• دوشنبه / ۲۷ آذر ۱۳۹۱ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 91092715827
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

آیا در خانه قدیمی سمیرم عتیقه وجود داشت؟

آیا در خانه قدیمی سمیرم عتیقه وجود داشت؟

ایسنا/اصفهان چندی پیش خبر یک حفاری غیر مجاز به بهانه پیدا کردن گنج در یکی از خانه‌های قدیمی شهر سمیرم در رسانه‌های اصفهان منعکس شد که موجی از تایید و تکذیب‌های مسؤولان، متولیان استان و شهرستان سمیرم را به دنبال داشت.

چندی پیش خبر یک حفاری غیر مجاز به بهانه پیدا کردن گنج در یکی از خانه‌های قدیمی شهر سمیرم در رسانه‌های اصفهان منعکس شد که موجی از تایید و تکذیب‌های مسؤولان، متولیان استان و شهرستان سمیرم را به دنبال داشت.

به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، داستان این حفاری با اعلام شکایت تعدادی از دوستداران میراث فرهنگی سمیرم به نیروی انتظامی شهرستان نسبت به حفاری یکی از شهروندان در خانه شخصی‌اش برای پیدا کردن گنج آغاز شد.

غلامرضا قاعدی‌ها، فرماندار سمیرم نیز که در تماس اول خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، از تشکیل جلسه فوری شورای تامین شهرستان در خصوص این حفاری خبر داد و در تماس‌های بعدی نیز با تاکید بر اینکه هنوز نتایج جلسه روز گذشته‌شان در خصوص حفاری اعلام نشده است، بررسی این موضوع را به حراست فرمانداری که روزها برای گذراندن دوره کارآموزی اصفهان است و شب‌ها به سمیرم باز می‌گردد، واگذار کرده و می‌گوید مشخص نیست نتیجه بررسی‌های حراست در خصوص حفاری در خانه قدیمی چه زمانی اعلام می‌شود!

هم‌چنین سجاد افشاری، رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان سمیرم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، گزارش این حفاری را به کلی رد کرد و گفت: حفاری‌های غیر مجاز در شهرستان سمیرم امری عادی است.

اما محسن مصلحی، سرپرست سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان ضمن تایید حفاری غیر مجاز در یکی از خانه‌های شخصی و قدیمی شهرستان سمیرم گفت: البته هنوز نیروی انتظامی شهرستان سمیرم گزارشی در خصوص قدمت و میزان اشیاء کشف شده از حفاری غیر مجاز در سمیرم به سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان ارایه نداده است و در صورت ارایه گزارش از سوی نیروی انتظامی، اطلاعات اشیا کشف شده در سایت سازمان میراث فرهنگی اصفهان درج خواهد شد.

در صورت ادامه حفاری امکان کشف عتیقه وجود داشت

برای پیگیری و نتیجه پرونده این حفاری غیر مجاز خبرنگار ایسنا با رییس سازمان میراث فرهنگی اصفهان تماس گرفته که وی نیز پیگیری این موضوع را به شهرام امیری، مدیرکل امور فرهنگی‌ و اجتماعی و روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان واگذار کرد.

اما نکته جالب اینجاست که مدیرکل امور فرهنگی‌ و اجتماعی و روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان پیدا شدن هر گونه شی را رد کرد و ادامه داد: در بازرسی‌های نیروی انتظامی شهرستان از محل این حفاری فقط ابزارآلات پیچیده الکترونیکی پیدا شده و هیچ گونه شیء دیگری در این حفاری کشف نشده است.

وی ادامه داد: ولی چنانچه این حفاری ادامه می‌یافت احتمال پیدا شدن اشیاء قدیمی وجود داشت.

مدیرکل امور فرهنگی‌، اجتماعی و روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه تونل حفر شده در این حفاری بسیار بزرگ و طولانی است، افزود: هنوز طول و عرض این تونل تخمین زده نشده است، ولی بزرگی این تونل به اندازه‌ای است که از داربست در این تونل استفاده شده است.

امیری به تشکیل پرونده قضایی برای این شهروند سمیرمی به جرم حفاری غیر مجاز اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر این متهم در بازداشت به سر می‌برد.

به گزارش ایسنا، مسؤولان استان و شهرستان باید توجه بیشتری نسبت به حفاری‌های غیر مجاز به ویژه در بافت تاریخی داشته باشند، چرا که بافت قدیمی جز میراث تمدن 2500 ساله ما ایرانیان است و هر کس نباید به هر بهانه‌ای به آن دست درازی کند و ثروت‌های این سرزمین را به تاراج ببرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۱۲-۱۵ ۱۰:۱۰

اميدوارم با نظارت دقيق مسئولين محترم از تاراج ميراث فرهنگي توسط سودجويان، جلوگيري كنند و همچنين براي تعيين محلي به‌عنوان موزه نسبت به نگهداري اشياء و اثار باستاني اقدام كنند. با سپاس