با اشاره به فاینانس کردن پروژه‌هایی که توسط پیمانکارن ایرانی در خارج اجرا می‌شوند، اظهار کرد:‌ سازنده پروژه اگر یک پیمانکار باشد می‌توانیم آن را فاینانس کنیم، برای مثال پروژه ساخت هتل در بلاروس را فاینانس کردیم و حدود 150 میلیون دلار هم دادیم.

سود سرمایه گذاری ایران در پروژه‌ها 6 درصد است

قائم‌مقام صندوق توسعه ملی در پاسخ به این پرسش که بازگشت سرمایه صندوق با چه سودی انجام می‌شود، تاکید کرد: در داخل نرخ سود وام ارزی شش درصد است، اما برای خارج از کشور بستگی به جایی دارد که می‌خواهیم سرمایه‌گذاری کنیم. باید دید سرمایه‌گذاری چقدر برای ما بازدهی دارد ولی سود فاینانسی که به سرمایه‌گذار ایرانی می‌دهیم شش درصد است.

حسینی با اشاره به متغیر بودن سود سهام ادامه داد: سود خرید سهام متغییر است و می‌تواند دو یا هشت درصد باشد البته تلاش ما این است که وارد فعالیتی با سود کمتر از سه یا چهار درصد نشویم.

وی با اشاره به طرح وزارت نیرو برای سرمایه‌گذاری 40 میلیون دلاری در سدی در لبنان اظهار کرد: پیشنهاد سرمایه‌گذاری در لبنان به صندوق توسعه ملی رسیده است، فعلا شبهه‌ای که داریم از این نظر است که وام را به کشور لبنان بدهیم یا به یک ایرانی. در مورد موضوع مذکور بحث می‌کنیم، اگر این مشکل حل شود برای ارائه‌ی وام مشکلی نخواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha