• سه‌شنبه / ۱ تیر ۱۳۹۵ / ۰۹:۲۳
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 95040100093
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

ریزگردها جان"لاله واژگون" را به خطر می‌اندازد

ریزگردها جان"لاله واژگون" را به خطر می‌اندازد

ایسنا/کرمانشاه رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه معتقد است، ریزگردها بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری خصوصا "لاله واژگون" را تحت تاثیر قرار می‌دهد.


ثریا قربانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به تاثیر ریزگردها بر محیط طبیعی، حیات وحش و گونه‌های گیاهی، اظهار کرد: برخی از این آثار کوتاه مدت است و در زمان کمی خود را نشان می‌دهد، اما برخی از آثار بلندمدت است و سال‌ها طول می‌کشد تا اثر آن مشخص شود.

وی ادامه داد: اولین اثر وقوع ریزگردها این است که جلوی تابش نور خورشید را می‌گیرد و همین امر باعث کاهش نوری می‌شود که به گیاهان می‌رسد و چون گیاهان برای فتوسنتز به نور نیاز دارند، کاهش دریافت نور موجب از بین رفتن گیاه می‌شود.

رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه یادآوری کرد: از سوی دیگر گرد و غبار مستقیم روی پوشش گیاهی می‌نشیند و نتیجه آن نابودی و زوال بسیاری از گونه‌های گیاهی است که نمونه آن را در جنگل‌های زاگرس می‌بینیم.

به گفته این مسئول، بلایی که بر "بلوط"، "ون"، "زالزالک" و دیگر گونه‌های گیاهی جنگل‌های زاگرس آمده، قطعا بی‌تاثیر از ریزگردها نیست.

قربانی با اشاره به اینکه گونه‌های گیاهی بومی تاثیر بیشتری از گرد و غبار می‌پذیرند، یادآوری کرد: این گونه‌ها با شرایط اکوسیستم و محیط زیست کرمانشاه منطبق شده‌اند و هنوز به گرد و خاک عادت ندارند که از جمله آنها می‌توان به "لاله واژگون" اشاره کرد.

رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه تصریح کرد: از سوی دیگر گرد و غبار وقتی روی پوشش گیاهی می‌نشیند یعنی در دسترس‌ترین غذای بسیاری از جانوارن و حیات وحش دچار آسیب شده و نمی‌توانند از آن تغذیه کنند.

قربانی معتقد است، چون محیط زیست یک اکوسیستم به هم متصل است، اگر یک گونه جانوری که از گیاه تغذیه می‌کند منبع غذای خود را از دست بدهد، قطعا روی سایر گونه‌ها حتی گونه‌های گوشتخوار و پرندگان اثر می‌گذارد.

وی افزود: به علاوه ممکن است ریزگردها گونه‌های جانوری بسیار ریز که شاید ما اصلا وجود آنها را احساس نکنیم را از بین ببرد که جزئی از زنجیره غذایی اکوسیستم و حیات وحش است.

به گفته این کارشناس بررسی دقیق و علمی برای بررسی پیامدهای ریزگردها بر روی گونه‌های گیاهی و جانوری در دسترس نیست و اگر چنین بررسی وجود داشته باشد شاید زوایای بیشتری از تاثیر سوء ریزگردها روی محیط زیست و حیات وحش مشخص شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha